۷ راه ساده برای نه گفتن به صورت مؤدبانه

چرا بعضیها نمی توانند به درخواست دیگران نه بگویند؟

در این مطلب قصد داریم ۷ جمله و روشی رو که به شما برای رد درخواست دیگران بسیار کمک میکند، بیان کنیم و یاد خواهید گرفت که چطور و از راه درست درخواستها رو رد کنید و نه بگویید !

 تکنیک های نه گفتن

۷ راه ساده برای نه گفتن به صورت مؤدبانه, پورتال خبری فرهنگی گهر

۱ – الان سرم شلوغه و نمیتونم قول بدم که …

اگر مشغله کاری زیادی دارید و نمیتونید درخواست کسی رو تقبل کنید ، این عبارت میتونه بسیار مفید باشه . اینکه به کسی بگید مشغله کاریتون زیاد هست و وقت خالی ندارید باعث میشه فرد از دلیل رد کردن درخواست اطلاع پیدا کنه و شاید در آینده درخواست رو دوباره مطرح کنه . اگر خواستید میتونید در مورد کاری که در حال حاضر انجام میدید و باعث مشغله شما شده توضیح بدید .

 

۲ – الان زمان مناسبی نیست ، میتونیم اینکار رو به زمان دیگری موکول کنیم ؟

این اتفاق که شما در اواسط انجام یک پروژه ( یا هر کاری ) هستید و درخواست جدید دریافت میکنید چیز معمولی هستش . بعضی اوقات پیش میاد که از طرف یک دوست تلفنی دارید که از شما درخواستی داره ، میتونید بگید که الان در حال انجام کاری هستید ، در جلسه و یا در حال انجام کارهای خودتون هستید .

این متد روش خیلی خوبی برای تعویق انداختن درخواست هست . اول اینکه شما اجازه دادید طرف بدونه الان زمان مناسبی برای مطرح کردن درخواست نیست و دوم اینکه بهش به صورت غیر مستقیم علاقه خودتون رو برای دریافت درخواست یا پیشنهاد با موکول کردنش به زمان دیگر اعلام کردید .

 

۳ – خیلی دوست دارم انجامش بدم ، ولی …

من خودم معمولا از این روش زیاد استفاده میکنم ، این روش باعث میشه تا فرد بدونه شما از درخواست کمک یا پیشنهادش خوشتون اومده ( البته اگه واقعا خوشتون اومده از این جمله استفاده کنید ) و چیز خوبی است . برای مثال وقتی دوست شما ازتون میخواد که باهاش برید گردش یا خرید میتونید بگید ، ” خیلی دوست داشتم بیام ، کاش میشد ولی الان باید فلان کار رو انجام بدم ” .

 

۴ – کمی وقت بده تا در موردش فکر کنم

این جمله به صورت غیرمستقیم به معنی شاید هست و نه مستقیم و رک نیست . اگر شما به موضوع یا پیشنهادی علاقه ای ندارید و نمیخواهید از ” بله ” استفاده کنید ، میتونید از این جمله بهره ببرید . بعضی وقتها با ایده های جالب و خوبی در محیط کار برخورد میکنید ولی با نیازهای شما سازگاری ندارند ، میتونید از این جمله استفاده کنید و کمی فکر کنید . حتی میتونید برای اینکار زمان قرار بدید ، مثلا ” اجازه بده در موردش فکر کنم و تا فلان روز بهت خبر میدم ” . اگر واقعا به پیشنهاد ارائه شده علاقه ندارید ، فرد رو الکی معطل نکنید ، از جملات ۵ ، ۶ یا ۷ استفاده کنید .

 

۵ –  درحال حاضر بهش احتیاجی ندارم ، اگه احتیاج پیدا کردم بهت خبر میدم

اگر شخصی از شما درخواست میکنه یا چیزی رو پیشنهاد میکنه که شما در پی اون نیستید ، بهش این جمله رو بگید . میتونید بیشتر هم توضیح بدید تا فرد بدونه مشکلی با پیشنهاد یا درخواستش وجود نداره ، ولی چیزی نیست که شما میخواهید . با گفتن عبارت ” اگر احتیاج پیدا کردم بهت خبر میدم ” یا دریافت شماره تماس یا کارت ویزیت ، به فرد اعلام میکنید که آماده اید اگر در آینده موردی پیش بیاد بهش مراجعه خواهید کرد .

 

۶ – افرادی بهتر از من هم هستند ، چرا از فلانی درخواست نمیکنی ؟

اگر درخواستی که از شما میشه رو نمیتونید به صورت کامل و با فراغت انجام بدید یا منابعی برای کمک کردن در دسترس ندارید این جمله میتونه بسیار مفید باشه . فرد درخواست کننده رو به کسی که میشناسید میتونه اون کار رو انجام بده ، به یک همکار یا دوست دیگه و یا حتی موسسه و دپارتمان دیگه هدایت کنید . این باعث میشه اون فرد بدونه شما قصد کمک کردن بهش رو دارید ولی در حال حاضر این امکان رو ندارید .

 

۷ – نه ، نمیتونم ، ببخشید!

ساده ترین راه هم گفتن نه به صورت رک و مستقیم هست . همیشه در ذهن ما خیالاتی عبور میکنند و باعث نگرانی میشن که نکنه این کار باعث ناراحتی بشه و … اینها تنها توسط ذهن ما ساخته میشوند و در واقعیت اینطور نیست . دیگران شما رو درک خواهند کرد .

 

سعی کنید به پیشنهادات یا درخواست هایی که با نیازهای شما تفاوت دارند خیلی ساده نه بگید، مسائل رو برای خودتون بزرگ نکنید و سخت نگیرید، وقت بیشتری رو برای خودتون ایجاد کنید و از کارهایی که مورد علاقه شما هستند استفاده کنید. یادتون باشه در مقابل نه گفتن دیگران هم ناراحت نشید.

منبع : عصر علم

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي