آقای ظریف آیا مردم را نیز در پیج تان “Add” می‌کنید؟

دسته بندي : سیاست,⭐ اخبار
تاريخ : 30 مهر

“هیچیک از طرفین درباره جزئیات طرح ایران سخنی نخواهد گفت؛ “این مهمترین خبری بود که مدتی پس از مذاکرات ژنو با توافق ظریف و کاترین اشتون به رسانه ها داده شد.

موضوعی که از طرف ایران پیشنهاد شد و طرف غربی نیز متعهد شد به آن پایبند بماند. این درحالیست که از سال ۸۴ به بعد همواره جزئیات قابل بحثی از مذاکرات طرفین به سمع و نظر مردم رسانده می شد و همواره روز بعد مذاکرات، روز پر تیتر نشریات  کشور با سلیقه های مختلف بود، اما ادعای محرمانه بودن مذاکرات ، باب هرگونه اظهارنظر را بر روی اهالی رسانه و سیاسیون بسته است ، تنها مورد قابل بحث در رابطه با مذاکرات اخیر ژنو در رسانه ها و البته بین مردم، همین مخفی ماندن مذاکرات است و چرایی آن

آقای ظریف آیا مردم را نیز در پیج تان “Add” می‌کنید؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

چرا بسته پیشنهادی ایران در  مذاکرات اخیر هسته ای محرمانه مانده است؟ عدم شفافیت در این رابطه، باعث شده مردم نسبت به عاقبت انرژی بومی شده هسته ای که طی این سال ها با زحماتی زیاد و تقدیم چندین دانشمند شهید به بار نشسته، نگران شوند. شاید تامل بیشتر در نکات زیر تاحدودی چرایی این ماجرا را روشن کند:

۱_ در ابتدا باید خاطر نشان کنیم که بررسی تاریخی روابط بین الملل نشان میدهد که بسیاری از بحران ها و چالش های جدی در عرصه بین الملل همواره از طریق مذاکرات محرمانه مورد حل و فصل قرار گرفته است و طبیعتا زمانی که ملت ها به تیم مذاکره کننده خود اعتماد کافی داشته اند این مذاکرات با حاشیه کمتر و نتایج موفقیت آمیز تر به نتیجه رسیده است و طبق اصول دیپلماتیک تشریح همه ی جزئیات مذاکرات کار صحیحی نیست اما اشاره به کلیات مذاکره برای عموم مردم به منظور افزایش اعتماد دو سویه بین دولت و مردم امری ضروری است. مردم برای “حق مسلم خود” توقع اطلاع از کلیات ماجرا را دارند که با توجه به شعار “دانستن حق مردم است” توسط دولت، توقع بیجا و به دور از ساز و کار دیپلماتیک نیست.

 

مردم ایران به عنوان اصلی ترین عنصر این مذاکرات که وقایع بعد از مذاکره مستقیما بر آنها اثر خواهد گذاشت باید زودتر از باقی کشورها از اصل ماجرا خبردار شوند نه دیرتر! اگر دولت به عنوان موثق ترین منبع این کلیات را منتشر نکند آنگاه رسانه های وابسته به طرفهای غربی مذاکره کننده، به انتشار جهت دار بعضی موضوعات بحث شده در مذاکره می پردازند که باعث می شود سطح قابل توجهی از جامعه این اخبار را در قالب مورد تایید غرب ببینند و بشنوند و این اتفاق لطمه‌ی بزرگی به اعتماد مردم وارد می کند.

 

۲_اشاره به کاهش تبدیل اورانیوم ۲۰ درصد به میله های سوختی و استفاده از آن برای موارد پزشکی و تحقیقاتی در راکتور تهران، توقف کار در راکتور آب سنگین اراک و اجازه دسترسی بازرسان سازمان بین المللی انرژی اتمی به این سایت و نظارت کامل بر سایت غنی سازی فردو و از همه مهم تر پذیرش پروتکل الحاقی توسط ایران(البته بعد از تصویب در مجلس شورای اسلامی) بیشتر گمانه زنی هایی است که امیدواریم نزدیک به واقعیت نباشد. مگرنه همچون سال ۸۲، پسرفت عظیمی در ماجرای هسته ای خواهیم داشت، موضوعی که بی بی سی فارسی با خشنودی از آن نام برد و این چنین نوشت:”آیا با شناختی که از تاریخ ایران داریم، می‌توان تصور کرد که این کشور در رابطه با غرب تحت فشار چیزی را بپذیرد؟ آیا بازگشت به فضای تفاهم سال ۱۳۸۲ ممکن است؟” این موضوعات باعث نگرانی بخشی از مردم شده است.

 

۳_  انتشار کلیات مذاکره نه تنها این نگرانی بی دلیل را از مردم دور می کند بلکه برای دولت نیز می تواند بسیار مفید باشد. دولت می تواند همانند سال های گذشته با محرم دانستن مردم، از پتانسیل عظیم مردم در دفاع از سیاست های دولت استفاده کند و با پشت گرمی به مردم ایران، گام های جدی تری در مذاکرات بردارد. گام هایی که در آن میزان امتیازات داده شده از طرف ایران توازن منطقی با امتیازات گرفته شده خواهد داشت و اصول اساسی ایران و در صدر آن غنی سازی بومی به بحث گذاشته نخواهد شد. دولت برای حضور مقتدرانه در ادامه ی مذاکرات باید حمایت مردم را داشته باشد و البته مردم باید بدانند دقیقا چه چیزی قرار است برای نزدیک شدن اشتراکات به طرف غربی پیشنهاد شود، آن وقت است که تصمیم می گیرند حمایت کنند یا خیر

 

۴_ اشاره ی ریز و پر از جزئیات آقای ظریف از روزهای وزارت خانه در صفحه‌ی شخصی وی در فیس بوک با این اقدام اخیر در تناقض شدید است و گامی رو به عقب تعریف می شود. کاش جناب آقای ظریف به جای پرداختن به کوچک ترین موضوعات در ملاقات هایشات تا قبل از مذاکرات ژنو، اشاراتی کلی از این نشست می کردند تا این ابهام در زندگی مردم ایجاد رکود نکند. حرف منتقدین این است. رفتار سیاستمدارانه دیپلمات ها نباید با سیاسی بازی با مردم اشتباه شود. رفتارهای صادقانه باید جایگزین ژست های نمایشی شود.

 

منبع: ایرنا

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي