یک راه موثر برای رهایی از چاقی شکم

یک راه موثر برای رهایی از چاقی شکم

افزایش تجمع بافت چربی در ناحیه شكم از مشكلاتی است كه در حفظ سلامتی اهمیت به مراتب بیشتری نسبت به تجمع بافت چربی در سایر نواحی بدن و حتی افزایش كلی وزن بدن دارد. افزایش در سایز دور كمر، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و دیابت را افزایش می‌دهد.

پژوهشی جدید نشان می‌دهد كه دریافت تنها كمی بیشتر فیبر غذایی، در كاهش سایز دور كمر اثر زیادی خواهد داشت.

در این مطالعه افزایش دریافت فیبرغذایی در نوجوانان آمریكای لاتین، طی یك دوره دو ساله، كاهش معنی‌داری در میزان چربی شكمی را نشان داد.

در این مطالعه پژوهشگران ۸۱ دختر و پسر با اضافه وزن را كه در محدوده سنی ۱۷ – ۱۱ سال بودند، مورد بررسی قرار دادند.

با بررسی پرسشنامه‌های مربوط به عادات غذایی نشان داده شد كه دریافت میانگین فیبرغذایی در ازای هر ۱۰۰۰ كالری مصرفی در ۴۶ نفر از شركت كنندگان در این مطالعه، به ۳ گرم كاهش یافت.

در حالی كه در میان ۳۵ نفر باقی‌مانده، به‌طور میانگین به همین میزان افزایش مشاهده گردید. در میان شركت ‌كنندگان در این مطالعه ۲۱ درصد از افرادی كه فیبر كمی دریافت می‌كردند، افزایش چربی شكمی داشتند اما در میان جوانانی كه فیبر بالایی دریافت می‌كردند، ۴ درصد كاهش چربی شكمی مشاهده گردید.

نتایج این مطالعه حاكی از آن است كه حتی كاهش میزان ناچیزی در دریافت فیبر غذایی، اثر متابولیكی معنی داری را در بدن شما نشان خواهد داد. میزان توصیه شده فیبر دریافتی در سنین جوانی، ۱۴ گرم فیبر به ازای هر ۱۰۰۰ كالری مصرفی یا مصرف ۲۵ تا ۳۰ گرم فیبر به‌طور روزانه می‌باشد.

براساس یافته‌های این مطالعه كه اخیرا در مجله علمی تغذیه بالینی آمریكا چاپ شده است: افزایش فیبر دریافتی تا ۶ گرم در روز، اثر معنی‌داری در میزان چربی شكمی در میان جوانان خواهد داشت لذا در هر سنی برای افزایش فیبر دریافتی، افراد باید به دقت برچسب‌های غذایی را بررسی كنند.

گاهی تصور می‌شود هر چیزی كه قهوه‌ای باشد یا از گندم تهیه شود منبع خوبی از فیبر است، ولی باید توجه داشت، لزوما این گونه نیست.

مصرف میزان كافی میوه و سبزیجات طی روز در تامین میزان كافی فیبر دریافتی مفید خواهد بود. البته باید توجه داشت میزان افزایش فیبر دریافتی موثر در نژادهای مختلف می‌تواند متفاوت باشد ولی در هر حال افزایش مصرف فیبرغذایی در تمامی فرهنگ‌ها اثرگذار است، فقط ممكن است میزان این اثر متفاوت باشد.

نكته عملی: توجه عمومی به كنترل وزن طی سال‌های اخیر افزایش یافته است، اما نقش چاقی شكمی درتهدید سلامتی بیش از سایر چاقی‌های موضعی می‌باشد.

مطالعات نشان داده‌اند كه نوع مواد غذایی رابطه مستقیمی با تجمع بافت چربی در بدن دارد. در این بین افزایش فیبر دریافتی كه معمولا در افراد چاق كمتر از میزان توصیه شده می‌باشد و از طریق افزایش مصرف میوه، سبزیجات و غلات سبوس‌دار تامین می‌گردد، مورد توصیه جدی است.

گردآوری : گروه سلامت گهر

منبع : افکارنیوز

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه