گوشت مرغ بهتر است یا گوشت بوقلمون ؟

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 13 دی

در این بخش مطلب جدیدی برای شما عزیزان تهیه و تنظیم کرده ایم که دعوت می کنیم تا پایان ما را همراهی کنید.

عنوان مطلب جدیدی که در این قسمت از سایت گهر به آن می پردازیم:

گوشت مرغ بهتر است یا گوشت بوقلمون ؟

گوشت مرغ بهتر است یا گوشت بوقلمون ؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

آیا می دانید مرغ بهتر است یا بوقلمون؟

متقاضیان تغذیه می‌گویند لازم است در رژیم غذایی مان یک وعده گوشت داشته باشیم كه معادل ۶۵ تا ۱۰۰ گرم گوشت پخته است. ما ایرانی‌ها به مصرف مرغ و گوشت گوسفند و گوساله عادت داریم اما این روزها می بینیم در فروشگاه های مواد پروتئینی گوشت بوقلمون هم مورد توجه مردم قرار گرفته و برای تنوع غذایی به سبد غذایی خانوار راه پیدا كرده است.

 

بوقلمون در فرهنگ خارجی‌ها یك غذای خاص است كه در مناسبت‌های مهم مانند كریسمس، جشن شكرگزاری و … سرو می‌شود اما در ایران مردم به دلیل سالم‌تر بودن این گوشت در مقایسه با انواع گوشت‌های قرمز از این غذا حمایت می‌كنند. به هر حال مصرف بوقلمون هم مانند سایر غذاها مزایا و معایبی دارد كه بهتر است آنها را بدانید.

 

آرامش در كنار بوقلمون

گوشت بوقلمون به دلیل داشتن اسیدآمینه بیشتر موجب افزایش ترشح سروتونین در مغز می‌شود. این هورمون در كاهش اضطراب و ایجاد حس آرامش بدن مفید است. از این رو اگر می‌خواهید آرامش بیشتری داشته باشید بوقلمون را به رژیم غذایی‌تان راه دهید. البته برای اینكه از این خاصیت بوقلمون بهره‌مند شوید آن را به صورت سرخ كرده مصرف نكنید. بهترین روش مصرف بخارپز یا كبابی كردن آن است.

 

درباره بوقلمون بیشتر بدانید

بوقلمون پرنده‌ای از نژاد قرقاولان و بزرگ‌ترین و سنگین وزن ترین پرنده خانگی است. گوشت بوقلمون شامل هر دو نوع گوشت سفید و قرمز است. ۶۵ درصد گوشت بوقلمون سفید و در ناحیه سینه و ۳۵ درصد آن تیره و در ناحیه ران ها قرار دارد. هر یك از گوشت‌ این قسمت ها از نظر طعم و مزه با هم متفاوت هستند. گوشت سینه و بال ها سفید و لذیذ و از نظر مزه شبیه گوشت گوساله است. گوشت قرمز آنكه بیشتر در ران‌ها یافت می‌شود، بسیار نرم بوده و طعمی شبیه گوشت پرندگان وحشی یا شكاری را دارد. حجم توده گوشت قسمت‌های ران و سینه نسبت به سایر گوشت ها بیشتر است و ضایعات كمتری دارد.

 

چربی به مقدار كم

بوقلمون بدون پوست چربی بسیار كمی دارد. در مجموع گوشت های سفید نسبت به گوشت های قرمز چربی و كالری كمتری دارند.

 

پیشگیری از بروز سرطان

املاح معدنی ضروری در گوشت بوقلمون پیدا می شود. این املاح از بروز سرطان پیشگیری می‌كنند. سلنیوم از جمله املاح بوقلمون است كه در بهبود عملكرد غده تیروئید و تقویت سیستم ایمنی بدن تاثیر دارد. علاوه بر این سلنیوم در تقویت سیستم ایمنی تاثیرگذار است و سبب از بین رفتن رادیكال‌های آزاد مخرب بدن می‌شود. در نتیجه بدن سد دفاعی خوبی به دست می آورد.

 

ژامبون بوقلمون به جای كالباس

در فروشگاه های مواد پروتئینی ژامبون بوقلمون هم پیدا می‌شود. تفاوت این ژامبون با سوسیس و كالباس این است كه برخلاف این محصولات فرآوری شده، با گوشت های مختلف و چربی های زیان آور تركیب نشده است. اگر تولیدكنندگان استانداردهای لازم را در تولید این محصول رعایت كنند می تواند جایگزینی برای كالباس باشد.

 

با این وجود توصیه متخصصان تغذیه این است كه مصرف مواد غذایی تازه نسبت به چنین محصولاتی اولویت دارد. به هر حال این ژامبون‌ها به صورت وكیوم و دودی شده هستند و كاربرد‌های مختلفی دارند بنابراین می‌توانید ژامبون بوقلمون مرغوب را در غذاهای مختلف مانند انواع سالاد، پیتزا، ساندویچ و… با احتیاط و به‌ ندرت جایگزین سوسیس و كالباس كنید.

 

نامناسب برای بیماران مبتلایان به فشار خون

نمك موجود در بوقلمون كمی بالاست، از این رو مصرف مداوم آن برای بیماران مبتلا به فشار خون یا خانم‌های باردار توصیه نمی‌شود. علاوه بر این بوقلمون به دلیل داشتن اسیدآمینه پورین برای بیماران مبتلا به نقرس مفید نیست و این بیماران اگر بوقلمون دوست دارند باید این گوشت را به مقدار بسیار كم مصرف كنند.

 

چند نكته در مورد پخت غذا  با گوشت بوقلمون

 

چطور با بوقلمون غذاهای خوشمزه‌ای بپزید؟

استفاده از بوقلمون فوت و فنی دارد كه بهتر است آنها را بدانید

 

دیر می پزد

گوشت بوقلمون نسبت به مرغ دیرپز است بنابراین اگر زمان كافی برای طبخ غذا در اختیار ندارید، مرغ یا ماهی را انتخاب كنید. اگر زودپز دارید از این بابت مشكلی وجود ندارد و می‌توانید خوراك گوشت بوقلمون را به سرعت آماده كنید.

 

ران بوقلمون خوشمزه تر است

ران بوقلمون نسبت به سینه آن خوشمزه‌تر است. این را هم بدانید كه ران چربی بیشتری دارد و اگر از بابت افزایش وزن و مصرف كالری نگرانی دارید، انتخاب سینه به نفع تان است.

 

جایگزین خوبی برای گوشت چرخ كرده

گوشت بوقلمون این قابلیت را دارد كه آن را در دستگاه چرخ‌گوشت بریزید و به جای گوشت چرخ كرده از آن استفاده كنید.

 

مناسب برای تهیه ژیگو

اگر به پخت غذاهای خارجی مانند ژیگو علاقه‌مند هستید، بهتر است بدانید بوقلمون می‌تواند جایگزین خوبی برای گوشت قرمز این غذا باشد. كافی است داخل گوشت یك حبه سیر بگذارید، بعد آن را با كره سرخ كرده و به مدت یك ساعت داخل زودپز قرار دهید. در این صورت غذای خوشمزه‌ای برای سرو كردن دارید كه برای پذیرایی از ‌مهمان‌ها هم گزینه خوبی است.

 

مرغ بهتر است یا بوقلمون؟

به‌طور كلی از نظر ویژگی های تغذیه‌ای تفاوت قابل توجهی بین مرغ و بوقلمون وجود ندارد. از این لحاظ نمی‌توان گفت مصرف بوقلمون بهتر است. یكی از دلایل گرایش مردم به سمت مصرف گوشت بوقلمون به علت تفاوت در تولید آنهاست چون مرغ به صورت صنعتی پرورش می‌یابد، تكثیر و تولید می‌شود شاید در بخشی از مراحل تولید مداخلات غیر معمول مانند استفاده از هورمون‌ها یا مصرف تركیبات و مواد غذایی خاصی برای افزایش رشد مرغ‌ها وجود داشته باشد كه این مواد می‌توانند به بدن مصرف‌كننده هم وارد شوند و سلامت آنها را هم تحت تاثیر قرار دهند.

 

علاوه بر این در بعضی از مرغداری ها برای پیشگیری از بروز بعضی از بیماری ها به مرغ ها آنتی بیوتیک هایی خورانده می‌شود كه باقیمانده این مواد در گوشت مرغ باقی می ماند و به بدن مصرف كننده هم می رسد. از این رو مردم به سمت مصرف غذاهای طبیعی، مرغ‌ها و تخم‌مرغ‌های خانگی گرایش دارند. مواد غذایی ارگانیک در محیط های طبیعی پرورش می یابند و مواد غذایی غیر ارگانیك دستكاری شده‌اند بنابراین تنها تفاوتی كه بین این دو گوشت وجود دارد به طبیعی بودن گوشت بوقلمون مربوط می‌شود كه سلامت و بهداشت مصرف‌كننده را در معرض خطر قرار نمی‌دهد. البته این مقایسه در صورتی درست است كه گوشت بوقلمون در شرایط طبیعی پرورش یافته باشد و مانند گوشت مرغ به صورت صنعتی تولید نشود چون در این صورت ممكن است همان شرایطی كه در پرورش مرغ‌های صنعتی وجود دارد، در پروسه پرورش بوقلمون هم دیده شود.

 

چربی بوقلمون كمتر است؟

بعضی از افراد تصور می‌كنند چربی موجود در گوشت بوقلمون نسبت به مرغ كمتر است. این موضوع در بعضی از شرایط تایید می‌شود. به‌طور مثال گاهی اوقات در پرورش صنعتی به منظور بالا بردن وزن مرغ ها تركیباتی به جیره غذایی مرغ افزوده می‌شود كه مقدار چربی بدن حیوان را بیشتر می‌كند اما حیواناتی كه در شرایط طبیعی رشد می‌كنند به دلیل فعالیت بیشتر و مصرف مواد غذایی طبیعی، چربی كمتری در بدن‌شان وجود دارد و این چربی به بدن مصرف كننده هم منتقل نمی‌شود. در این شرایط می‌توان كمتر بودن چربی بدن بوقلمون ارگانیك را نسبت به مرغ های صنعتی تایید كرد ضمن اینكه گوشت بوقلمون نسبت به قسمت های دنده و قلوه گاه گوسفند چربی كمتری دارد و از این لحاظ منبع پروتئینی سالم تری محسوب می‌شود.

 

علاوه بر این قسمت های مختلف بدن بوقلمون از نظر میزان چربی تفاوت فاحشی ندارند و نمی‌توان گفت چربی سینه به طور قابل توجهی كمتر از ران است. البته در شرایطی كه مرغ به واسطه داشتن جیره غذایی نامناسب چربی داشته باشد و این چربی از بدن مرغ جدا نشده و با این شرایط طبخ شود، افزایش چربی بدن را همراه دارد. با این وجود توصیه می‌شود افرادی كه رژیم‌های غذایی را دنبال می‌كنند بخش سینه بوقلمون را مصرف كنند چون مقدار كالری كمتری دارد.

 

بهترین شیوه پخت بوقلمون چیست؟

اگر می‌خواهید غذای سالمی را با بوقلمون بپزید، توصیه می‌شود بوقلمون را به صورت بخارپز یا كبابی مصرف كنید. این شیوه طبخ بهتر از سرخ كردن است.

 

چند بار در هفته بوقلمون بخوریم؟

توصیه می‌شود همه افراد سالم در برنامه غذایی روزانه‌شان انواعی از منابع پروتئینی و گوشت‌های مختلف را داشته باشند. صرف‌نظر از سلیقه و ذائقه غذایی تفاوت چندانی بین گوشت مرغ و بوقلمون وجود ندارد. در مجموع به خانم‌ها توصیه می‌كنیم در برنامه روزانه‌شان گوشت‌ها را داشته باشند و آقایان هم سه یا چهار بار در هفته گوشت بخورند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي