آنچه که در مورد تزریق بوتاکس باید بدانید

دسته بندي : 💊 سلامت,پوست و مو
تاريخ : 23 بهمن

در این مطلب از گهر نکاتی در مورد تزریق بوتاکس را برای شما عزیزان عنوان می کنیم

آنچه که در مورد تزریق بوتاکس باید بدانید, پورتال خبری فرهنگی گهر

اخیرا شنیده اید که خواهر شوهر و یا یکی از همسایه های شما بوتاکس کرده و شما هم به این فکر افتاده اید که این کار را انجام دهید؟

قبل از آنکه عجله کنید و به یک متخصص پوست برای انجام این کار مراجعه کنید ابتدا مواردی که در ادامه این نوشته آمده را مطالعه کنید تا بدانید که این روند به چه صورت است.

بوتاکس نوعی سم (neurotoxin) است که با سوزن تزریق می شود

آنچه به داخل صورت تزریق می شود چیست؟ دکتر «جان پل توتلا» یکی از جراحان پلاستیک در این باره می گوید:

“بوتاکس نوعی سم قابل تزریق برای زیبایی است که با «سم بوتولینوم» رقیق می شود. این سم در باکتری «کلستریدیوم بوتولینوم» یافت می شود و در شکل رقیق شده برای ریلکس کردن عضلات به کار برده و در نواحی چون پیشانی، بین ابروها و اطراف چشم به کار گرفته می شود.”

دکتر «تیپورا شاینهوس» در این باره توضیح می دهد، ایده اصلی این است که شما به طور موقت ضربان های عصب ناحیه ای از صورت را برای عضلات ویژه ای مسدود می کنید به همین دلیل هم نمی توانید برخی از حالات خاص صورت را داشته باشید بنابراین در آن نواحی چروک شکل نخواهد گرفت.

اگر بوتاکس به درستی انجام شود، بدون آسیب خواهد بود

اینکه مایعی با سوزن به نواحی ای چون پیشانی، بین ابروها، و اطراف چشم ترزیق شود به خودی خود دلهره آور است اما این همان چیزی است که طرفداران فراوانی دارد.

اگرچه این کار عمدتا جنبه زیبایی دارد اما می تواند به منظور سلامتی نیز باشد. دکتر «ژیل ای. وایبل» می گوید:

“بوتاکس نخستین بار در سال ۱۹۸۹ میلادی برای درمان «بلفارواسپاسم» پلک ها به تایید سازمان دارو رسید و اکنون نیز می تواند در صدها موقعیت پزشکی از جمله hyperhidrosis (تعرق بیش از اندازه بدن) یا میگرن های مزمن مورد استفاده قرار گیرد.”

این متخصص پوست اشاره می کند که در سال ۲۰۰۲ میلادی برای مصارف زیبایی نیز به تایید رسید. از آن زمان میلیون ها نفر به طور موثر از آن استفاده کردند. مهم است که بدانید اگر این کار توسط یک متخصص پوست یا جراح پلاستیک که مدارک لازم برای انجام این کار را دارد انجام پذیرد هیچ مشکلی به وجود نمی آورد.

معجزه ای برای از بین بردن کامل چروک ها وجود ندارد

بسیاری از جوانان و حتی پیش از آنکه بر روی صورت شان چروکی شکل گیرد علاقمند هستند که بوتاکس را انجام دهند. به همین دلیل هم متخصصان پوست مناسب ترین سن برای انجام این کار را نیز اعلام کرده اند که البته آن هم وابسته به هدف، حالات صورت و خواست شما دارد.

ممکن است زمانی که عکس های خود را مشاهده می کنید تصور کنید که اگر آن چروک های روی پیشانی تان وجود نداشته باشند احساس بهتری خواهید داشت.

هر زمانی که پیشانی را به سمت بالا به حرکت در می آوریم و یا پلک می زنیم چروک های روی پیشانی و اطراف چشم های مان عمیق تر می شوند. اگر این کار را به مدت طولانی تر مثلا ۱۰ ثانیه انجام دهید، عمق این چروک ها را نیز افزایش خواهید داد.

بوتاکس از چنین روندی جلوگیری به عمل می آورد. انجام این کار تقریبا هرگز زود نیست و می تواند روندی برای جلوگیری از افزایش سن باشد.

بوتاکس چهره را بی حالت نمی کند

برخی از منتقدین درباره بوتاکس می گویند که بوتاکس می تواند حالت اصلی صورت شما را بگیرد و زمانی که می خندید، ناراحت یا مضطرب هستید صورت شما را بدون حالت باقی می گذارد.

اگرچه این جریان صادق است اما اگر میزان بوتاکس به اندازه و متوسط باشد می توانید حالات صورت خود را نیز کاملا نشان دهید.

دکتر وایبل می گوید باید بدانید که بوتاکس تنها برای خطوط پیشانی، بین ابروها و اطراف چشم می تواند کاربرد داشته باشد.

بوتاکس تمام چروک ها را به طور کامل از بین نمی برد

دکتر وایبل می گوید در واقع بوتاکس تمام چروک های روی پوست را از بین نمی برد. در حقیقت با استراحت دادن به برخی از عضلات چهره را بهتر به نظر می رساند. درنتیجه زمانی که در آینه و به چهره خود نگاه می کنید تمام چروک های روی صورت تان به طور کامل از بین نرفته اند.

اگر چروک های روی صورت تان هنوز هم باعث آزارتان می شوند بهتر است با پزشک متخصص خود برای لیزر درمانی مشورت هایی را انجام دهید.

بوتاکس در حقیقت نام یک برند است

بوتاکس نام نوعی سم (neurotoxin) موجود در بازار است. سطوح بعدی این نوع سم، Dysport ها و Xeomin ها هستند که به ترتیب در سال های ۲۰۰۹ و ۲۰۱۱ میلادی به تایید سازمان جهانی دارو رسیدند.

دکتر «پل لورنس» از جراحان زبده پلاستیک در منتهن نیویورک توضیح می دهد: “همه این مواد از نوع مشابهی باکتری نشات گرفته اند بنابراین همگی در یک مسیر کاربرد دارند. تنها تفاوت های جزئی میان آنها وجود دارد.”

وی اضافه می کند: ” Xeomin، نوع خالص سم neurotoxin است. به همین دلیل هم به آن «مولکول عریان» گفته می شود.”

علت این امر هم این است که متشکل از هیچ نوعی پروتئین اضافه نیست و این همان روندی است که Botox و Dysport طی می کنند. این سم خالص به عمق پوست نفوذ پیدا کرده، سریعا عمل می کند و کمترین خطر برای ابتلا به آلرژی یا حساسیت را نشان می دهد.

دکتر لورنس می گوید: “از دیدگاه تئوری نیز هرچقدر میزان پروتئین موجود در سم کمتر باشد، احتمال عدم پاسخگویی کاهش داده می شود. این امر بدان معناست که بدن بیمار مقاومت کمتری برای پذیرش آن از خود نشان خواهد داد.”

دکتر لورنس اشاره می کند، Dysport در مقایسه با بوتاکس بیشتر پخش می شود بنابراین برای نواحی که به چندین بار تزریق احتیاج دارند مناسب است. همچین نسبت به سایر انواع سریع تر یعنی در حدود دو یا سه روز پس از تزریق عمل می کند که در مقایسه با ۷ تا ۱۰ روز اثر حاصل از بوتاکس، مزیت خوبی به شمار می رود.

زمانی که انوع مختلف این مواد را مورد امتحان قرار دارید احتمالا می توانید بهترین نوع آن برای پوست خود را انتخاب کنید.

ممکن است در ابتدا برای تان بسیار مضحک به نظر برسد

بین سه تا ۵ روز طول می کشد که بوتاکس کار خود را انجام دهد. این زمان گاهی به دو هفته نیز افزایش پیدا می کند. بسیاری از افراد خودشان می توانند این زمان را تشخیص دهند.

دکتر شاینهوس در این باره می گوید: “ممکن است زمانی که نمی توانید صورت تان را حرکت بدهید اندکی برای تان مضحک به نظر برسد.” همچنین گاهی تزریق بوتاکس در یک ناحیه می تواند سایر مناطق را نیز تحت تاثیر قرار دهد.

به عنوان مثال اگر نواحی پیشانی در قسمت های پایین آن تزریق شود می تواند ابرو را نیز تحت تاثر قرار دهد و این کار عمدتا ایده آل به شمار نمی رود.

همچنین این امکان نیز وجود دارد که بدن تان برای اینکه بتواند با شرایط جدید کنار بیاید برای تان سختی هایی همچون احساس فشردگی فراوان در آن نواحی را به وجود آورد.

بوتاکس تنها برای زنان نیست

از میان جراحی های زیبایی، بوتاکس در میان مردان رواج فراوانی دارد. دکتر توتلا در این باره می گوید: “این یکی از رایج ترین کارهایی است که مردان برای انجام آن مراجعه می کنند که سال های اخیر به Bro-Tox نیز شهرت یافته.

تزریق بوتاکس فرایندی نیست که یکبار انجام شود

اگر می خواهید شروع به انجام این پروسه کنید باید بدانید که فواصل بین سه تا شش ماه باید دوباره آن را تکرار کنید. چرا که این کار تنها یک ریلکس سازی مقطعی برای پوست به شمار می آید.

در نتیجه خودتان هم با گذشت زمان به خوبی متوجه بازگشت دوباره چروک ها خواهید شد. دکتر شاینهوس می گوید:

“با افزایش سن حالت ارتجاعی پوست کاسته و ساخت کلاژن کاهش و متوقف می شود. بنابراین چروک هایی روی پوست شکل می گیرند. تنها با گذشت چند ماه از تزریق بوتاکس، بدن گیرنده جدیدی به نام acetylcholine را می سازد و عصب ها قادر به هدایت مجدد ضربان ها خواهند شد.”

وی می افزاید: “برای آنکه حرکت ماهیچه ها را کاهش دهید باید به تزریق مجدد neurotoxins مبادرت کنید.”

تنها برای اینکه این کار را انجام داده باشید به آب و آتش نزنید

دکتر توتلا توصیه می کند که هرچقدر هم که برای انجام این کار وسوسه شده باشید باید حتما به مطالعه سابقه و تجارب پزشکی که می خواهید به او مراجعه کنید بپردازید.

حتی می توانید از سایر افرادی که در آن مرکز این کار را انجام داده اند پرس و جو کنید. این پزشک می گوید بسیاری از مراکزی که این کارها را ارزان انجام می دهند ممکن است که بسیاری از مراجعه کنندگان خود را ناامید کرده باشند.

بنابراین باید حتما از کیفیت مرکز مورد نظر و پزشک معالج آگاهی کامل پیدا کنید.

همیشه از اینکه چند واحد دریافت کرده اید سوال بپرسید

یکی از علت هایی که بسیاری از افراد علاقه به انجام این کار دارند این است که بعدها دیگران به آنها خواهند گفت که چقدر بهتر از قبل شده ای.

در واقع با انجام این کار شما درخشان تر شده و پوست هموارتری خواهید داشت.

دکتر توتلا می گوید برای اینکه بتوانید حالت طبیعی چهره خود را حفظ کنید و صورت مصنوعی و یخ زده ای نداشته باشید، حتما از متخصص پوست یا جراح پلاستیک خود سئوال کنید که چند واحد تزریق برای شما مناسب ترین است.

از آنجایی که صورت هر فردی با دیگری متفاوت است نمی توان برای این تعداد واحدها عدد معجزه آوری را برشمرد. اما اینکه بار اول در جریان باشید که چه میزانی را دریافت کرده اید برای دفعات بعدی نیز برای تان مناسب خواهد بود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي