آشنایی با جاذبه های گردشگری بلغارستان

تاريخ : 24 مرداد

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد  آشنایی با جاذبه های گردشگری بلغارستان  صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

آشنایی با جاذبه های گردشگری بلغارستان, پورتال خبری فرهنگی گهر

صوفیه یکی از قدیمیترین پایتخت‌های اروپا می‌باشد. تاریخ این شهر به سده ۸ میلادی برمیگردد. شهر صوفیه در غرب بلغارستان و جوار ناحیه‌ای کوهستانی واقع شده‌است.

 

صوفیه پایتخت و بزرگ‌ترین شهر کشور بلغارستان است. صوفیه یکی از قدیمیترین پایتخت‌های اروپا می‌باشد. تاریخ این شهر به سده ۸ میلادی برمیگردد. شهر صوفیه در غرب بلغارستان و جوار ناحیه‌ای کوهستانی واقع شده‌است.

 

پارک بورسوا گاردینا در صوفيه

بورسوا گاردینا (Borisova gradina) و یا “باغ بورسوی”، یکی از قدیمی ترین و شناخته شده ترین پارک های صوفیه، پایتخت بلغارستان می باشد که ساخت و ساز آن در سال ۱۸۸۴ آغاز شد و به نام تزار بوریس سوم نامگداری شد.

 

تاریخچه باغ پذیرای سه دوره متفاوت، تحت سه باغبان مشهور.بوده است که همگی با توجه به طرح اولیه، به توسعه و تکمیل آن کمک بسزایی کردند. برج تلویزیونی باغ بورسوی در طی سالهای ۱۹۵۸-۱۹۵۹ در این باغ ساخته شد. آخرین بازسازی باغ بورسوی در سال ۱۹۸۶ انجام گرفت و در همان سال، این پارک بعنوان یک بنای تاریخی و باغ هنری ثبت شد.

پس از به قدرت رسیدن رژیم کمونیستی در سال ۱۹۴۴ ، پارک به “پارک آزادی” تغییر نام داد و سپس بعد از سقوط آن در سال ۱۹۸۹، به نام اصلی خود بازگشت. باغ دارای دریاچه، جنگل های انبوه ، خانه های چوبی تزئینی و دیگر امکانات رفاهی می باشد.

 

پل عشاق ( LOVER BRIDGE ) در صوفیه

 

این پل مکانی است که بسیاری از جوانان و عشاق صوفیه در آن جمع می شوند واز مناظر زیبای صوفیه لذت می برند. این پل عابر پیاده در یکی از جاده های اصلی صوفیه واقع شده و مشرف به کوهستان Vitosha می باشد. در این منطقه یک گالری هنری هم برگزار می شود.

 

میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ در صوفيه

 

میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ (Prince Alexander of Battenberg Square )، که با نام باتبرگ نیز معروف است، بزرگترین میدان صوفیه، پایتخت بلغارستان می باشد که نام آن برگرفته شده است از الکساندر جوزف باتنبرگ ، اولین شاهزاده بلغارستان مدرن.

 

بی شک این میدان مناسب ترین محل در صوفیه برای برگزاری کنسرت های بزرگ در هوای آزاد و تظاهرات، راهپیمایی ها (از جمله رژه ارتش در روز سنت جورج) و دیگر نشست ها می باشد.

 

در طول حکومت کمونیست بلغارستان، میدان دارای اسم ” نهم سپتامبر” بود که نمادی محسوب می شد از کودتای دولت کمونیست در ۹ سپتامبر ۱۹۴۴. میدان شاهزاده الکساندر باتنبرگ از سال ۱۹۴۹ تا سال ۱۹۹۹ محل آرامگاه بزرگ جورج دیمیتروف بود.

 

وی یک سیاستمدار کمونیستی و اولین رهبر کمونیستی بلغارستان از سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۹ بود. قبل از سال ۱۹۴۴ نام این میدان، “میدان تزار” بوده است که علت آن نزدیکی آن به کاخ سلطنتی سابق یود. در حال حاضر گالری ملی هنر، در این مکان قرار دارد.

بنای تاریخی ارتش سرخ

 

بنای تاریخی ارتش سرخ (monument of the red army) در صوفیه، پایتخت بلغارستان، بنایی یادبود از ارتش سرخ در پارک ارتش شوروی می باشد که توسط روس ها در سال ۱۹۵۴ ساخته شده است. در روبروی درب ورودی، در بالای یک سکو و در ارتفاع ۳۴ متری، یک سرباز ارتش سرخ، با خوشحالی و تشکر یک زوج بلغاری را به سمت آزادی هدایت می کند.

 

نقوش برجسته برنزی در پایین بنای تاریخی نشانگر جمعیت شاد و سپاسگزاری می باشد که به استقبال سربازان روسیه برگشته به وطن خود رفته اند و همچنین، صحنه های مبارزه با انقلاب اکتبر و جنگ جهانی دوم وجود دارد.

 

این بنای یادبود عظیم به ارتش شوروی به مناسبت دهمین سالگرد آزادی روسیه از بلغارستان هدیه داده شد. و نمونه ای قوی از سوسیالیستی، رئالیسم دوره می باشد.

کلیسای جامع الکساندر نوسکی ( Alexander Nevski)

 

کلیسای جامع الکساندر نوسکی در صوفیه پایتخت بلغارستان واقع شده است. این کلیسا، بزرگترین کلیسای ارتدوکس درسراسر شبه جزیره بالکان است به عنوان یکی نمادهای صوفیه و جاذبه های توریستی محسوب می شود. در ابتدا به عنوان یادبود ۲۰۰ هزار نفر از کشته شدگان درخلال جنگهای روسیه وعثمانی ساخته شد. کلیسا درحدود ۳۱۷۰ مترمربع وسعت و۵۰۰۰نفر نیز گنجایش دارد.

 

از نکات جالب توجه درباره این کلیسا آن است که علاوه بر معماری بسیار زیبا، مصالح آن نیز از بهترین نوع و از مناطق مختلف اروپا و جهان تهیه شده است. روکش طلای گنبد، دوازده زنگ معبد و فضای داخلی زیبا که با سنگهای مرمر سفید ایتالیایی ساخته شده، همچنین سنگهای سفید از سایر نقاط بلغارستان، چوبهای اعلاء ازاسلوونی وموزاییکها وسنگفرش آن از برزیل وآفریقا فراهم شده است.

 

در مجموع هنرمندان برجسته نقاش ومعماراز ۵ کشور ایتالیا، اتریش، آلمان، جمهوری چک وبلغارستان، اثر فکر ودستان خود را براین کلیسا به یادگار گذارده اند. جالب است که بدانید صدای زنگ کلیسا را از فاصله ۳۰ کیلومتری نیز به راحتی می توان شنید.

 

تئاتر ملی ایوان وازوف در صوفیه

 

تئاتر ملی ایوان وازوف در صوفیه در  سال ۱۸۸۸ و به سبک نئوکلاسیک ونیزی بنا شد، و بیشتر برای اجراهای معروف و بازیگران مطرح و بزرگش مشهور است. در مرکز شهر ساختمان تاثیرگذاری وجود دارد، که محل بزرگی برای کسانی است که عاشق تئاتر و نمایش اند. شما در آنجا می توانید نمایش های زیبایی را ببینید که توسط بازیگران معروفی اجرا می شوند.

 

درون بنا نیز تاثیر و بوی تئاتر بخوبی به مشام می رسد. در نزدیک این بنا دو کافه ی دنج وجود دارد برای کسانی که تمایل به صحبت در مورد تئاتر و نمایش دارند، و همزمان میخواهند قهوه ای بنوشند.

 

حمام کردن در چشمه های آب معدنی صوفیه

در ۳۰ کیلومتری صوفیه در Belchin Banya یک چشمه ی آب معدنی وجود دارد که آب آن دارای خواص التیام بخش برای دردهای مفاصل می باشد. این منطقه دارای حمام های عمومی و استخر های در فضای باز برای فصل تابستان می باشد.

حمام عمومی معدنی صوفیه (Sofia Public Mineral Baths)، یکی از مجموعه حمام های باستانی صوفیه محسوب می شود که  به علت وجود چشمه های آب معدنی بی نظیر، مکانی است که نخستین حمام امپراطوری روم درآنجا ساخته شد.  قرنها بعد، عثمانی ها پس از حمله به صوفیا، آن را به سبک معماری خاص خود تغییر دادند. داخل این بنا، دالانهای پنهانی و اتاقهای تودرتوی وجود دارد که مهمانان ویژه خارجی از آن طریق به قسمت اصلی و داخلی حمام شاهانه هدایت می شدند.

 

نقاش فرانسوی، ژان آگوست دومینیک تابلوی معروف خود، ” حمام عثمانی ” را با الهام از حکایات نقل شده از سوی بانوی دربار انگلستان، ماری مونتگیو  که مدتی را مهمان ویژه دربار عثمانی و این عمارت بوده، کشیده است.استفاده از آب‌های معدنی، تاریخی بسیار کهن دارد.

 

بومیان صوفیه  شاهد تاثیرات آب‌های معدنی به روی بدن بوده اند و از اینرو با ساختن حمام ها در قرن پانزدهم  به فکر سازماندهی این آب ها افتادند. این مکان، نقطه عطفی در مرکز صوفیه، پایتخت بلغارستان می باشد که  یک شهر شناخته شده برای چشمه های معدنی  است. جناح شمالی این حمام در طول بمباران جنگ جهانی دوم  آسیب دید اما چند سال بعد ترمیم و مجددا بازسازی شد.

 

این مکان  تا سال ۱۹۸۶ فعال بود اما  به دلیل وضعیت بد و تخریب احتمالی  پشت بام آن، بسته شد. پس از آن، بخشی از این حمام بازسازی شد و بعنوان موزه  و یک مرکز شفا بخشی مورد استفاده قرار گرفت.

 

بازار Zhenski در صوفیه

 

بازار Zhenski (بازار زنان) برای سال ها یکی ازبزرگترین و شلوغ ترین بازارها بوده است. انواع میوه و سبزیجات تازه، گوشت و پنیر ، آجیل و میوه های خشک شده وشیرینی و دسر های خانگی در این بازار به فروش می رسد.

 

همچنین خارج از کلیسای Aleksander Nevsski یک بازار عتیقه فروشی وجود دارد که اشیا قدیمی و جنگی در آن به فروش می رسد. اگرچه به دلیل پایین بودن قیمت ها نمی تواند از اصل و یا فرع بودن این اجناس اطمینان کامل پیدا کرد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي