اطلاعات کاملی در مورد آمار طلاق در ایران

همانطور که می دانید متاسفانه آمار طلاق در ایران در چند سال اخیر به دلیل وضعیت اقتصادی بسیار بالا رفته است. گهر در این بخش اطلاعات کاملی در مورد آمار طلاق در ایران را منتشر می کند.

اطلاعات کاملی در مورد آمار طلاق در ایران

اطلاعات کاملی در مورد آمار طلاق در ایران

در سال‌های اخیر نرخ طلاق در کشور رو به افزایش است. به گفته مدیرکل دفتر آمار و اطلاعات جمعیتی و مهاجرت سازمان ثبت احوال کشور، ازدواج در ۹ ماه نخست سال ۱۳۹۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل سه و چهار دهم درصد کاهش و طلاق چهار و دو دهم درصد افزایش یافته است.

۱۵۰ هزار و ۳۲۴ طلاق در سال ۱۳۹۱ در ایران وقوع پیوسته است. یعنی روزانه ۳۸۱ زوج از یکدیگر جدا شده‌اند. خیانت، مشکلات جنسی و تورم مهم‌ترین دلایل طلاق هستند. در سال ۹۲ نیز ۱۵۸ هزار و ۷۵۳ مورد طلاق رخ داده بوده که بیشترین دلیل آن دخالت خانواده‌ها، عدم تحقق شروط ضمن عقد، اعتیاد و فقر مالی برآورد شده است.

میزان طلاق در ایران با توجه به تعداد طلاق نسبت به جمعیت تقریباً برابر با میزان طلاق در سه کشور اصلی اروپای غربی است. در فرانسه که حدود ۶۶ میلیون نفر جمعیت دارد در سال ۲۰۱۲ حدود ۱۳۳ هزار طلاق انجام شده‌است. در آلمان ۸۲ میلیونی، حدود ۱۹۰ هزار طلاق و در انگلیس ۶۰ میلیونی هم ۱۴۴ هزار طلاق ثبت شده‌است و در ایران ۷۷ میلیونی هم در سال ۱۳۹۱ شمسی ۱۵۰هزار طلاق به وقوع پیوسته است. میزان طلاق در ایران در سال‌های ۱۳۸۵ تا ۱۳۹۱ به طور پیوسته در حال افزایش بوده و از ۹۴ هزار طلاق در سال ۱۳۸۵ به ۱۱۰ هزار در سال ۸۷، ۱۳۷ هزار در سال ۸۹ و ۱۵۰ هزار در سال ۹۱ رسیده‌است.

در تیر سال ۱۳۹۳، بنا به خبر متعلق به پایگاه خبری تحلیلی جمهوریت، اعلام شد براساس آمار سال قبل‌ازآن، در سه چهارم طلاق‌ها(۷۰ درصد) زنان متقاضی طلاق بوده‌اند، و در سه درصد طلاق‌ها مردان متقاضی طلاق بوده‌اند، و ۲۶درصد از طلاق‌ها نیز به‌طورتوافقی صورت گرفته‌است، یعنی زن‌ومرد تصمیم به طلاق گرفته‌اند.

در ایران، بیشتر طلاقها در گروه سنی ۲۵ تا ۳۰ است، آمار رشد ۴ درصدی طلاق در سه‌ماهه نخست سال ۱۳۹۳ حکایت از بیشترین طلاق‌های ثبت شده زنان به میزان ۱۴٫۵ درصد مربوط به رده سنی ۲۷ تا ۲۹ سال و بیشترین طلاق‌های ثبت شده مردان نیز به میزان ۱۶٫۲ درصد نیز مربوط به همین رده سنی یعنی ۲۷ تا ۲۹ سال بوده است، سازمان ثبت از رشد عجیب طلاق در سنین ۲۷ تا ۲۹ خبر داد.

در گزارشی در تاریخ ۱۳۹۳/۷/۹ اعلام شد ۸۰ درصد طلاق‌ها در ایران در جوانان زیر ۳۰ سال است، «معاون امور جوانان و ساماندهی وزارت ورزش و جوانان ایران»، محمود گلزاری اعلام‌کرد ۸۰ درصد ازدواج‌هایی که در ایران به طلاق منجر می‌شوند طلاق‌های در میان جوانان زیر ۳۰ سال است؛ و بخش عمده این طلاق‌ها نیز به دلیل انتخاب نامناسب همسر است.

مديرکل دفتر ازدواج و تعالي خانواده وزارت ورزش و جوانان در آذرماه سال ۱۳۹۵ اعلام کرد تهران و البرز در هفت ماهه اول سال جاري (سال ۱۳۹۵) نيز مانند سال گذشته در آمار طلاق صدر نشين هستند.

13 میلیون زوج در سن باروری/ افزایش آمار طلاق و کاهش ازدواج در ایران

محمداسماعیل مطلق، مدير كل دفتر سلامت جمعيت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت اظهار داشت: طبق آمارهای کشوری میزان باروری 1.8 بوده و طبق آمار جمعیت شناسی کشور در حال حاضر این میزان به 1.9 رسیده و میزان باروری توسط مرکز آمار اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: بند اول سیاست‌های ابلاغی در صورت ارتقا میزان باروری به 2.1 منجر به شادی و جوانی کشور بوده و در غیر این صورت طی ۳۰ سال آینده پیری در انتظار کشور است.

مطلق افزود: هم اکنون ۱۳ میلیون زوج جوان داریم که در حال از دست رفتن سن مطلوب بارداری یعنی ۱۸ تا ۳۵ سالگی هستند.

مدير كل دفتر سلامت جمعيت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت تصریح کرد: باید برای این ۱۳ میلیون برنامه‌ریزی‌های لازم همچون فراهم آوری مسکن و اشتغال آن‌ها به وسیله دولت و خیرین انجام شود.

وی بیان کرد: بیشتر از ۸۰ درصد جوانان در کشور تمایل به ازدواج و داشتن حداقل ۲ الی ۳ فرزند هستند و باید برای ازدواج جوانان کمک کنیم ولی طبق آمار‌ها میزان طلاق افزایش و میزان ازدواج‌ها کاهش یافته است.

مطلق عنوان کرد: یکی دیگر از چالش‌هایی که با آن روبرو هستیم، میزان مرگ و میر است که باید کاهش یابد و برای این کار باید مراقبت‌های قبل و بعد بارداری تا ۴۲ روز بعد از زایمان باید در همه مراکز کشور انجام گیرد.

مدير كل دفتر سلامت جمعيت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: مرگ مادران باردار باید تا ۱۹ سال دیگر در ایران به صفر برسد و بعد از برنامه طرح تحول نگاه ویژه به مادران است و یکی از این توجهات زایمان طبیعی بوده و ایجاد بیمارستان‌های دوستدار مادر است که با اجرای ۱۰ آیتم به مرحله اجرایی می‌رسند و هم اکنون از میان ۷۰۰ بیمارستان کشور ۲۹ مورد آن‌ها با داشتن هر ۱۰ آیتم اجرایی شده‌اند.

مطلق افزود: مرگ مادران باردار حتما به ۱۵ مورد در ۱۰۰ هزار، تا پایان برنامه ششم توسعه می‌رسد و مهمترین مولفه آن بارداری و زمان بارداری مناسب با آموزش‌های مداوم در مراکز درمانی بوده و پوشش همه بیمارستان‌ها در این زمینه در راس کار قرار گرفته است.

وی ادامه داد: مرگ مادران در حدود ۲۰ در یکصد هزار است و هر مرگی یک خانواده، جامعه و شهر را دچار آسیب‌های اجتماعی و خانوادگی می‌کند.

مدير كل دفتر سلامت جمعيت،خانواده و مدارس وزارت بهداشت گفت: باید کلیه بیمارستان‌های دوستدار مادر اقدامات لازم برای رعایت حقوق مادر و نوزاد انجام دهند تا زایمان برای مادر تبدیل به حرکتی خوش شود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه