تبلیغات از مهمترین بخش های هر نوع کسب و کاری است. تبلیغات تعاملی یکی از انواع تبلیغات است که این مدت زیادی است که در میان تمام کسب و کارها رواج زیادی یافته است. اگر می خواهید بدانید تبلیغات تعاملی چیست این بخش گهر را بخوانید. در ادامه مطالبی در مورد تبلیغات و تبلیغات تعاملی می خوانید.
آیا می دانید تبلیغات تعاملی چیست ؟
تبلیغات تعاملی چیست
تبلیغات تعاملی (Interactive advertising) به نوعی از تبلیغات گفته می شود که با استفاده از رسانه های آنلاین یا آفلاین، با هدف برقراری ارتباط با مصرف کنندگان و همچنین برای ترویج محصولات، علامت های تجاری، خدمات، و اطلاعیه های خدمات عمومی ، شرکت های بزرگ و یا گروه های سیاسی تولید می شود. به گفته مجله Journal of Interactive Advertising، تبلیغات تعاملی به معنی ارائه و پروموشن یک محصول، خدمت یا یک ایده توسط یک واسطه (اسپانسر) گفته می شود. این نوع از تبلیغات بهترین فرم برای ایجاد ارتباط مستقیم بین مشتری و فروشنده است. بیش ترین استفاده از تبلیغات تعاملی از طریق اینترنت صورت می گیرد.
هدف تبلیغات تعاملی چیست؟
هدف اصلی، همانند گذشته فروش یک محصول مشخص است. معنی این جمله این است که بسیاری از عناصر سنتی، در این نوع از تبلیغات نیز وجود دارد. تبلیغات تعاملی دارای شاخصه های زیادی است که تاثیر تبلیغات و وسعت آن را افزایش می دهد. همچنین استفاده از تبلیغات تعاملی باعث کاهش خسارات مالی برندها (به دلیل ضعف برخی از آژانس های تبلیغاتی) می شود و توانایی رساندن پیام به صورت مستقیم به ذهن مخاطبان را دارد و کمک زیادی به برندهای صاحب نام برای غلبه بر محصولات جدید تر می کند. تبلیغات تعاملی کمک زیادی به مخاطبان برای درک تبلیغات می کند و همچنین جایگاه پر اهمیت مشتری و مصرف کننده را در دنیای بازاریابی مدرن مشخص می کند. این نوع از تبلیغات مخاطبانش را تشویق به حضور موثر و فعال در دنیای بازاریابی می کند و از آنها تقاضای بازخورد دارد که بتواند نکات بی اهمیت برای مشتریان را در تبلیغات حذف کند و محتوای اصلی را به آن ها نشان دهد.
البته تبلیغات تعاملی مسائلی را نیز با خود به وجود می آورد. به عنوان مثال استفاده از این نوع تبلیغات برای برندهای نوظهور که هنوز در سطح جامعه به مقبولیت نرسیده اند، مشکلات و هزینه های بیش از حد به وجود می آورد. همچنین استفاده از تبلیغات تعاملی برای محصولات و برندهای کوچک و کم نام توصیه نمی شود. از دیگر مشکلات استفاده از تبلیغات تعاملی فرم بسیار خلاق آن است که در برخی مواقع توجه مشتری را نسبت به موضوع اصلی دور می کند و هدف اصلی تبلیغ کننده که همان فروش محصول است را تبدیل به یک موضوع ثانویه می کند.
شبکه های اجتماعی
یکی از روش های موثر تبلیغات تعاملی، بازاریابی اینترنتی از طریق رسانه های اجتماعی و وب سایت ها است. بازاریابی اینترنتی به معنی تبلیغات از طریق وب سایت ها و شبکه های اجتماعی، وبلاگ های مختلف و… است و هدف آن رساندن پیام تبلیغاتی به صورت مستقیم به ذهن مخاطب است. به عنوان مثال یک شرکت سلامت و بهداشت، ممکن است جامعه هدف خود را به ورزشکاران اختصاص داده که بتواند از طریق وب سایت و به صورت مستقیم با آن ها در ارتباط باشد و کالای مورد نیاز را در اختیارشان قرار دهد.
تبلیغات ویدیویی
یکی دیگر از روش های تبلیغات تعاملی، استفاده از ویدیوهای آنلاین است. این ویدیو ها می تواند به صورت کوتاه و خلاصه و با استفاده از ایده های خلاقانه، پیام خود را به مخاطب برسانند. ویدیو ها می تواند به صورت اتوماتیک و زمانی که مخاطبان وبسایت مورد نظر خود را باز میکنند شروع شده و به سرعت نظر مشتری را به خود جلب کند. بسیاری از تولید کنندگان، از تبلیغات ویدیویی برای مطرح شدن نام تجاری خود استفاده می کنند. مثل یک شرکت تولید مواد غذایی یا محصولات آرایشی بهداشتی یا فروشگاه های زنجیره ای.
تبلیغات پاپ آپ (pop-up ad)
بسیاری از تولیدکنندگان و برندها از تبلیغات پاپ آپ به عنوان شکلی از تبلیغات تعاملی استفاده می کنند. تبلیغات پاپ آپ یا pop-up ad به صورت یک پنجره اضافه به کاربر نمایش داده می شود. فروشندگان محصولات از تبلیغات پاپ آپ برای دادن اطلاعیه، فروش یک محصول مشخص، تخفیف دادن و یا فقط برای افزایش کاربران اینترنتی در فضای وبسایت خود استفاده می کنند. هرچند لازم به ذکر است که این نوع تبلیغات، از محبوبیت زیادی بین مخاطبان و کاربران اینترنتی برخوردار نیست.
تبلیغات گرافیکی
تبلیغات گرافیکی برای جلب توجه کاربران اینترنتی دارای سهم زیادی است. این نوع تبلیغات ممکن است در هر قسمتی از یک وبسایت و در هر سایز و رنگی وجود داشته باشد. بسیاری از تبلیغات گرافیکی مفهموم یکسانی با تبلیغات سنتی در روزنامه های مختلف دارد. این تبلیغات با استفاده از رنگ ها و طرح های جذاب توجه مخاطب را به خود جلب و معمولا بیش ترین کلیک برای کسب اطلاعات بیش تر در یک وبسایت را به خود تعلق می دهند.
معرفی کمپین شگفت انگیز بازی Pictionary ( بازی 20 سوالی ) در یک مجتمع تجاری بزرگ
در سپتامبر گذشته ، مجموعه بازی های Mattel بازی تعاملی سرگرم کننده ای به نام Pictionary در مرکز تجاری در تورنتو برگذار کرد که بازیگری از طریق یک صفحه نمایش تبلیغاتی مردم را ترغیب به بازی می کند . این کمپین در 24 ساعت اول پخش بیش از 100,000 بازدید در YouTube و Facebook داشته است . هدف این کمپین تعاملی نشان دادن این مطلب است که بازی هایی همچون Pictionary می تواند افراد را گرد هم آورد و به آنها یادآور شود که هر زمان می تواند زمان بازی باشد . این کمپین تبلیغاتی توسط آژانس تبلیغاتی TrojanOne ساخته شده است.