یک خودآزمایی جالب درباره چربی شکمی

تاريخ : 13 اسفند

یک خودآزمایی جالب درباره چربی شکمی

 

یک خودآزمایی جالب درباره چربی شکمی, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

گهر: چربي‌هاي بدن بر حسب جايي که تجمع پيدا مي‌کنند، اثرات متفاوتي بر سوخت و ساز بدن مي‌گذارند. چربي‌ شکمي بيشترين تاثير از اين لحاظ را دارند. با اين خودآزمايي اطلاعات خود درباره چربي شکمي را بيازماييد.

پـرسـش‌هـا

.

چربي شکمي بدتر از چربي ساير نقاط بدن است.

الف) درست ب) نادرست

غذاهاي چرب مانند کره، پنير و گوشت‌هاي چرب مهمترين علت تجمع چربي در شکم هستند.

الف) درست ب) نادرست

کالري ناشي از الکل بيش از کالري ساير مواد غذايي در تجمع چربي در شکم موثر است.

الف) درست ب) نادرست

کداميک از چربي‌هاي زير نه تنها باعث افزايش وزن مي‌شوند، بلکه چربي را از ساير بخش‌هاي بدن به شکم منتقل مي‌کنند؟

الف) چربي‌هاي اشباع‌شده

ب) چربي‌هاي ترانس

ج) چربي‌هاي تک‌اشباع شده

د) همه موارد

کداميک از مواد غذايي ممکن است به مقابله با چربي شکمي کمک کنند؟

الف) چاي سبز ب) بلوبري (قره‌قاط)

ج) سويا د) همه موارد.

فست فودها به کداميک از علت‌هاي زير در تجمع چربي در شکم دخيل هستند؟

الف) پرچربي بودن ب) پرکالري بودن

ج) بيش‌ازحدخورده‌شدن د) همه موارد

جايگزين کردن نوشابه گازدار رژيمي به جاي نوشابه گازدار معمولي براي کاهش چربي شکمي مفيد است.

الف) درست ب) نادرست

براي کمک به کاهش چربي شکمي بايد رژيم غذايي پرفيبر بخوريد.

الف) درست ب) نادرست

در مردان چربي بيشتر در شکم تجمع پيدا مي‌کند تا زنان.

الف) درست ب) نادرست

چربي شکمي را مشکل‌تر از چربي ساير نقاط بدن مي‌توان کم کرد.

الف) درست ب) نادرست

ورزش‌هاي موضعي مانند دراز و نشست يا کرانچ مي‌توانند چربي شکمي را کاهش دهند. 

الف) درست ب) نادرست

چربي شکمي با کداميک از بيماري‌هاي زير ارتباط دارد؟

الف) بيماري قلبي ب) پوکي استخوان

ج) زوال عقل د) همه موارد.

کداميک از برنامه‌هاي زير براي کاهش چربي شکمي بهتر است؟

الف) جايگزين کردن چربي‌هاي اشباع‌شده با چربي‌هاي غيراشباع.

ب) کاهش ميزان کالري دريافتي و افزايش فعاليت جسمي.

ج) جايگزين کردن غلات فرآوري‌شده با غلات کامل (سبوس‌دار).

د) خوردن پروتئين بيشتر و کربوهيدرات کمتر.

پـاســخ‌هـا

.

۱. درست. تجمع بيش از حد چربي در شکم بيشتر از تجمع چربي در اطراف لگن و ران‌ها خطرناک است. چربي شکم با مشکلات وخيمي مانند بيماري قلبي، سکته مغزي، ديابت نوع ۲ ارتباط دارد. ژن‌‌هاي شما در ميزان اضافه وزن و محلي از بدن که چربي در آن تجمع پيدا مي‌کند، نقشي اساسي دارند ،اما سبک زندگي ناسالم هم احتمال دارد که اين وضعيت را بدتر کند.

۲. نادرست. خوردن غذاي پرچرب سودمند نيست، اما مصرف بيش از حد کالري از هر نوعي مي‌تواند، باعث افزايش سايز دور کمر و تجمع چربي در شکم شود. با اين وجود علت واحدي براي چاقي شکمي وجود ندارد. ژنتيک، رژيم غذايي، سن و سبک زندگي، همگي عواملي هستند که مي‌توانند نقشي در اين مورد ايفا کنند. تغيير عادات غذايي مي‌تواند به شما در مقابله با چاقي شکمي کمک کند. برچسب روي مواد غذايي را از لحاظ ميزان کالري و اجزاي تشکيل‌دهنده آن چک کنيد، مصرف چربي‌هاي اشباع‌شده را کاهش دهيد، ميزان مصرف ميوه‌ و سبزي را افزايش دهيد، شمار وعده‌هاي غذايي‌تان را کنترل کنيد و اندازه‌شان را کاهش دهيد.

۳. درست. مصرف بيش از حد کالري چه ناشي از مصرف الکل باشد، چه نوشيدن نوشابه‌هاي شيرين يا اندازه زياد وعده‌هاي غذايي- مي‌تواند چربي شکمي را افزايش دهد. الکل بر مبناي گرم به گرم تقريبا به اندازه چربي کالري دارد. به نظر مي‌رسد مصرف الکل به طور خاص با افزايش دور کمر و چاقي شکمي ارتباط داشته باشد. ظاهرا نوشيدن الکل باعث مي‌شود کبد بيش از آنکه به سوزاندن چربي بپردازد، به سوزاندن الکل مشغول ‌شود و به اين ترتيب تجمع چربي در شکم ايجاد مي‌شود. همچنين بررسي‌ها نشان داد‌ه‌‌اند که الکل مي‌تواند با تاثير بر هورمون‌هايي که حس سيري را تنظيم مي‌کنند، باعث افزايش حس گرسنگي شود.

۴. چربي‌هاي ترانس. پژوهشگران نشان داده‌اند که چربي‌هاي ترانس که هنگام هيدروژنه کردن روغن ايجاد مي‌شوند، ميزان چربي را در شکم مي‌افزايند و چربي را از ساير نقاط بدن به سوي شکم مي‌فرستند. چربي‌هاي ترانس در مواد غذايي مانند مارگارين، کيک و شيريني و بيسکويت و غذاهاي سرخ‌شده و آماده وجود دارند.

۵. همه موارد. چاي سبز به همراه ورزش مي‌تواند به کاهش وزن کمک کند. به نظر پژوهشگران موادي در چاي سبز به نام «کاتکين‌ها» بدن را به سوزاندن کالري‌ها تحريک مي‌کنند و باعث تشديد کاهش چربي شکمي مي‌شوند. بر اساس تحقيقاتي که در جوندگان آزمايشگاهي انجام شده است، به نظر مي‌رسد، بلوبري هم در اين مورد مفيد باشد. در يک بررسي موش‌هاي که طوري پرورش داده شده بودند که چاق شوند، به دو دسته تقسيم شدند، به يک دسته رژيم غذايي پرچربي و به دسته ديگر رژيم غذايي کم‌چربي غني از بلوبري داده شد. در موش‌هاي تغذيه‌شده با بلوبري ميزان چربي شکمي کاهش پيدا کرد.

۶. همه موارد. بسياري از فست‌فودها به‌طور معمول پرچربي و پرکالري هستند و اندازه وعده‌هاي آنها بزرگ است و باعث پرخوري مي‌شوند. همه اين عوامل در صورت تکرار شدن باعث دريافت بيش از حد کالري، اضافه وزن و افزايش چربي شکمي مي‌شوند. در رستوران‌هاي فست فود معمولا اطلاعات تغذيه‌اي درباره محصولات عرضه‌شده در اختيار مشتريان قرار نمي‌گيرد، اما بررسي‌ها نشان داده است که اگر چنين کاري انجام شود، مشتريان غذاهاي کم‌کالري‌تري را انتخاب مي‌کنند.

۷. نادرست. نوشابه‌هاي گازدار و ساير نوشابه‌هاي شيرين‌شده يکي از عوامل مهم زيادي قند در رژيم غذايي هستند. افزايش قند در رژيم غذايي به معناي افزايش کالري است- بنابراين براي کاهش وزن و کاستن از چربي شکمي بايد از اين نوشابه‌ها پرهيز کنيد. اما آيا مصرف نوشابه‌هاي گازدار رژيمي براي اين منظور مفيد است؟ گرچه برخي از پژوهش‌ها نشان داده‌اند افرادي از نوشابه‌هاي رژيمي داراي قند مصنوعي عنوان بخشي از يک رژيم غذايي کم‌کالري براي کاهش وزن استفاده کرده‌اند، اما ساير بررسي‌ها نشان داده‌اند نوشابه‌هاي گازدار رژيمي حتي ممکن است به افزايش وزن بينجامند. در حال حاضر شواهد قطعي در تاييد يا رد هيچکدام از اين دو گزينه وجود ندارد.

۸. درست. براي کاهش اندازه دور کمرتان غلات کامل را به رژيم غذايي‌تان اضافه کنيد. براي مثال به جاي برنج سفيد از برنج قهوه‌اي استفاده کنيد. مصرف غذاهاي فراوري‌شده بدون فيبر در افزايش وزن نقش دارند و مانع از کاهش وزن مي‌شوند. بررسي‌ها نشان داده‌اند که رژيم غذايي با ميزان کالري کنترل‌شده که غني از غلات کامل يا سبوس‌دار باشد مي‌تواند به کاهش چربي شکمي در افراد چاق کمک کند.

۹. درست. در مجموع در مردان نسبت به زنان گرايش بيشتري به تجمع چربي در ناحيه شکمي وجود دارد که ناشي از تفاوت هورمون‌هاي جنسي است. در زنان در پيش از ۴۰ سالگي اغلب چربي‌ها در لگن، ران‌ها و باسن تجمع پيدا مي‌کند. اما پس از ۴۰ سالگي با کاهش يافتن ميزان هورمون جنسي زنانه يا استروژن چربي بدن در زنان هم به شکم منتقل مي‌شود.

۱۰. نادرست. هنگامي که وزن کم مي‌کنيد، با احتمال بسيار بيشتري ممکن است ابتدا چربي در ميانه بدن را از دست بدهيد. کم کردن وزن با يک برنامه متعادل چربي همه بدن از جمله چربي شکمي را کاهش خواهد داد. بهترين راه براي کاهش چربي شکمي داشتن رژيم غذايي سالم و ورزش منظم است.

۱۱. نادرست. انجام دراز و نشست، کرانچ يا ساير تمرينات شکمي عضلات تنه را تقويت مي‌کند و به کاهش چربي بدن کمک مي‌کند، اما به طور خاص چربي شکمي تاثيري ندارند. به عبارت ديگر تمرين‌هاي موضعي چربي شکمي را کم نمي‌کنند. تنها شيوه کاهش چربي شکم (يا چربي هر بخش ديگري در بدن) از رژيم گرفتن و ورزش کردن است. ورزش‌هاي هوازي، مانند دويدن، شنا کردن، دوچرخه‌سواري و تنيس از جمله بهترين ورزش‌ها براي کمک به کاهش چربي بدن هستند.

۱۲. همه موارد. به نظر مي‌رسد چربي شکمي به طور خاص براي قلب بد باشد. بررسي‌هاي انجام شده چربي شکمي را با نارسايي قلبي، تصلب شرايين و ساير مشکلات قلبي- عروقي مربوط دانسته‌اند. همچنين چاقي شکمي با پوکي استخوان، زوال عقل (دمانس)، بيماري آلزايمر، ديابت، سرطان روده بزرگ، سندروم متابوليک، فشار خون بالا و ساير مشکلات بهداشتي ارتباط دارد.

۱۳. ب. اغلب شواهد علمي نشان مي‌دهند که رژيم غذايي با کالري کنترل‌شده که غني ميوه، سبزي، غلات کامل، لبنيات کم‌چربي، حبوبات، مغزها و تخمه‌هاي خوراکي، گوشت لخم، ماهي، تخم مرغ و گوشت مرغ باشد اساس رژيم غذايي است که مواد مغذي مورد نياز بدن را فراهم مي‌آورد و در عين حال مانع از افزايش اندازه دور کمر مي‌شود. متخصصان پيشنهاد مي‌کنند براي کاهش وزن اين رژيم غذايي با ۳۰ تا ۶۰ دقيقه ورزش در اغلب روزهاي هفته همراه شود.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي