گفتگوی نشریه فوتبال کنفدراسیون آسیا با جواد نکونام

تاريخ : 12 مرداد

مجله کنفدراسيون فوتبال آسيا معتقد است  جواد نکونام مرکز ثقل موفقيت‌هاي استقلال و تيم ملي ايران در ۱۲ ماه گذشته است. او به عنوان کاپيتان تيم ملي ايران کمک کرد کشورش چهارمين حضور در يک دوره جام جهاني را تجربه کند و با استقلال به جمع ۸ تيم پاياني ليگ قهرمانان آسيا راه يابد.

اين ارگان مطبوعاتي در گزارش و مصاحبه‌اي به تحليل عملکرد بازيکن اسبق پاس‌تهران،‌الوحده و الشارجه امارات و نيز اوساسونا اسپانيا پرداخته و نقطه نظر وي را در مورد مسائل تيم ملي، حضور بازيکنان ايراني در قاره سبز و نيز درخشش با استقلال را جويا شده است.

گفتگوی نشریه فوتبال کنفدراسیون آسیا با جواد نکونام, پورتال خبری فرهنگی گهر

ذکر کلياتي از زندگي ورزشي يک مغز متفکر

در ابتداي اين مقاله مجله فوتبال آسيا به ذکر کلياتي درمورد فرمانده تيم ملي پرداخته و نوشته است:فوتبال ايران هر چند در مقاطعي با کمبود هافبک‌هاي با استعداد مواجه شده اما بطور کلي در همه نسل‌ها، اين تيم با کمک يکسري هافبک‌هاي مسئوليت پذير به پيش حرکت کرده است. ايراني‌‌ها در اولين دوره حضورشان در يک دوره جام جهاني يعني مسابقات سال  ۱۹۷۸، چنين مسئوليتي روي دوش هافبکي مثل محمد صادقي گذاشتند  که قلب تپنده تيم به شمار مي‌رفت.او مثل يک موتور علي پروين و حسن روشن را راه مي‌انداخت. ۲۰ سال پس از آن در رقابت‌هاي جام جهاني ۱۹۹۸، اين مسئوليت بر عهده کريم باقري گذاشته شد که با قابليت زياد گلزناني همچون علي دايي،‌خداداد عزيزي و مهدي مهدوي‌کيا را تغذيه مي کرد.

اکنون اين مسئوليت بر عهده جواد نکونام،‌ هافبک ۳۲ ساله نهاد شده است. بازيکني که همراه با ساير ملي‌پوشان کمک کرد تيم ملي به مسابقات برزيل ۲۰۱۴ برسد. او  در مرحله مقدماتي جام جهاني در قاره آسيا،‌ ۶ گل براي کشورش زد که دو گل آن مقابل جمهوري کره و لبنان در مرحله دوم مقدماتي جام جهاني زد و بطور کلي با اين تعداد آقاي گل تيم کشورش در مرحله انتخابي پيکارهاي برزيل ۲۰۱۴ بود. البته گستره تاثيرگذاري او بر بازي تيم کشورش بيشتر از يک گلزن تراز اول بود. جواد با استفاده از تجربه ناشي از ۶ فصل حضور در لاليگا اسپانيا همراه با اوساسونا ، همينطور حضور در مرحله نهايي جام جهاني ۲۰۰۶،‌در اصل اجراکننده فرامين و تصميمات کارلوس کي‌روش، مربي سابق رئال مادريد بود. مربي که مي‌خواست از اين طريف برنامه‌هايش را به کل تيم منتقل کند.

*ماجراي صعود از زبان کاپيتان جواد

پس از بيان اين کليات نشريه کنفدراسيون آسيا نقطه نظر فرمانده تيم ايران را جويا شده است. وي گفت: آن مسابقات نبردي سخت بود که متحمل سختي‌هاي زيادي شديم. البته همکاري مشترک عالي تيم سبب شد تا به چنين موفقيت بسيار ارزشمندي برسيم. افت و خيزهاي زيادي را تجربه کرديم. با لحظات خوشايند و تلخي مواجه شديم. اما هيچگاه ايمان خود را از دست نداديم. بلکه فوق‌العاده اميدوار نسبت به آينده باقي مانديم. مي‌دانستيم لايق پيروزي براي رسيدن به جام جهاني هستيم. هريک از اعضا تيم هر آنچه را که در توان داشتند،‌ رو کردند تا تيم از مسابقات انتخابي براي حضور در پيکارهاي برزيل برگزيده شود.

گفتگوی نشریه فوتبال کنفدراسیون آسیا با جواد نکونام, پورتال خبری فرهنگی گهر

نکونام افزود: به عنوان کاپيتان تيم ملي از همه بخاطر مشارکت و حمايت‌شان تشکر مي‌کنم. فرقي نمي کند که شما يکي از کهکشاني‌هاي جهان هستيد يا در حاشيه بسر مي‌بريد. در اين حال همه روياي حضور در جام جهاني را دارد اما فقط ۳۲ تيم به جام جهاني مي‌رسند. ما به خاطر اينکه نتوانستيم به جام جهاني ۲۰۱۰ در آفريقا‌ي‌جنوبي راه يابيم، مقصر هستيم. براي اين که اين نقطه تاريک را جبران کنيم،‌يکپارچه شديم و کار را تا آنجا ادامه داديم که به جام جهاني راه‌پيدا کنيم. مسلما حضور در جام جهاني،‌روياي هر بازيکن است. براي من اگر سال آينده همچنان عضو تيم ملي باشم، اين دومين بار است که مي‌توانم فرصت حضور در يک دوره جام جهاني را پيدا کنم. بازي در جام جهاني يکي از خاطرات شيرين هر بازيکني به حساب مي‌آيد. فوق‌العاده هيجان‌زده هستم که چنين فرصتي  دارم که براي دومين مرتبه در طول زندگي‌ام، در يک دوره جام جهاني بازي کرده و همراه با تيم، به انتظارات عامه پاسخ دهيم.

او ادامه داد: جاي ترديد نيست که من خود تجربيات زيادي از حضور در جام جهاني ۲۰۰۶ آلمان گرفتم. شايد برخي از بازيکنان جوان نتوانند ارزش و اهميت مسابقات جهاني را به خوبي درک کنند. اما من تحت هر شرايطي تجربياتم را منتقل خواهم کرد و حتي آن را در اختيار هم تيمي‌هاي جوانم قرار خواهم داد. برايشان شرح خواهم داد که ما در جام جهاني در رديف تيم‌هاي برجسته جهان قرار مي‌گيريم که همين امر فشار سهمگيني را بر تيم وارد خواهد کرد. فوتبال ايران بايستي از نظر جهاني خودش را بيشتر به ديگران معرفي کند و ما نيز بايد ثابت کنيم تيمي قدرتمند و با ارزش هستيم.

*بحث در مورد موضوعات ديگر

در ادامه اين مصاحبه کاپيتان تيم ملي در مورد موضوعات ديگري نيز صحبت کرده است. وي در مورد قياس بازيکنان با يکديگر چنين گفت: شما نمي‌توانيد يک بازيکن را با هم‌تيمي‌اش يا بازيکني در گذشته مقايسه کنيد. حتي نمي‌توانيد قياسي ميان دو نسل متفاوت انجام دهيد. هر بازيکن و تيمي متعلق به زمانه خاص خود است و من بر اين باورم  تيم ملي کنوني عصر و دوره طلايي جديدي را در فوتبال ايران ايجاد خواهد کرد. بازيکنان جوان ما شايسته حضور در جمع ۳۲ تيم جام جهاني هستند. شايد بهترين پاداش براي اعضا جوان تيم ما اين باشد که به خاطر درخشش در جام جهاني بتوانند پس از مسابقات بخت حضور در تيمي اروپايي را پيدا کنند.

وي در مورد دوراني که لژيونر شد، نيز عنوان کرد: بديهي است در ابتداي دوراني که لژيونر شدم، با درد غربت و دوري از وطن روبه‌رو شوم. با اين همه تلاش کردم براي پيشرفت و به سود خودم استفاده کنم.در واقع با استفاده از نظم ، برنامه‌ريزي،‌حضور به موقع، پيروي از اصول حرفه‌اي سعي کردم به زندگي خوبي در عرصه ورزش حرفه‌اي برسم. البته عوامل ديگري هم کمک کردند تا بتوانم در عرصه فوتبال حرفه‌اي موفق شوم.البته در دوراني که همراه با اوساسونا بازي کردم،‌ با افت و خيزهاي مواجه شدم. ولي نکته خوب براي بازي کردن در تيمي اروپايي،‌ اين است که هر چيزي دقيق برنامه‌ريزي شده و اجرا شود. بازيکنان خود تنها متعلق به باشگاه هستند که همين باعث پيشرفت‌شان مي شود. اين در واقع نکته‌اي است که اجازه نمي‌دهد عضوي از تيم اروپاي باشيد. پس براي حفظ جايگاه و موقعيت خود در چنين تيمي،‌بايد اصول را کلا حفظ کنيد و براي رسيدن به اهداف برنامه‌ريزي دقيقي انجام دهيد.

نکونام در مورد حضورش در اوساسونا بيان کرد: آن ۶ سالي که در اوساسونا بودم، سال‌هاي طلايي دوران حرفه‌اي‌ام در ورزش بود. حتي بايد عنوان کنم اولين ، سومين و پنجمين سال حضورم نزد اين باشگاه ، خارق‌العاده‌ترين سال‌هاي بود که همراه تيم اسپانيايي پشت سر گذاشتم. به هرحال خيلي چيزها بايد گفته شود که واقعيات براي مردم مشخص شود. کاري که اصلا بيانش راحت نيست.  چرا که زندگي در ايران و اسپانيا کلا با هم تفاوت دارد. البته بطور کلي زندگي شخصي من در آنجا متفاوت با ايران نبود. به همين دليل بيشتر مجبور شدم از نظر ورزشي خودم را با شرايط اسپانيا وفق دهم.

*افتخارآفريني با استقلال

نکونام در مورد حضور با استقلال در ليگ قهرمانان اروپا نيز حرف‌هاي دراين مصاحبه بر زبان آورد. او گفت:

جاي ترديد نيست در مرحله مقدماتي ليگ قهرمانان در گروه مرگ مسابقات قرار داشتيم. هر تيمي که هوشياري به خرج مي‌داد،‌مي توانست به مرحله بعدي ليگ قهرمانان راه پيدا کند.اما ما مي‌خواستيم بدرخشيم و قدرت خود را به رخ کشيم و بعد بتوانيم به دور بعد در جمع ۱۶ تيم راه پيدا کنيم. مقابل رقبا قرارگرفتيم و از سد الهلال و العين عبور کرديم و به اين ترتيب نشان داديم قادريم هر تيم قدرتمند ديگري را شکست دهيم. البته تا به اين لحظه با هيج تيم قدرتمند از شرق آسيا مواجه نشده‌ايم. با اين حال از رويارويي با آنان هيچ هراسي نداريم چرا که دنبال کسب قهرماني و افتخار هستيم. مسابقات ليگ قهرمانان آسيا،‌در اصل پيکارهاي است که بازيکنان با تجربه و کليدي نقش بسزايي در نتيجه‌‌گيري دارند. من هم بسيار اميدوارم که استقلال بتواند براي سومين مرتبه به اين عنوان در تاريخ دست يابد.

گفتگوی نشریه فوتبال کنفدراسیون آسیا با جواد نکونام, پورتال خبری فرهنگی گهر

اين نشريه در پايان گزارش و مصاحبه خود به اين نکته اشاره کرده در صورتي که نکونام بتواند به استقلال کمک کند که به هدف‌اش برسد، به سبب موفقيت‌اش در تيم ملي ايران، او مسلما نامزد احراز عنوان مرد سال فوتبال قاره آسيا خواهد شد.

در اين ارتباط خود وي گفته است: شايد کسب چنين عنواني براي من کمي دير شده باشد. اما از اين که هيچگاه در دوره شش ساله حضورم در پامپولانا براي اوساسونا گزينش نشدم، متاسف هستم. با وجودي که به همه بازيکنان همه دوره‌اي خودم احترام مي‌گذارم، بايد اذعان کنيم در آن سال‌ها حداقل دو بار بايستي براي اين منظور برگزيده مي‌شد. اما قوانين خاص اي.اف.سي اجازه نداد که به اين افتخار برسم. به هرحال اکنون خرسندم که با تغييراتي که در قانون انتخابات داده شد، حتي بازيکنان آسيايي شاغل در اروپا هم مي‌توانند در صورت درخشش گزينش شده و رقابت کنند.

 

منبع: خبرگزاری فارس

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي