آیا فیلتر اینستاگرام در ایران حقیقت دارد

ماجرای فیلتر اینستاگرام در ایران چیست ؟

ازدقایقی قبل کاربران نسخه تلفن همراه تلگرام و اینستاگرام اعلام کرده‌اند که قادر به دسترسی به این دو نرم افزار نیستند. به گزارش «انتخاب»؛ لحظاتی پیش نیز، «تلگرام» در نسخه دسکتاپ و اینترنت های ثابت ( در تمامی خطوط و بسترهای اینترنت) نیز فیلتر شد.

آیا فیلتر اینستاگرام در ایران حقیقت دارد

برخی منابع از احتمال فیلتر تلگرام خبر داده اند. در همین حال، سایت صداوسیما خبر داده که «با تصمیم سطوح عالی امنیتیفعالیت تلگرام و اینستاگرام به طور موقت محدود می شود»

پاول دوروف، مدیر تلگرام تایید کرده است که مسئولان ایران به دلیل مسدود نشدن برخی کانال ها، در حال مسدودسازی تلگرام هستند. در همین حال، ایلنا گزارش داد: یک منبع آگاه نیز درباره قطعی شب گذشته ارتباطات سیار و اختلال در ارتباطات ثابت گفت: ارتباطات سیار روز گذشته با دستور مجموعه وزارت ارتباطات یا سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی قطع نشده بود و تمامی اختلالات مربوطه به دستور مقامات بالا دستی در یکی از نهادهای ذیربط امنیتی رخ داده است.

وی تاکید کرد: باتوجه رخدادهای چند روز اخیر، دستور داده شده است تا در صورت برگزاری تجمعات قطعی نقطه‌ای ارتباطات ثابت و قطع اینترنت موبایل خواهیم داشت.

از سوی دیگر، اسماعیل نجارزاده، معاون سیاسی وزیر کشور امروز در پاسخ به سوالی درباره خارج شدن تلگرام و اینستاگرام از دسترس کاربران، گفت: دولت بنای تعطیلی شبکه‌های مجازی را ندارد اما وقتی که ایجاد اختلال می‌شود طبیعی است که از ابزارهای کنترل اجتماعات غیرقانونی و تصمیمات مقطعی گرفته شود

آیا فیلتر اینستاگرام حقیقت دارد ؟

اگر بخواهیم راجع به شبکه های اجتماعی موبایلی صحبت کنیم با کمی مسامحه باید بگوییم که عمر شبکه های اجتماعی موبایلی در ایران حدود 5 سال است.وایبر Viber ، واتس اپ Whatsapp و وی چت Wechat را می توان پرچمدار این نسل از شبکه های اجتماعی در ایران دانست.پس از آن شبکه های اجتماعی لاینLine، اینستاگرام Instagram ، تانگوTango و … وارد بازار ایران شدند.و از حدود سه سال و نیم قبل پیام رسان تلگرام به طور فراگیر در اختیار ایرانیان قرار گرفت.آیا فیلتر اینستاگرام در ایران حقیقت دارد

پیام رسان تلگرام به سرعت توانست جای پای خود را در ایران محکم کند.چرا که وایبر به عنوان محبوب ترین پیام رسان حاضر در ایران به دلایل مختلف کند شده بود و سرعت خوبش را از دست داده بود که پاسخگوی نیاز کاربران ایرانی نبود به همین دلیل برخی از کاربران ایرانی به تلگرام کوچ کردند و با مشاهده سرعت خوب و خدمات مناسب این پیام رسان، دیگران را نیز به آن دعوت کردند. پس از آن تقریبا همه ی کسانی که از وایبر استفاده می کردند به سمت تلگرام سرازیر شدند.اما این همه ی ماجرا نبود.

رپورتاژ

خدمات متقابل!

تلگرام درنیمه دوم سال 2013 میلادی به وجود آمد اما قبل از اینکه ایرانیان را به عنوان کاربران خود داشته باشد شبکه ی چندان شناخته شده ای نبود.در واقع سرازیر شدن کاربران ایرانی به تلگرام باعث سود هر دو طرف شد.کاربران با حضور در تلگرام توانستند به راحتی و سریع از خدمات این پیام رسان استفاده کنند و در مقابل سهام تلگرام با اضافه شدن قابل توجه کاربرانش رشد مناسبی داشت.البته لازم به ذکر است که پشتیبانی تلگرام و اضافه کردن ویژگی های جدید مانند:گروه هایی با تعداد اعضای بالا،کانال های تلگرامی وامکان تماس صوتی در طول این سال ها ازعواملی بوده است که کاربران را از این پیام رسان راضی نگاه داشته است.

اما چند نکته در اینجا مطرح است:

کانال ها و گروه هایی با محتواهای غیر اخلاقی و ضد نظام در این شبکه اجتماعی فعالیت می کنند که ذهن مخاطبان را تحت تاثیر قرار می دهند و لازم است برای صیانت از حریم خانواده و جلوگیری از پخش کردن شایعات ، جلوی این گروه ها و کانال ها گرفته شود.مساله ای که وزیر ارتباطات نیز مدتی قبل به آن اذعان کرد و نوشت:”تقویت جریان آزاد اطلاع رسانی یک ضرورت است.اما تجربه نشان داده هزینه انفعال در برابر دروغ پردازان، نفرت پراکنی در جامعه است.

 

بر اساس گفته های معاون اول دادستانی کشور به دلیل اینکه بعضی از افراد مشهور تو این شبکه اجتماعی به بهانه ی جمع کردن کمک برای افراد بی بضاعت پول از کاربرا جمع می کنند و در این مدت کلاهبرداری های زیادی شده از  طریق این برنامه، میخواهند موضوع را بررسی کنند .

حجت‌الاسلام محمد مصدق اعتقاد دارد که این موضوع باعث شده تا مردم به امر کمک رسانی به هم نوع بی اعتماد شده و گفته :باید با کاری که انجام میدهیم دست این افراد را کوتاه کنیم و مسئله ی سلب اعتماد را ریشه کن کنیم.

بر اساس گفته های معاون اول در حال حاضر فیلترینگ اینستاگرام در دستور کار دادستانی قرار گرفته و آقای خرم آبادی به شخصه پیگیر این موضوع هستند تا ببینیم چه اتفاقی ممکن است رخ دهد. پس از اضافه شدن قابلیت های جدی به اینستاگرام بسیاری از افراد میگفتند که این برنامه فیلتر میشود ولی به گفته ی رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی معلوم شد که همچین  برنامه ای در دستور کار خود نداشته اند و الان  قوه ی قضاییه  وارد عمل شده … !

البته کارکرد اینستاگرام بیشتر از همه بر مبنای گذاشتن عکس قرار داشته و برای گذاشتن مطالب بلند و یا لینک‌های خبری و تبلیغاتی چندان مناسب نیست. تا چندی پیش هم زمزمه‌هایی مبنی بر مسدود شدن اینستاگرام، وایبر، واتس‌اپ و برخی از برنامه‌های دیگر به گوش می‌رسید که با پیگیری‌های به عمل آمده و راه‌اندازی بحث‌هایی چون فیلترینگ هوشمند، به نظر منتفی شده می‌رسید اما از آنجایی که چند ساعتی است دسترسی تعداد زیادی از کاربران به اینستاگرام مسدود شده است، به نظر می‌رسد طرح فیلترینگ دوباره روی میز بازگشته اما این بار بدون سر و صدا!

البته این احتمال را هم باید مدنظر قرار داد که مسدودسازی دائمی نباشد و یا به دلیل یک سری از تداخلات و بلاک شدن برخی از پورت‌ها اتفاق افتاده باشد. ما نیز امیدواریم که این شبکه اجتماعی پربازدید دوباره برای همه ایرانی‌ها در دسترس قرار بگیرد و خبر فیلتر شدن آن صحیح از آب در نیاید!

خوشبختانه از ظهر امروز مشکل اینستاگرام برطرف شد و به نظر می‌رسد که این ایراد که از حدود نیمه شب آغاز شده بود، بیشتر یک ایراد فنی بوده و خوشبختانه دسترسی به این شبکه اجتماعی محبوب همچنان برای کاربران ایرانی در دسترس است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه