آشنایی با خواص روغن هسته انار

آیا می دانید هسته انار چیست؟ آیا می دانید روغن هسته انار چیست؟ آیا با خواص روغن هسته انار آشنایی دارید؟ هسته انار یک دانه بسیار پرخاصیت است که روغن آن کاربردهای دارویی و درمان زیادی دارد. برای آشنایی با خواص روغن هسته انار این بخش گهر را بخوانید چرا که به معرفی روغن هسته انار و خواص روغن هسته انار می پردازیم.

آشنایی با خواص روغن هسته انار

آشنایی با خواص روغن هسته انار

خواص روغن هسته انار

دانه‌هاي انار معمولا به شکل كاملا تازه مصرف مي‌شوند، اما از دیگر اجزای این میوه نیز‌ می‌توان استفاده دارویی و درمانی کرد. یكي از كاربردهاي جديد انار، استفاده‌ی صنعتي از روغن هسته‌ی انار است. معمولا مصرف‌كنندگان به ويژگي‌هاي روغن مصرفي مانند نسبت اسيدهاي چرب اشباع به غيراشباع و… اهميت زيادي مي‌دهند. روغن هسته‌ی انار غني از اسید چرب لينولنيك و اسيد چرب غالب آن اسيد پونيسيك است. اين روغن مقدار زيادي اسكوآلن، الكل‌هاي آليفاتيك، فيتواسترول‌ها و توكوفرول دارد. .اين تركيبات هركدام به تنهايي داراي خواص سودمندي هستند البته دانشمندان معتقدند فواید درمانی روغن دانه‌ی انار، فقط با مصرف منظم آن در زمان طولانی به دست می‌آید.

روغن هسته‌ي انار با پرس کردن سرد دانه‌های انار به‌دست می‌آید. این روغن به زیبایی کهرباست و بوی مطبوعی دارد. روغن هسته‌ي انار بسیار مغذی است و برای اهداف درمانی و زیبایی به‌شکل موضعی روی پوست و به شکل خوراکی مصرف می‌شود. خواص بی‌نظیر روغن هسته‌ي انار باعث می‌شود تا برای اهداف مراقبت از پوست و مو بسیار کارآمد باشد و در ترکیب بسیاری از محصولات آرایشی و بهداشتی مانند صابون، ژل‌های حمام، روغن‌های ماساژ، مرطوب‌کننده‌ها و سایر محصولات مراقبت از پوست استفاده شود. روغن هسته‌ي انار از ترکیبات موثری چون سابینن، مایکنا، لیمونن، آلفا پینن، ترپیننول و … تشکیل شده است که حتی مقدار ناچیزی از این مواد اثرات درمانی فوق‌العاده‌ای دارند.

تقویت پوست

روغن هسته‌ي انار کراتینوسیت‌ها (سلول‌های اصلی که در لایه‌ي بیرونی پوست وجود دارند) را تحریک و به تولید آن‌ها کمک می‌کند. این عمل باعث می‌شود آسیب‌های وارد آمده به پوست ترمیم شود، در نتیجه پوست ظاهر بهتری پیدا می‌کند.

خواص ضد التهابی

روغن هسته‌ي انار برای افرادی که از اگزما ، پسوریازیس و آفتاب‌سوختگی رنج می‌برند مناسب است.

این روغن پوست آن‌ها را آب‌رسانی و نرم می‌کند. مواد ضدالتهابی موجود در این روغن التهاب و قرمزی پوست را بهبود می‌بخشد. روغن هسته‌ي انار مواد مغذی را به‌طور مستقیم به پوست می‌رساند و تولد دوباره‌ي پوست را تسریع می‌کند.

مناسب برای انواع پوست‌ها

مانند بسیاری از روغن‌های مخصوص، روغن هسته‌ي انار تا عمق پوست نفوذ می‌کند و رطوبتی ماندگار و سالم را به پوست مي‌بخشد.

این روغن هم برای پوست‌های چرب و پر آکنه و هم برای پوست‌های خشک مناسب است.

اثرات آنتی‌اکسیدانی

مانند میوه‌ي انار، روغن هسته‌ي انار نیز اثرات آنتی‌اکسیدانی دارد و با بسیاری از آنتی‌اکسیدان‌ها که عامل سرطان‌های پوستی هستند مبارزه می‌کند. این روغن به دلیل داشتن کلاژن باعث قوام یافتن و الاستیسیته در پوست می‌شود.

بهبود بافت پوست

روغن انار نوعی پیش‌ساز هورمون استروژن دارد که بسیار سازگار با بدن انسان است. این روغن تعادل هورمونی در زنان و مردان ایجاد می‌کند و به‌دلیل وجود همین پیش‌ساز هورمونی، برای بهبود بافت پوست مناسب است.

کرم‌های ضد پیری

از جمله مواد تشکیل‌دهنده‌ی کرم‌های ضد پیری روغن هسته‌ي انار است. اثر تجدیدکنندگی در این روغن علامت‌های بارز پیری روی پوست را پاک می‌کند. روغن هسته‌ي انار پوست‌های آسیب‌دیده را ترمیم می‌کند.

مبارزه با رادیکال‌های آزاد

روغن هسته‌ي انار از یک اسید چرب غیراشباع به نام «پونیکیک اسید» تشکیل شده که نوعی اسید چرب امگا۵ است و اثرات بسیار قوی آنتی‌اکسیدانی دارد.

این اسید چرب پوست را در برابر امواج قوی خورشید محافظت می‌کند.

در مطالعه‌ای که روی اثرات درمانی روغن هسته‌ي انار انجام شد، مشخص شد که سرطان پوست با مصرف روغن هسته‌ي انار کاهش می‌یابد.

ترمیم موهای خشک

این روغن، موها را در برابر آلودگی‌های محیطی محافظت می‌کند و حیاتی دوباره به موها می‌بخشد.

تحریک جریان خون

روغن هسته‌ي انار رگ‌های خونی را تقویت می‌کند، جریان خون را در سر افزایش می‌دهد و در نتیجه باعث افزایش رشد موها می‌شود.

ضد شوره‌ي سر

این روغن منافذ فولیکول‌های مو بر اثر شوره‌ي سر و پوسته‌پوسته شدن بسته می‌شود. این مساله باعث آسیب رسیدن به فولیکول‌های مو می‌شود و رشد موها را متوقف می‌کند. روغن هسته‌ي انار این پوسته‌ها را از روی موها می‌زداید و رشد آن‌ها را تقویت می‌کند.

ضد خارش پوست

روغن هسته‌ي انار با باکتری‌های پوست سر مبارزه می‌کند. اثرات ضد خارش این روغن در بیماران مبتلا به پسوریازیس و اگزما کارآمد است. همچنین قرمزی، التهاب و … را تسکین می‌دهد.

تونیک مویی اثربخش

روغن هسته‌ي انار وقتی با روغن‌هایی حامل مانند روغن نارگیل، روغن بادام و روغن ویتامین E مخلوط شود، به شکل تونیکی اثربخش عمل می‌کند. روغن دانه‌ي انار گرم شده برای بهتر کردن موهای مجعد استفاده می‌شود.

رشد و سلامت موها

روغن هسته‌ي انار منبع مناسبی از ویتامین C و برای رشد و سلامت موها ضروری است. ویتامین C بافت پیوندی را که فولیکول‌های مو در آن قرار دارند، تقویت می‌کند.

غذارسانی به موها

روغن هسته‌ي انار، جریان خون را به سمت ریشه‌ي موها افزایش می‌دهد. این مساله باعث می‌شود تا فولیکول‌های مو مواد غذایی لازم را دریافت کنند و رشد موها تسریع شود.

خواص دیگر

* مصرف روغن هسته‌ی انار از سرطانی شدن سلول‌های بدن پیشگیری می‌کند.

* باعث کاهش ایجاد زخم در مبتلایان به سرطان پوست می‌شود.

* از بیماری‌های قلبی و تصلب شرایین جلوگیری می‌کند.

* به تنظیم هورمون‌ها که نقش مهمی در کاهش خطر احتمال ابتلا به سرطان سینه دارند، کمک می‌کند.

* مصرف منظم آن می‌تواند از مشکلات یائسگی مانند پوکی استخوان در خانم‌ها جلوگیری کند.

* روغن دانه‌ی انار از تشکیل سلول‌های سرطانی وابسته به استروژن و غیر وابسته به استروژن جلوگیری می‌کند.

* این روغن در کاهش ورم و دردهای عضلانی موثر است.

* از افزایش وزن جلوگیری می‌کند. می‌توانید از این روغن روی سالاد و غذا استفاده کنید.

* روغن هسته انار در از بین بردن خطوط خالکوبی روی صورت (تاتو) نقش موثری دارد و در حداقل زمان با لایه‌برداری از پوست، باعث از بین رفتن تاتو‌های قدیمی می‌شود.

* به عنوان کرم مغذی و بازسازی‌کننده، شبی یک بار از آن به صورت و گردن بمالید و با حرکت دورانی به مدت یک دقیقه ماساژ دهید.

* برای رفع ترک‌های پوستی، روزی چهار بار آن را به نواحی ترک بمالید و با حرکات دورانی به مدت دو دقیقه ماساژ دهید.

* همچنین در درمان نوسانات خلقی، گرگرفتگی و عرق شبانه، خشکی واژن و کاهش میل جنسی به کار می‌رود.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه