آدرس روستای وردیج

تاريخ : 14 اردیبهشت

آدرس روستای وردیج

در شمال غرب تهران، با فاصله کمی از شهر منطقه‌ای زیبا وجود دارد که با قرار گرفتن در آن و استشمام هوای پاک، نزدیکی به تهران کاملا فراموش می‌شود. با گهر همراه باشید برای آشنایی با روستای زیبای وردیج.

آدرس روستای وردیج, پورتال خبری فرهنگی گهر

وردیج؛ روستای ارواح سنگی

بالاتر از محله وردآورد تهران، جاده آسفالته و کوهستانی پر پیچ‌وخمی وجود دارد که ساختار آن مانند جاده امامزاده داوود است. این مسیر زیبا در امتداد رودخانه‌ای که در دره‌ای تنگ و عمیق در سمت غرب دره کن جریان دارد، به روستای وردیج و پس از آن به واریش منتهی می‌شود.

روستاهای وردیج و واریش که جزو بخش کن و سولقان شهرستان تهران و به تازگی جزو منطقه ۲۲ شهری تهران هستند در این منطقه به چشم می‌خورند.

وردیج؛ دنیایی از زیبایی

در ارتفاع ۱۸۵۰ متر از سطح دریا «خیابان شهید وردیجی» نشانه ورودی اولین روستای این مسیر یعنی روستای وردیج است. روستای وردیج بزرگ‌ترین روستای حریم شمال غرب تهران است و آب آن از چشمه متعددی خصوصا چشمه شاه و چشمه پااورزا تامین می‌شود.

حوضچه‌هایی در شمال این روستا تعبیه شده‌اند که برای جمع‌آوری آب رودها، چشمه‌ها و آب‌های سطحی جهت آبیاری باغ‌ها و آب شرب روستا مورد استفاده قرار می‌گیرد. در میانه روستا، باغ‌های وسیع گردو، سیب، خرمالو، توت و شاتوت منظره زیبایی را به وجود آورده است. خانه‌های روستاییان در جنوبی‌ترین بخش قرار دارد که پنجره‌های شکسته تعداد زیادی از آن‌ها، خالی از سکنه بودنشان را نشان می‌دهد. در میان خانه‌های اهالی و بومیان، ویلاهای بزرگ و کوچک و رنگارنگی وجود دارند که محل تعطیلات آخر هفته صاحبانشان هستند و برای این روستا وصله ناجوری به حساب می‌آیند.

به دلیل قرارگیری در منطقه کوهستانی آب‌وهوای این روستا در فصول گرم سال خنک و مطبوع و در فصول سرد، سرد و خشک است. سرمای منطقه به حدی سخت است که موجب خروج روستاییان از روستا در فصول سرد می‌گردد.

جاذبه‌های وردیج

آبشار لت مال و دامنه ارواح سنگی دو جاذبه منحصربه‌فرد منطقه وردیج هستند.

 آبشار لت مال

لت یعنی سنگ و مال یعنی مالیده شدن و مالش، و این نام آبشار تمثیلی از مالیده شدن آب روی سنگ‌ها است.

رودخانه‌های فصلی این منطقه تنها از اواسط زمستان تا اواخر بهار جریان دارد. برای رسیدن به آبشار لت مال حدود یک ساعت پیاده روی از جاده اصلی لازم است. این آبشار از سه آبشار کوچک و فرعی تشکیل شده که زیبایی خاصی را به وجود آورده‌اند. آبشار اول ۵ متر ارتفاع دارد و آبشار دوم کمی بلندتر است، اما آبشار سوم در واقع آبشار اصلی لت مال است که ۳۵  متر ارتفاع دارد و به صورت پله مانند به پایین می‌ریزد.

دامنه ارواح سنگی

اگر وارد روستای وردیج نشوید و از آن عبور کنید به منطقه‌ای می‌رسید که به دامنه ارواح سنگی یا آدمک‌جیان شهرت دارد. سنگ‌هایی که با اشکال خاص خود منظره جالبی را به نمایش گذاشته‌اند. این شکل‌ها بیش از هر چیز جمجمه انسان و بدن جانوران وحشی را به خود گرفته‌اند و شاید برای بسیاری این سوال پیش بیاید که سنگ‌ها جاندار شده‌اند یا جاندارها سنگ؟

افسانه‌ها و باورهای زیادی درباره این سنگ‌ها وجود دارد. برخی بر این باورند که این سنگ‌های پر از حفره بازمانده‌های یک قلعه قدیمی هستند که در کنار جاده ساخته شده است.

برخی هم می‌گویند واقعا جاندارانی در این منطقه تبدیل به سنگ شده‌اند.

علم زمین‌شناسی  به وجود آمدن این اشکال را ناشی از  نوع خاصی از فرسایش بادی، به نام هوازگی، می‌دانند که یک نمونه کم‌نظیر و دیدنی را از تغییرات بافت زمین را به تصویر کشیده است.

اگر علاقه مند به پیاده‌روی هستید مسیر آبشار لت مال انتخاب خوبی برای شماست.

در این روستاها امکانات اقامت وجود ندارد اما می‌توانید در تهران یا شهرهای همجوار آن اقامت کنید و یک روز خود را به بازدید از این روستاها اختصاص دهید.

البته کمپینگ در این منطقه هم می‌تواند تجربه جالبی را برای شما به ارمغان بیاورد. کمپینگ در این منطقه زیبا نیز بسیار لذت‌بخش است و محل‌های خوبی برای آن وجود دارد.

دوربین عکاسی خود را فراموش نکنید. اگر از کنار دامنه ارواح سنگی بدون هیچ عکسی عبور کنید حتما در آینده حسرت خواهید خورد.

بهترین وقت برای سفر به روستا

این منطقه هم چهار فصلش دیدنی است. در بهار شکوفه‌ها لباس تازه‌ای بر تن طبیعت می‌کنند و مناظر بدیعی را به وجود می‌آورند، در تابستان همه جا سرسبز است و خنکای نسیم جریان دارد، پاییز هزار رنگ به همه جا رنگ می‌پاشد و زمستان همه جا را سفیدپوش می‌کند.

اما وردیج و واریش مقصد مناسبی برای فرار از گرمای تابستان و هوای آلوده تهران هستند. برای سفر به این منطقه در زمستان احتیاط لازم است اما تجربه قدم زدن روی برف پانخورده جذابیت خاص خود را دارد.

راه دسترسی

اگر قصد رفتن به این منطقه زیبا را دارید  انتهای اتوبان همت غرب به هنگام گذر از کنار دریاچه تابلوی وردیج و واریش به چشم می‌خورد. با ورود به جاده کوهستانی و طی حدود ۱۰ کیلومتر در حالیکه ۵۰۰ متر ارتفاع گرفته‌اید به روستای وردیج در سمت راست خواهید رسید. پس از وردیج با ادامه مسیر در حدود ۵ کیلومتر، به روستای واریش و انتهای جاده آسفالته می‌رسید.

در انتهای اتوبان همت با ورود به بلوار پژوهش و رسیدن به شهرک دانشگاه شریف به خیابان شهید اردستانی وارد شوید. در انتهای شمالی خیابان تابلوی کوچک سفید رنگی با عنوان «روستای وردیج-روستای واریش» وجود دارد که ابتدای جاده کوهستانی وردیج و واریش را نشان می‌دهد.

در مسیر دیگر از اتوبان تهران-کرج از پشت پمپ بنزین وردآورد (ورودی از پمپ بنزین) به سمت خیابان شهید اردستانی بروید و وارد جاده کوهستانی این منطقه ییلاقی شوید

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي