گزارش تکان دهنده از یک اشتباه پزشکی

دسته بندي : حوادث,⭐ اخبار
تاريخ : 13 بهمن

– شوخان مدرسه می‌روی؟ نه، پیش‌دبستانی چطور ؟ نه، شوخان تهران رو دوست داری ؟ نه، چرا ؟دوست ندارم دیگه، دیوان‌دره رو دوس دارم، شوخان می‌خواهی بزرگ شدی چكاره شوی؟ دكتر،چرا دكتر؟ می‌خوام همه بچه‌ها رو خوب كنم. این‌ها حرف‌های شوخان دختر ۶ ساله دیوان دره‌ای است كه چشمانش قربانی یك اشتباه پزشكی شده و از دنیای رنگارنگ كودكی جز تاریكخانه‌ای برایش رنگی باقی نمانده است.

گزارش تکان دهنده از یک اشتباه پزشکی, پورتال خبری فرهنگی گهر
شوخان در زبان كردی یعنی دختری شاد و سرمست اما این دختر كوچك روزهاست كه لبخند بر لبانش نقش نبسته و به جای بازی وشادی از این بیمارستان به آن درمانگاه می‌رود تا شاید بتواند تصویری محو ازدنیا را ببیند.كمی تامل كنید فقط ۴ سال داشت كه نابینا شدو فقط ۴ سال دنیا را دید. بگذارید از اینجا شروع كنیم وقتی بعد از گذشت ۳۵ سال از پیروزی پر امید انقلاب اسلامی ایران همچنان بسیاری از مردم در مناطق دور افتاده برای دریافت حداقل حقوق اجتماعی خود به خصوص در امر بهداشت با چالش مواجهند، وقتی پزشكان متخصص حاضر به ارائه خدمات در مناطق محروم نیستند و خود راتافته ای جدا بافته از مردم جامعه می‌بینند، وقتی شرط ورود به یك بیمارستان مجهز پرداخت هزینه درمان در ابتدای امراست، وقتی خطای پزشكی جان می‌گیرد اما در جواب، همه اشتباهات به گردن «قسمت» می‌افتد، یك انسان بیاید و بگوید ما كجای این سرزمین پهناور ایستاده‌ایم.

چرا باید هر روز شاهد تباه شدن زندگی و جان انسان‌هایی باشیم كه به جرم نداری و فقر قربانی می‌شوند. «قانون» در گزارش امروز خود داستان كودكی را نقل می‌كند كه یك اشتباه پزشكی زندگی‌اش را تباه كرده و هیچ‌یك از مسئولان پزشكی تاكنون حتی از این كودك عذر خواهی هم نكرده‌اند چه رسد به حمایت و كمك برای درمان.

  درمانی‌كه درد داد
عباس براخاصی پدر شوخان در توضیح ماجرا  گفت: سال ۹۰ شوخان سرماخورد و ما به درمانگاه شهر(دیوان دره) مراجعه كردیم. دكتر پس از معاینه برای وی آمپول پنی‌سیلین تجویز كرد. من دارو را از همان داروخانه درمانگاه خریداری كردم و تزریق در همان درمانگاه انجام شد. بعد از چند روز پوست تمام بدن شوخان تاول زد و تمام ناخن‌ها و موی شوخان ریخت. بعد از مدتی وی را برای مداوا به بیمارستان سنندج اعزام كردند و حدود ۲۰ روز بستری شد و مورد معاینات چشم پزشكی قرار گرفت و چشم پزشك به ما گفت كه این بچه مبتلا به «سندرم استیون جانسون» شده است و پس ازسه ماه از تزریق آمپول شوخان بینایی خود را از دست داد.

پدر شوخان در رابطه با اقدامات پزشكی انجام شده برای نجات دخترش گفت: در بیمارستان فارابی شوخان تحت عمل جراحی پیوند قرنیه قرار گرفت.در حال حاضر دو بار عمل پیوند قرنیه انجام گرفته و هنوز این كودك فقط به صورت‌هاله‌ای كمرنگ اجسام را می‌بیند و قدرت تشخیص اجسام را ندارد. ولی باید از پرسنل و پزشكان بیمارستان فارابی تقدیر و تشكر كنم. از نظر هزینه‌ها خیلی به ماكمك كردند و پزشكان همكاری خوبی با ما داشتند.

  درهیچ دادسرایی شكایت نكرده‌ام
عباس براخاصی در رابطه با پیگیری‌های حقوقی و شكایت از عاملان حادثه، توضیح داد: من در این رابطه درهیچ دادسرایی شكایت نكرده‌ام. من فكر كردم ممكن است هزینه عمل حدود ۴یا۵ میلیون باشد كه خودم با افتخار این مبلغ را می‌پردازم و نیازی به پیگیری قضایی نیست.

  درمان تا ۵ سال به طول می‌انجامد
محمد‌ محمد رضایی، نماینده مردم كردستان در دوره ششم مجلس شورای اسلامی كه به طور داوطلبانه حاضر به كمك به این خانواده شده است، نیز در توضیح جزئیات ماجرا به «قانون» گفت: ما هم‌اكنون از بیمارستان فارابی باز می‌گردیم. در آنجا رئیس بیمارستان پس از مطالعه پرونده پزشكی شوخان  گفت درمان تا پنج سال به طول می‌انجامد و در این مدت ممكن است نیاز باشد جراحی‌های زیادی روی چشم كودك انجام گیرد. همچنین پزشكی كه عمل‌های قبلی را انجام داده بود نیز اعتقاد داشت باید یك عمل پیوند قرنیه دیگر، انجام گیرد كه بعد از تعطیلات نوروز این عمل روی چشم شوخان انجام می‌گیرد. ولی در این زمینه متاسفانه پزشكان امیدواری در مورد بازگشت بینایی چشم شوخان به ما نداده‌اند.

  تا كنون كمكی به این خانواده نشده است
این نماینده پیشین ادامه داد: ما در حال حاضر برای پیگیری حقوقی این پرونده در حال تكاپو هستیم. پدر شوخان فقط به فرمانداری و نظام پزشكی و نمایندگان مجلس مراجعه و استمداد كمك كرده است و پس از گذشت یك سال اقدامات فقط در حد بوروكراسی و نامه‌نگاری بوده است و اقدام خاصی صورت نگرفته است و حتی در حد هزینه‌های سفر هم به این خانواده كمك نشده‌است. محمدرضایی تصریح كرد: در این رابطه بنده مكاتباتی با وزارت‌بهداشت داشته‌ام كه خوشبختانه ظرف كمتر از ۴۸ ساعت از دفتر وزیر بهداشت با ما تماس گرفتند و اعلام كردند پرونده پزشكی شوخان را برایشان بفرستیم.

نباید فراموش كرد كه این درمانگاه در مسیر شاهراه شمال غرب به جنوب غرب است كه در این مسیر روزانه صدها خانواده تهرانی، اصفهانی و … به بانه سفر می‌كنند ممكن بود كه این اتفاق برای كه یك كودك تهرانی یا یك شهروند مازندرانی بیفتد.

  قانون مقصران را مشخص كرده است
حسین احمدی نیاز وكیل دادگستری كه به صورت داوطلبانه پیگیری حقوقی این پرونده را پذیرفته است نیز به «قانون»گفت: در این قضیه چند بحث وجود دارد: ۱- آیا تجویز پزشك درست بوده یا خیر؟۲- آیا تزریق آمپول پنی‌سیلین (كه باید با تست همراه باشد) آیا تست صورت گرفته است یا خیر؟ ۳-آیا این مشكل بر اثر حساسیت به آمپول پنی‌سیلین به‌وجود آمده است؟یا شاید این آمپول تزریق شده چینی و از كیفیت لازم برخوردار نبوده است؟ كه باید به صورت دقیق بررسی شود. طبق قانون، دانشگاه علوم پزشكی و پزشك و شخصی كه تزریقات را انجام داده‌است و بیمارستان دارای مسئولیت هستند.

این حقوقدان ادامه داد: متاسفانه پدر این كودك تا به حال به علت عدم آگاهی در این مورد، در محكمه طرح دعوی نكرده است، و فقط به سازمان نظام پزشكی مراجعه كرده كه جواب مثبتی نیز دریافت نكرده است و هزینه‌هایی كه طی این دوسال‌ این خانواده متقبل شده‌اند را هیچ سازمان یا ارگانی به آن‌ها پرداخت نكرده است.

  استمداد از رئیس‌جمهور
احمدی نیاز با استمداد از رئیس‌جمهورمحترم خاطرنشان كرد: دولت تدبیرو امید باید به قضیه ورود پیدا كند. رئیس‌جمهور حسب اصل ۱۱۳و۱۲۱و۱۲۷قانون اساسی در برابر تمام اقداماتی كه در كشور از طریق تمام دستگاه‌های اجرایی صورت می‌گیرد دارای مسئولیت كامل است. چرا كودكی كه در حال حاضر باید مشغول بازی و تفریح باشد درگیر بیمارستان و عمل و جراحی باشد؟ این وكیل ادامه داد: اگرچه تا‌به‌حال دانشگاه علوم پزشكی كردستان حسب اعلام پدر كودك، برخورد مناسبی نداشته و در این زمینه احساس مسئولیت نكرده و قدمی برای جبران ضرر و زیان و احیای بینایی این طفل برنداشته‌اند كه البته قانونگذار در قانون مجازات اسلامی به طور كامل مجازات این عمل را تعیین كرده است.

بنده امیدوارم قبل از اینكه طرح دعوی در مورد این قضیه صورت گیرد رئیس‌جمهور و وزیر بهداشت به مسئله رسیدگی كنند. احمدی نیاز بیان كرد: وزارت بهداشت موظف است از تكرار اتفاقات مشابه جلوگیری كند زیرا این موضوع می‌تواند جان شهروندان ما را نیز به خطر بیندازد.اگرچه این موضوع در دولت دهم اتفاق افتاده است ولی پیگیری دولت روحانی، و اتخاذ تدبیر در این زمینه برای ما حائز اهمیت است. این مردم انتظار دارند كرامت انسانی آن‌ها، حق و حقوق قانونی آن‌ها رعایت شود .

  دانشگاه علوم پزشكی مكلف به جبران خسارت
احمدی نیاز در رابطه با دیه این طفل عنوان كرد: اگر بینایی این بچه كامل از دست رفته باشد دیه كامل به او تعلق می‌گیرد. بحث بعدی خسارات، ضرر و زیان ناشی از جرم است مانند هزینه درمان، طول درمان، این هزینه‌ها به علت پیوند قرنیه كه هزینه‌های هنگفتی خواهد داشت، طبق قانون مسئولیت مدنی و نظریه فقها و مراجع  بحث هزینه مازاد بردیه مطرح می‌شود كه دانشگاه علوم پزشكی مكلف به جبران خسارت خواهد بود.

  جابه‌جایی وزیر تاثیری در قصور نهاد ندارد
وی در پایان تاكید كرد:نقش رسانه‌ها در این موارد بسیار مهم است اگر رسانه‌ها نبودند حق این كودك پایمال می‌شد، رسانه‌ها به دلیل اینكه نقش ركن چهارم دموكراسی را ایفا می‌كنند ( به علت ضعف احزاب) می‌تواند. كاركرد بهتری داشته باشند. متاسفانه این مسئله در دوره وزیر سابق اتفاق افتاده است ولی جابه‌جایی فرد، تاثیری در قصور نهاد ندارد. طبق قانون اساسی هر یك از وزرا مسئول عواقب و حوادث در حوزه تصدی خود بوده و باید پاسخگو باشند.

  دكتر‌هاشمی، نگاه‌ها به شماست
اكنون همه نگاه‌ها به دستان وزیر بهداشتی است كه جزو بهترین چشم‌پزشكان كشور است. مردی كه در كمتر از یك هفته پس از اطلاع از موضوع دستور رسیدگی به پرونده را داده. اتفاقی نادر كه باید به فال نیك گرفت و منتظر اقدامت عملی برای بهبود این دختر خردسال شد تا چونان اسمش زندگی‌اش رنگ شادی به خود بگیرد . این پزشك می‌داند چگونه نور را به تاریكخانه زندگی دختر ۶ ساله برگرداند. اگر دكتر‌هاشمی اراده كند می‌تواند از توان داخلی و خارجی برای كمك به شوخان استفاده كند به‌هر حال نباید فراموش كرد دلیل این حادثه ضعف عملكرد نظام پزشكی ایران است حتی اگر به ارث رسیده از دولت قبلی باشد.

 

منبع: قانون
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي