فیلم های برتر ورزشی سال 2014

تاريخ : 13 بهمن

فیلم های برتر ورزشی سال۲۰۱۴

حالا که لیست نامزدهای نهایی اسکار ۲۰۱۴ اعلام شده، می شود نتیجه گرفت سینما در سال گذشته کمی از مفهوم صنعت دور شده به فیلم های شبه روشنفکرانه و خاص گراییده است. در چنین شرایطی، واضح است که فیلم های مرتبط با ورزش که سرگرمی را به عنوان رکن اول خود در نظر دارند، نتوانند سال موفقی را پشت سر بگذارند. فیلم های ورزشی سال ۲۰۱۴ موفق نبوده اند اما این عدم موفقیت الزاما به معنی ضعف در کیفیت نیست. حقیقت آن است که تعدادی از فیلم های ورزشی سال گذشته اتفاقا آثار بسیار خوبی بودند اما به جهت عدم برخورداری از نام های بزرگ، در گیشه با شکست های تجاری مواجه شده اند.

منهای دو فیلم. خصیصه مشترک همه فیلم های نسبتا مهم سال گذشته سینمای جهان در مورد ورزش، بهره بردن از کارگردان و بازیگرهای جوان و حتی ناشناخته بوده است. در سالی که تعداد فیلم های ورزشی اکران شده چندان هم بالا نبود. در این گزارش قصد داشیتم به معرفی ۱۰ فیلم ورزشی برتر سال بپردازیم اما نمی توانستیم هیچکدام از این ۱۱ اثر را از فهرست کنار بگذاریم. پس این شما و این۱۱ فیلم مرتبط با ورزش سال ۲۰۱۴ که می شود گفت از تماشای هیچ یک از آن ها ضرر نخواهیدکرد

Unbroken (ماراتن)

کمی بعد از خبر خداحافظی آنجلینا جولی از دنیای بازیگری، فیلم تازه او در مقام کارگردان در آمریکا و تعدادی دیگر از کشورهای دنیا اکران شد. این فیلم، روایت کننده بخشی از زندگی لوئیس زامپرینی فقید بود. زامپرینی به عنوان یکی از چهره های سرشناس دوی ماراتن ۵۰۰۰ متر المپیک بود که به گفته خودش مورد توجه آدولف هیتلر نیز قرار داشت و شایعه هایی نیز در مورد ملاقات این دو نفر منتشر شده بود. حتی زمانی گفته می شود لوئیس، پرچم اصلی یکی از دوره های المپیک را دزدیده و در اختیار هیتلر قرار داده است!

در کنار این خبرهای تایید نشده، هیچکس تردید ندارد که زامپرینی یکی از خاص ترین ورزشکاران تاریخ بوده است. او در جوانی و بعد از ناکام شدن در یکی از مسابقات، به عنوان تنبیه به یک سفر سخت دریایی رفته و تلاش کرده خودش را برای شرایط زندگی دشوار آبدیده تر کند.

فیلم های برتر ورزشی سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر

نقطه عطف زندگی او در زمان حضور در جنگ جهانی دوم رقم خورده است. جایی که او بعد از سقوط هواپیمایش، اسیر شده و چندین سال را در اسارت نیروهای دشمن سپری کرده است. درست در همان روزها خانواده لوئیس خبر درگذشت او را شنیده اند اما او ۷۰ سال بعد کنار خانواده اش از دنیا رفته است.

«نشکسته» با بودجه ۶۵ میلیون دلاری ساخته شده تا گران ترین فیلم مرتبط با ورزش در سال ۲۰۱۴ باشد. این فیلم اواخر سال گذشته اکران شده و فقط تا ژانویه، ۱۳۰ میلیون دلار فروش داشته تا دو برابر بودجه اولیه، درآمد کسب کند. در این فیلم ۱۳۷ دقیقه ای، جک اوکانل بازی در نقش زامپرینی را بر عهده دارد.


Foxcatcher (کشتی)

فاکس کچر بدون تردید مورد توجه ترین فیلم ورزشی سال ۲۰۱۴ بود. این فیلم در روزهای آخر سال روی پرده رفت و حرف و حدیث های زیادی در محافل سینمایی جهان رقم زد که البته بیشتر آن ها در جهت ستایش از اثر گام بر می داشتند. داستان این فیلم دو ساعته، به روزهای آمادگی مارک شولتز آمریکایی- دارنده مدال طلای المپیک در رشته کشتی- برای المپیک ۱۹۸۸ سئول برمی گردد. جایی که او به باشگاه یک مولتی میلیونر می رود تا با تمرین و حضور در باشگاه او، از زیر سایه برادرش دیوید خارج شود و بتواند به تنهایی در مسابقه های قهرمانی، خودی نشان دهد.

این داستان البته توسط خود مارک شولتز تکذیب شده است! نقش مارک را در اثر دوست داشتنی بنت میلر، چینینگ تاتوم بازی کرده است. بازیگر خوش چهره ای که حالا رفته رفته با فاصله  گرفتن از سینمای صرفا تجاری، به بازی در آثار خوب نیز فکر می کند. این اثر نسبتا کم هزینه در ژانویه و بعد از یک ماه اکران به فروش ۹ میلیون دلاری دست پیدا کرده است.

فیلم های برتر ورزشی سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر


When The Game Stands Tall (راگبی)

تنها ۱۵ میلیون دلار بودجه، برای ساخت فیلم زندگی سرمربی افسانه ای رشته راگبی صرف شد. آن هایی که حتی علاقه اندکی به این رشته ورزشی دارند، حتما با نام باب لادوسر آشنا هستند. اگر در دنیای فوتبال چمنی با رکورد ۲۲ پیروزی پیاپی رئال مادرید، هیجان زده می شویم، باید بدانیم این مربی بزرگ در رشته فوتبال آمریکایی به رکورد باورنکردنی ۱۵۰ پیروزی پیاپی دست پیدا کرده که رکورد همه ورزش ها در کشور آمریکا محسوب می شود.

فیلم های برتر ورزشی سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر

نقش باب لادوسر در این فیلم به جیم کاویزل سپرده شد و توماس کارتر نیز به عنوان کارگردان پشت دوربین حضور داشت داستان این فیلم براساس بخشی از زندگی لادوسر ساخته شده و به گفته سازندگانش کاملا واقعی نیز هست. این فیلم در سال ۲۰۱۴ مجموعا ۳۰ میلیون دلار فروخت تا دو برابر هزینه ساخت اش را به دست بیاورد. مدت زمان این اثر ۱۱۵ دقیقه است.


Million Dollar Arms (بیس بال)

به لحاظ خط داستانی و نوع پیش بردن قصه، فیلم کریک گیلسپی یکی از تحسین برانگیزترین فیلم های ورزشی سال ۲۰۱۴ به شمار می رود. داستان این فیلم، مربوط به یک ایجنت ورزشی می شود که در مقابل همکاران ثروتمند و وصل به چند چهره صاحب قدرت، کم آورده و درست در همان حال که دیگر دارد از شغلش ناامید می شود، تحت تاثیر چند برنامه تلویزیونی و بازی کریکت در کشور هندوستان قرار می گیرد و به این تصمیم می رسد که چند بازیکن کریکت را از این کشور برای بازی در بیس بال حرفه ای آمریکا استخدام کند و به این ترتیب اعتبار تازه ای به نام و شغل اش ببخشد. او به کشور هند می رود و دو نفر را نیز برای این کار انتخاب می کند و در طول فیلم، مشغول آموزش دادن به آن ها می شود. تم اصلی این فیلم بیشتر از آنکه موضوع ورزش باشد، موضوع انسانیت است. این اثر دو ساعت و ۴ دقیقه ای با ۲۵ میلیون سرمایه ساخته شده و مجموعا ۳۶ میلیون دلار فروخته است.

فیلم های برتر ورزشی سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر


Tappedout (بوکس زیرزمینی)

داستان فیلم، یک جورهایی شبیه دهه ۶۰ سینمای کشور ایران است! همان فیلم هایی که جمشید هاشم پور در آن ها برای انتقام گرفتن از یک نفر، خودش را وارد مسابقات مشت زنی می کرد و در نهایت در جریان مسابقه ها با مشت هایش از او انتقام می گرفت. اینجا نیز کاراکتر اول اثر برای انتقام گرفتن از قاتل پدر و مادرش، وارد مسابقه های مشت زنی غیرمجاز زیرزمینی می شود و آنجا بالاخره فرصت مبارزه با این قاتل را به دست می آورد.

البته که وقتی کودی همکن نویسنده و بازیگر یک فیلم باشد، نیم شود انتظار فیلم قابل توجهی را داشت اما به طور کلی این اثر را نباید در بین بدترین های سال نیز ارزیابی کرد. مهم ترین ویژگی این فیلم الان اونگار، طبیعی و باورپذیرتر بودن صحنه های مشت زنی محسوب می شود. درواقع می توان به این نتیجه رسید که این فیلم ۱۰۵ دقیقه ای، فیلمی نسبتا خوب با تبلیغات بسیار بد است.

فیلم های برتر ورزشی سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر


Break point (تنیس)

برای آن هایی که عادت دارند فیلم را از پوسترش نقد کنند، این اثر انتخاب مناسبی خواهدبود. چرا که پوستر تعبیه شده برای این کار بسیار جالب و خلاقانه به نظر می رسد. کمدی ورزشی جی کاراس، داستان دو برادر است که بعد از مدت ها رابطه خوبی با هم پیدا می کنند و با هم متحد می شوند تا در رقابت های گرنداسم تنیس حضور پیدا کنند. این فیلم برخلاف بسیاری از فیلم های ورزشی طولانی سال، تنها ۹۰ دقیقه است. جریمی سیستووآواد دوین، مهم ترین چهره های گروه بازیگران سریالی هستند که از مارچ ۲۰۱۴ برای مدتی بروی پرده سینماهای آمریکا بوده است.

فیلم های برتر ورزشی سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر


۱to 50 (اسب سواری)

فیلم داستان گروهی از کابوی های اهل نیومکزیکو است که با اسب های شان به سمت برگزاری داربی کنتاکی می روند تا مهم ترین سفر زندگی شان را پشت سر بگذارند. این فیلم براساس یک داستان جذب واقعی ساخته شده اما داستان به عنوان جذاب ترین بخش آن باقی مانده و درواقع، فرم اثر چندان دلچسبی به نظر نمی رسد. فیلم جیم ویلسون، بازیگر شناخته شده و درجه یکی ندارد. این اثر با حدود ۱۰ میلیون سرمایه ساخته شده و البته در گیشه تنها ۱ میلیون دلار فروخته است. تا یک شکست تجاری جدی را تجربه کند. البته آن هایی که ۵۰ به یک را دیده اند می دانند با یک فیلم بد و یا غیرقابل تحمل رو به رو نیستند. اما تبلیعات، یکی از وجوه بسیار مهم و کلیدی این روزهای سینماست. فیلمی که صاحبان اش تبلیغ کردن درست بلد نباشند، چنین سرنوشت تلخی خواهدداشت.

فیلم های برتر ورزشی سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر


Skating To New York (اسکیت)

۵ نوجوان تصمیم می گیرند از دهکده کوچک شان در کانادا، تا نیویورک را اسکیت کنند. جالب اینکه این اتفاق قرار است در سردترین روز سال برای آن ها رخ دهد. این فیلم، روایت کننده ماجراهایی است که در این سفر عجیب و غریب برای این چهره های نوجوان به وقوع می پیوندد. طبعا از نوع قصه نیز مشخص بوده که اثر، به هیچ وجه بازیگر پرستاره و خاصی ندارد و مثل بیشتر فیلم های تین ایجری این سال ها، به استفاده از چند نوجوان بسنده کرده است. فیلم آقای چارلز میسنکی، در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۴ بالاخره طعم اکران را چشید. مدت زمان این فیلم ۹۳ دقیقه است.

فیلم های برتر ورزشی سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر


Granny’s Got Game (بسکتبال)

«چون پیر می شویم بازی را رها نمی کنیم، چون بازی را رها می کنیم پیر می شویم!» این مهم ترین شعار یکی از خواستنی ترین مستندهای ورزشی سال ۲۰۱۴ بوده است. مستندی با ایده فوق العاده آشناکردن مخاطب ها با یک یتم بسکتبال زنان در کارولینای شمالی که بازیکنانش حالا در حوالی ۷۰ سالگی هنوز هم قصد ندارند دست از بسکتبال بازی بردارند. این فیلم مستند، روایت یک سال آمادگی آن ها برای حضور در یک تورنمنت دیگر است. آن ها حالا بعد از دو دهه ورزش در کنار هم، دیگر از چند همبازی برای هم فراتر رفته اند و بیشتر تبدیل به اعضای خانواده هم شده اند. مستند آنجلاالفورد، ۷۴ دقیقه است.

فیلم های برتر ورزشی سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر


Am Ali (بوکس)

در همه این سال ها، کمتر از زندگی خصوصی محمدعلی کلی چیزی شنیده ایم. این بوکسور محبوب و پرآوازه حالا در سال های پیری، بالاخره در یک اثر مستند حاضر شده و خصوصی تر از همیشه رو به روی دوربین قرار گرفته است. کلیر لوییز به عنوان کارگردان این مستند نسبتا طولانی ۱۱۱ دقیقه ای، توانسته برای اولین بار به آرشیوی خاص از این قهرمان دست پیدا کند و تصاویری از او رو کند که تماشای شان پیش تر برای علاقه مندان به محمدعلی بیشتر شبیه آرزو بوده است اعضای خانواده محمدعلی و به ویژه پسرش، با گفت و گوهای شان نقشی کلیدی در این مستند ایفا کرده اند.

فیلم های برتر ورزشی سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر


Next Goal Wins  (فوتبال)

و سرانجام فوتبال، این فیلم ۹۷ دقیقه ای، یک از معدود آثار سینمایی سال ۲۰۱۴ جهان است که به محبوب ترین ورزش دنیا می پردازد. داستان فیلم «گل طلایی» جذابیت های خاص خودش را دارد. در سال ۲۰۰۱، تیم ملی ساموا با شکست ۳۱ بر صفر در مقابل استرالیا، بدترین شکست تاریخ فوتبال را متحمل شد. در این بازی پررکورد، آرچی تامپسون به تنهایی توانست ۱۳ بار دروازه تیم ملی ساموآ را باز کند. ۱۰ سال بعد از آن اتفاق، ساموآ همچنان در قعر جدول فیفا باقی ماند و به عنوان ضعیف ترین تیم فوتبال دنیا شناخته می شد. آن ها در طول ۱۷ سال تنها دو بار موفق به گلزنی شده بودند. ماجرای این فیلم درست از همین جا آغاز می شود. از ورود یک مربی هلندی به کشور ساموآ برای تحول بخشیدن به فوتبال این کشور و رقابت برای صعود به جام جهانی ۲۰۱۴ برزیل! اگرچه در این فیلم وقت و انرژی و تکنولوژی زیادی برای صحنه های فوتبالی صرف نشده و آن ها به طور کلی در اندازه های بهترین فیلم های فوتبالی این سال ها کارشده نیستند و باز هم علاقه مندان به فوتبال می توانند از تماشای این فیلم لذت زیادی ببرند. آنچه بیشتر از تحولات فوتبالی و اتفاقات مربوط به مستطیل سبز در این فیلم به چشم می آید، رابطه بازیکنان تیم با یکدیگر است. آن ها دوست داشتن همدیگر را در اولویت برنامه های شان قرار داده اند.

فیلم های برتر ورزشی سال 2014, پورتال خبری فرهنگی گهر
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي