یک کشور و 3 عید فطر!

فارس: اگرچه امسال ماه رمضان در پاکستان به صورت یکپارچه در یک روز آغاز شد و امید می‌رفت که همین روند برای عید فطر نیز تکرار شود اما امسال این کشور 3 عید را تجربه کرد.

مردم مناطق “وزیرستان شمالی”، “باجور” و “خیبر ایجنسی” و بخش‌هایی از منطقه “چارسده” ایالت “خیبرپختونخواه” پاکستان که معمولاً به تبعیت از کشور عربستان مراسم عید خود را برگزار می‌کنند، امسال حتی از سعودی‌ها نیز پیشی گرفته و شنبه را عید فطر اعلام کردند.

این در حالی است که سایر نقاط خیبرپختونخواه و برخی مناطق قبیله‌ای روز یکشنبه را عید فطر اعلام کردند و دولت پاکستان نیز بر اساس گزارش “کمیته رویت هلال” روز دوشنبه را روز عید اعلام کرد.

اگرچه کشور پاکستان طی چند سال گذشته بارها 2 عید را در این کشور تجربه کرده است اما امسال اعلام 3 عید مختلف در این کشور باعث سردرگمی اغلب مسلمانان روزه‌دار پاکستانی شد.

“حافظ حسین احمد” از رهبران حزب “جمعیت علمای اسلام” (شاخه فضل‌الرحمان”) در گفت‌وگو با فارس در این باره گفت: این موضوع  به وحدت کشور که هم اکنون نیاز اصلی مردم پاکستان است لطمه می‌زند.

وی افزود: این مسئله همچنین تصویر منفی از مردم پاکستان ارائه داده و نشان می‌دهد که آنان حتی در اعلام روز عید نیز با یکدیگر متحد نیستند.

حافظ حسین از دولت خواست تا با تدوین یک استراتژی مشخص، مانع از بروز چنین وضعیتی در کشور شود.

این رهبر پاکستانی همچنین از رهبران ولایت خیبرپختونخواه و  سران دولتی خواست تا برای تعریف یک فرمول مشخص برای تعیین عید فطر با یکدیگر مذاکره کنند.

 

 

گردآوری: گروه خبر گهر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه