نکاتی جالب درباره مراسم اسکار 2015

تاريخ : 3 اسفند

نکاتی جالب درباره مراسم اسکار ۲۰۱۵

هشتادوهفتمین دوره جوایز آکادمی بامداد فردا دوشنبه ۴ اسفند برگزار می‌شود و برندگان نهایی یک سال پیش‌بینی‌ناپذیر مشخص خواهند شد

این‌که جوان‌ترین و پیر‌ترین برندگان اسکار چه کسانی بوده‌اند؟ اصلا سر و کله نام «اسکار» از کجا پیدا شده؟ جوان‌ترین برنده اسکار چه کسی بوده و بسیاری از دیگر حقایق جالب و اتفاقات مسحورکننده‌ای که در مدت نزدیک به ۹ دهه برگزاری این مراسم رخ داده‌اند.


اولین برنده اولین اسکار

اولین کسی که برنده جایزه آکادمی شد در نخستین مراسم اهدای جوایز آکادمی شرکت نکرد. امیل یانینگز، برنده اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد در اولین دوره برگزاری جوایز آکادمی (۱۹۲۷-۱۹۲۸) تصمیم گرفت پیش از برگزاری مراسم به وطنش آلمان بازگردد. او پیش از آن‌که راهی سفر شود، اولین جایزه آکادمی تاریخ را با دستان خودش دریافت کرد.

جوان‌ترین برنده اسکار

تیتم اونیل، جوان‌ترین بازیگر برنده اسکار تا امروز است. او برای بازی در «ماه کاغذی» (۱۹۷۳) جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل زن را به دست آورد. او در زمان دریافت جایزه تنها ۱۰ سال داشت. شرلی تمپل نیز با دریافت جایزه در سن شش‌سالگی موفق به دریافت اسکار کم‌سن‌ترین بازیگر شد.

تنها همنام اسکار

اسکار همرستاین دوم برای ساخت ترانه «آخرین باری که پاریس را دیدم» در فیلم «بانو خوب‌باش» (۱۹۴۱) برنده جایزه اسکار شد.

نکاتی جالب درباره مراسم اسکار 2015, پورتال خبری فرهنگی گهر

خواهر و برادر

اتل و لیونل باریمور تنها خواهر و برادری هستند که تا امروز هر دو در بخش بازیگری برنده جایزه آکادمی شده‌اند. لیونل باریمور برای بازی در «روح آزاد» (۱۹۳۱) اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را دریافت کرد. اتل باریمور برای بازی در «هیچ جز قلب تنها» (۱۹۴۴) اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را به دست آورد.

اولین فیلم رنگی برنده اسکار بهترین فیلم

«بر‌باد‌رفته» (۱۹۳۹) نخستین فیلمی که به صورت رنگی فیلمبرداری شد جایزه اسکار بهترین فیلم را به دست آورد.

موفق‌ترین فیلم‌ها

«بن‌هور»، «تایتانیک» و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» موفق‌ترین فیلم‌های تاریخ اسکار به شمار می‌روند. هر کدام از فیلم‌های یاد‌شده موفق به کسب ۱۱ جایزه اسکار شدند –البته «بازگشت پادشاه» تنها فیلمی است که در هر بخشی که نامزد شد جایزه اسکار آن را با خود به خانه برد.

بیشترین نامزدی‌های فیلم

«تایتانیک» و «همه‌چیز درباره ایو» هر کدام با ۱۴ نامزدی بیشترین نامزدی را در تاریخ جوایز اسکار کسب کرده‌اند.

طولانی‌ترین برنده بهترین فیلم

«بر‌باد‌رفته» با مدت زمان ۲۳۴ دقیقه طولانی‌ترین فیلمی است که تاکنون برنده جایزه اسکار بهترین فیلم شده است.

بداقبال‌ترین فیلم‌ها

«نقطه عطف» (The Turning Point ) (۱۹۷۸) به کارگردانی هربرت راس و «رنگ ارغوانی» (۱۹۸۶) ساخته استیون اسپیلبرگ در شمار بداقبال‌ترین فیلم‌های تاریخ اسکار قرار می‌گیرند. هر کدام از این فیلم‌ها در ۱۱ بخش نامزد دریافت جایزه اسکار شدند، اما حتی یک تندیس طلایی هم با خود به خانه نبردند.

نامزد‌ها و برندگان پس از مرگ

تعدادی از افراد پس از مرگشان نامزد دریافت جوایز آکادمی شدند. با این حال، اولین کسی که بعد از مرگش نامزد و درواقع برنده جایزه اسکار شد، سیدنی هوارد فیلمنامه‌نویس «بر‌باد‌رفته» (۱۹۳۹) بود. از سوی دیگر، جیمز دین تنها بازیگری است که بعد از مرگش دو بار نامزد دریافت جایزه اسکار شده است؛ یک بار نامزد بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای بازی در «شرق بهشت» (۱۹۵۵) و نامزدی دوباره در‌‌ همان بخش برای بازی در «غول» (۱۹۵۶). تا زمانی که هیث لجر برای «شوالیه تاریکی» جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به دست آورد، پیتر فینچ (برای فیلم «شبکه») تنها بازیگری بود که بعد از مرگش برنده جایزه آکادمی شده بود. اسکار لجر –و همه دارایی‌اش– به دختر کم‌سن و سالش، ماتیلدا اهدا شد.

برندگان خاموش

سه بازیگر برای بازی در نقش کاراکترهایی برنده جایزه آکادمی شدند که در سراسر فیلم حتی یک کلمه هم بر زبان نمی‌آورند. جین وایمن برای بازی در نقش بلیندا، یک کاراکتر کر و لال در فیلم «جانی بلیندا» (۱۹۴۸) موفق به دریافت جایزه بهترین بازیگر نقش اصلی زن شد. سر جان میلز در «دختر رایان» (۱۹۷۰) نقش یک ابله روستایی و لال را بازی کرد که جایزه بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را برایش به ارمغان آورد. هالی هانتر نیز برای بازی در نقش آدا مگراث، کاراکتر لال فیلم «پیانو» (۱۹۹۳) جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی زن را به دست آورد.

پرکار‌ترین مجری

فهرست مجریان مراسم جوایز آکادمی با حضور اشخاص صاحب‌نامی نظیر ویل راجرز، فرانک کاپرا، جک بنی، فرد آستر و دیوید لترمن اعتبار ویژه‌ای پیدا کرده است. اگرچه، در این میان یک نفر تاریخ جوایز آکادمی را به تسخیر خود درآورده است؛ باب هوپ در ۱۸ دوره به عنوان مجری در مراسم اهدای جوایز اسکار حضور داشته است. بیلی کریستال که تاکنون هشت بار اجرای این مراسم را برعهده داشته، رتبه دوم پرکار‌ترین مجری اسکار را به خود اختصاص داده است. جانی کارسن نیز با پنج اجرا در دوره‌های مختلف مراسم اهدای جوایز آکادمی در رتبه سوم این گروه قرار می‌گیرد.

نام اسکار

«شایستگی جایزه آکادمی» نام رسمی تندیس‌های اسکار است. نام «اسکار» لقبی است که در حقیقت از دهه‌ها قبل بر سر زبان‌ها افتاده و آغازش نامشخص است. با این حال، چندین روایت متفاوت وجود دارد که ادعا می‌شود از منشاء پیدایش لقب «اسکار» پرده برداشته‌اند. رایج‌ترین روایتی که در این باره وجود دارد لقب «اسکار» را به اظهارنظر مارگریت هریک ارتباط می‌دهد. بنابر این روایت، هریک زمانی به عنوان کتابدار در آکادمی علوم و هنرهای سینمایی مشغول به کار بود و در اولین رویارویی‌اش با تندیس طلایی، ابراز می‌کند این مجسمه شبیه عمویش، اسکار، است. چندان مهم نیست که سرآغاز این لقب از کجا بوده، آن‌چه مهم به نظر می‌رسد این است که نام «اسکار» در سال‌های دهه ۱۹۳۰ به طرز فزاینده‌ای در توصیف تندیس آکادمی به کار گرفته شد و از آغاز سال ۱۹۳۹ به طور رسمی توسط آکادمی علوم و هنرهای سینمایی به کار رفت.

تعویض دو عبارت معروف

در شصت‌ویکمین دوره جوایز آکادمی که در سال ۱۹۸۹ برگزار شد، آکادمی تصمیم گرفت عبارت معروف «و برنده است…» را با عبارت «و اسکار اهدا می‌شود به…» تعویض کند. هیچ‌وقت متوجه این نکته شده بودید؟

جوان‌ترین و پیر‌ترین برنده اسکار بهترین بازیگری

آدرین برودی جوان‌ترین فردی است که در سن ۲۹‌سالگی برای بازی در فیلم «پیانیست» جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به دست آورد. پیر‌ترین برنده این بخش نیز هنری فوندا است که در سن ۷۶سالگی برای بازی در فیلم «روی دریاچه گلدن پاند» اسکار بهترین بازیگری را به دست آورد. اما کریستوفر پلامر پیر‌ترین فردی است که تاکنون موفق به دریافت جایزه آکادمی شده است. او در سن ۸۲سالگی برای بازی در نقش مقابل ایون مک گرگور در درام-کمدی رمانتیک «تازه‌کار‌ها» (۲۰۱۰) جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را به دست آورد.

آن‌هایی که دست رد به سینه اسکار زدند

جوایز آکادمی علوم و هنرهای سینمایی یکی از مهم‌ترین افتخاراتی است که یک نفر می‌تواند در حوزه صنعت سینما به دست آورد؛ با این حال تاکنون سه نفر از دریافت جایزه خود چشم پوشیده‌اند. اولین کسی که دست رد به سینه اسکار زد، دادلی نیکولز بود. نیکولز که برای نوشتن «خبرچین» (۱۹۳۵) جایزه اسکار بهترین فیلمنامه را به دست آورده بود، مراسم اهدای جوایز آکدامی را به دلیل کشمکش‌های مداوم میان آکامی و انجمن نویسندگان بایکوت کرد. جرج سی. اسکات برای ایفای نقش دراماتیک یک ژنرال جنگ جهانی دوم در فیلم «پاتون» (۱۹۷۰) جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد را به دست آورد.

اسکات با بیان این‌که مراسم اهدای جوایز «یک رژه دوساعته مزخرف» است، از قبول این افتخار چشم پوشید. مارلون براندو نیز کسی بود که از دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اصلی مرد برای بازی در فیلم «پدرخوانده» (۱۹۷۲) خودداری کرد. براندو بیان داشت به دلیل تبعیض قائل شدن دولت امریکا و هالیوود نسبت به بومیان امریکا برای دریافت جایزه خود در مراسم آکادمی حاضر نخواهد شد. درعوض، زنی که ظاهرا ساچین لیتل‌فدر نام داشت، به نیابت از او جایزه‌اش را دریافت کرد. بعد‌ها معلوم شد آن زن درواقع بازیگری با نام حقیقی ماریا کروز بود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي