گران ترین آثار فروخته شده در هفتمین حراج تهران

تاريخ : 21 تیر

در این قسمت از بخش فرهنگی پورتال گهر جزییات خبر  گران ترین آثار فروخته شده در هفتمین حراج تهران را در ادامه می خوانید

گران ترین آثار فروخته شده در هفتمین حراج تهران, پورتال خبری فرهنگی گهر

گران ترین آثار فروخته شده در هفتمین حراج تهران

سهراب سپهری ۱

هنر سهراب سپهری گونه‌ای اصیل و شاعرانه از نقاشی این دوران است. روح بلندپرواز او و اشتیاقش برای یگانگی با طبیعت از طریق استحاله در آن، آثارش را از خلوصی دلپذیر و جذبه‌ای عمیق سرشار می‌کند. طبیعتی که وی در بسیاری از نقاشی‌هایش از آنها الهام گرفته، بیش از هرچیز از پیاده‌روی‌های تنهایی در بیابان‌های اطراف کاشان حاصل آمده است. اما آنچه هنرمند در چشم‌انداز می‌بیند زیبایی بومی مکان‌مند نیست، بلکه محتوای آن زیبایی در اندیشه خود هنرمند است. هنر سهراب سپهری مشحون از شیفتگی رمانتیک است. طبیعت در آثار او معبد هنرمندان رمانتیک است؛ هم «پاس‌دار قلب و روح» شاعر است و هم منبع خوف و خشوع او. با این‌حال طبیعت‌پردازی فرجام کار وی نیست چرا که برای او همیشه شوق و جذبه هنری بر بازنمایی وفادارانه چشم‌انداز ترجیح دارد. این بازنمودهای طبیعت، گاه جسورانه و مهیب‌اند و نه خجالتی و معصوم. در برترین آثار سهراب، حضوری سهمگین در طبیعت حس می‌شود، و اثر حاضر در این زمره می‌گنجد.در دوره‌ای که سهراب سپهری نقاشی می‌کرد، جست‌وجوی امر نو و نسبت آن با سنت‌های پیشین دغدغه‌ای همه‌گیر بود. او در تکاپوی امر نو نخست به ژاپن رفت و هنر سنتی آن سرزمین چنان به دلش نشست که اثری از صلابت ضربه‌قلم‌های بداهه نقاشی آب‌مرکبی ژاپن برای همیشه در آثارش ماند. سپس به اروپا سفرها کرد و آثار هنر مدرن را از نزدیک دید. به واسطه دوستی با منوچهر یکتایی چندین‌بار به نیویورک رفت و در آنجا با شیوه نقاشان مکتب نیویورک آشنا شد و چنان که عادت وی بود در آثار اینان نیز که از نزدیک دیده بود به دقت و تأمل موشکافانه و عمیق پرداخت. محصول این مطالعه از جمله در پرده حاضر به‌خوبی متجلی است. بداهگی و خودجوشی، حرکات رفتار‌نما و ضربات پهن قلم از این دست تأثیرات هستند.

تابلو درختان اثر سهراب سپهری

اطلاعات اثر:
امضاء: (۷۲ sepehri) (پایین راست)
رنگ روغن روی بوم
سانتیمتر ۱۳۰×۱۹۰
تاریخ اثر: ۱۳۵۱

برآورد قیمت:
۳,۵۰۰ – ۲,۵۰۰ میلیون تومان
قیمت فروش

قیمت فروش : ۳۱۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیارد تومان

پرویز تناولی (شاعر و قفس)
پرویز تناولی مجسمه‌ساز، مجموعه‌دار و پژوهشگر، از شناخته‌شده‌ترین هنرمندان ایرانی در عرصه بین‌المللی است. وی که از پیشگامان مجسمه‌سازی مدرن به شمار می‌آید، در طول چند دهه گذشته با تلاش و خلاقیت فراوان توانسته از مرزهای تازه‌ در هنر مجسمه‌سازی نوین ایران عبور کرده و علاوه بر ایجاد سبک تازه‌ای در این زمینه، تصویری نو از میراث ماندگار سرزمینش را به جهانیان معرفی کند.وی پس از دوره بسیار شناخته‌شده «هیچ» مجموعه تازه‌ای را با عنوان «دیوارها» آغاز کرد. او در این سری مهم از آثارش و برای جاودان ساختن سایه «هیچ»، سطوحی پوشیده شده با بافت فشرده‌ای از متون نوشتاری از حروف فارسی، عربی یا خطوط باستانی خلق کرد که کاملاً ناخوانا و یادآور نقشبرجسته‌های مصری، سومری یا ساسانی بودند. این جهان تازه، تمامی دیگر ساخته‌های او را در کنار یکدیگر قرار داد تا به خلق یادمانی‌ترین سری آثار وی با عنوان «شاعر» منجر شود. فرهاد، قفس، قفل، هیچ و دیوارها توانستند در کمال توازن و تعادل در کنار یا درون یکدیگر قرار گیرند و با یکدیگر پیوند برقرار سازند. اثر حاضر یکی از شاخص‌ترین نمونه‌های مجسمه «شاعر» است که همه مفاهیم و نمادهای شکلی دیوارها، قفس و ضریح را در خود جای داده است. این اثر گویی مجموعه کاملی از دلمشغولی‌های پرویز تناولی است که یک‌جا، در اثری واحد گرد آمده است.

شاعر و قفس اثر پرویز تناولی

اطلاعات اثر:
امضاء: (۰۸, Parviz) (روی پایه برنز)
سانتیمتر ۱۵۱×۵۰×۵۰
تاریخ اثر: ۱۳۸۷
تک نسخه
این اثر در آوریل ۲۰۱۰ در حراج کریستیز دبی ارایه شده است.

برآورد قیمت:
۳,۰۰۰ – ۲,۰۰۰ میلیون تومان
قیمت فروش

قیمت فروش : ۲۵۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیارد تومان

بهمن محصص (نقاشي) :

بهمن محصص آشنایی و دلبستگی عمیقی به نیما یوشیج، شاعر نوپرداز ایران داشت. نیما در نامه‌هایی به محصص، او را «نقاش‌باشی» خطاب می‌کرد و محصص آثار بسیاری را متأثر از اشعار نیما پدید آورد. تابلوی «عقاب کور» می‌تواند اشارتی به شعر «عقاب نیل» باشد که نیما در سال ۱۳۰۸ سروده است. نیما در این شعر عقاب کور و پیری را توصیف می‌کند که جوجه‌هایش می‌بایست راه او را ادامه دهد.

در اثر حاضر نیز بهمن محصص، عقاب کوری را به تصویر کشیده که با هیبت تندیس‌وار، مهیب و سهمناک خود نشانی از تلخی و دشواری زیستن در محیطی ناپایدار، مضطرب و مسموم را به بیننده القا می‌کند که شاید در این برهه تاریخی گریزی از آن نبوده نباشد. عقاب سهمگین بر تخم‌هایش نشسته، به امید تولدی دوباره و اوج‌گیری پرندگان کوچکی که زاده می‌شوند و به زودی بر پهنای آسمان به پرواز درمی‌آیند. کوریِ عقاب همچون جامعه‌ای که چشم بر پیرامون خود بسته و محصص عمری را در رصد این سکوت پر صدای سخت جانکاه گذرانده، نشان از آینده مبهم و غفلتی تاریخی دارد. بر مبنای یک برداشت تاریخی از این خوانش اثر محصص می‌توان گفت مانع از شکل‌گیری فضای فکری آزاد و چند قطبی می‌گردد. اشکال پیچ در پیچی چون مارهایی به هم تافته، نوباوگان عقاب را در بر گرفته‌اند؛ عقاب نابینا در سکوت سنگینی که بر اثر حکم‌فرماست، خود را در برابر فرزندانی که قرار است متولد شوند، بی‌دفاع می‌بیند.

تابلوی عقاب کور بهمن محصص

اطلاعات اثر:
امضاء: «B. Mohassess ۶۸» (پایین چپ)
رنگ روغن روی بوم
۶۵ × ۱۰۰سانتی متر
تاریخ اثر: ۱۳۴۷
این اثر در آوریل ۲۰۰۹ در حراج کریستیز دبی ارایه شده است

برآورد قیمت:
۹۰۰-۷۰۰ میلیون تومان

قیمت فروش : ۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیارد تومان

تابلوی تنه درختان سهراب سپهری:

اثر حاضر متعلق به یکی از شناخته‌شده‌ترین مجموعه نقاشی‌های سهراب سپهری با عنوان «تنه‌درختان» است. این دوره از اواخر دهه ۱۳۴۰ شروع شدند و این تابلو یکی از اولین نمونه‌های این مجموعه است. در این اثر حرکت مورب تنه‌های درختان تحرکی به فضای تابلو می‌دهد. همچون بیشتر آثار این دوره، اثری از سرشاخه‌ها و برگ‌های درختان نیست. حجم فشرده تنه‌ها، اثر را به یک نقاشی انتزاعی نزدیک می‌کنند. برخلاف نمونه‌های بعدی این دوره، در این تابلو بخشی از زمین دیده می‌شود و نقاش به برشی از یک جنگل نادیده قناعت نکرده است. اهمیت سهراب سپهری در مدرنیسم ایران، به ویژه مجموعه درخت‌های او بر کسی پوشیده نیست و درباره آن بسیار گفته و نوشته شده است؛ اما از منظری دیگر نیز می‌توان به درخت‌های سپهری نگریست.کم نیستند هنرمندانی که هر یک به شیوه‌ای شخصی، بازنمایی درخت را سوژه کار خود قرار داده‌اند.

تابلوی تنه درختان اثر سهراب سپهری

اطلاعات اثر:
امضاء: (۷۰ sohrab) (پایین راست)
رنگ روغن روی بوم
سانتیمتر ۸۲×۱۰۲
تاریخ اثر: ۱۳۴۹
این اثر در اکتبر ۲۰۱۴ در حراج کریستیز دبی ارایه شده است.

برآورد قیمت:
۱,۵۰۰ – ۱,۰۰۰ میلیون تومان

قیمت فروش:
قیمت فروش : ۱۲۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیارد تومان

محمد غفاری (کمال الملک):
اثر پیش رو با عنوان «اردوگاه همایونی»، نمونه شاخصی از یکی از شناخته‌شده‌ترین دوره‌های هنری معروف به کمال‌الملک است که در سال ۱۲۹۹ق آفریده شده است. ترکیب‌بندی اثر با رودخانه‌ای که از میانه منظره می‌گذرد، ردیف درختانی که در سمت چپ تمرکز دارند و چادرهای پراکنده‌ای که پایانشان معلوم نیست و سخت به شمارش می‌آیند، تکمیل شده است. به احتمال زیاد شاه در چادری که در پیشانی اثر به نمایش درآمده و اندکی با باقی چادرها تفاوت دارد، آرمیده است.آرامشی که در این منظره حکمفرماست، حاکی از آن است که هنگامه تاخت و تاز به سر آمده و ساز و برگ پیاده نظام به کناری نهاده شده است.

تابلوی اردوگاه همایونی اثر کمال الملک

اطلاعات اثر:
امضاء: (۲۸ رمضان سنه ۱۲۹۹) (پایین چپ)
رنگ روغن روی بوم
سانتیمتر ۶۷×۱۰۰
تاریخ اثر: ۱۲۶۱
این اثر در آوریل ۱۹۹۶ در حراج کریستیز لندن ارایه شده است.

برآورد قیمت:
۸۰۰-۶۰۰ میلیون تومان

قیمت فروش : ۱۱۵۰۰۰۰۰۰۰ میلیارد تومان

منوچهر یکتایی:

منوچهر یکتایی (۱۳۴۱) یکی از شناخته‌شده‌ترین و خوش‌اقبال‌ترین هنرمندان ایرانی در سطح بین‌المللی است که توانسته با تلفیق شاخصه‌های اکسپرسیونیست انتزاعی و هنر شرقی به بیانی زیبا، جسور و شخصی دست یابد. هرچند هنر وی محصول سال‌ها زندگی در فرانسه و امریکاست، اما نوع نگاه به موضوع، انتخاب سوژه و زاویه دید تماماً دل در گرو شرق دارد. ضربات سهمگین قلم‌مو بر پیکر تابلو، تلفیق بداهه رنگ‌ها بر روی بوم، استفاده از کاردک به‌جای قلم‌مو، به‌کارگیری رنگ‌های غلیظ و حجیم، انتخاب بوم‌های عظیم با کمپوزیسیون‌های نامتعارف همگی حاصل سال‌ها هنرورزی در مکتب‌های آوانگارد غربی است. در اثر پیش رو یکتایی تا جای ممکن از شیء آشنا فاصله گرفته و به مرزهای انتزاع ناب نزدیک می‌شود. کلیت بوم به دو بخش تقسیم شده؛ بخش بالا در رنگی تخت و روشن، که شاخصه نقاشی‌های یکتایی است، غوطه می‌خورد و بخش پایین در ضرباهنگ نابسامانی از تاش‌های ضخیم رنگ پنهان می‌شود.
تابلو از چپ به راست، از نوعی خلوص و نظم به نوعی آشفتگی و هیجان میل می‌کند و با ریتمی افزاینده، پویایی و خروش را مجسم می‌سازد. اشکال تیره که در زمینه کرم، اُکر و آبی روشن پیدا و ناپیدا می‌شوند، یادآور گل‌بوته‌های شرقی و شاید خطوط عمودی ژاپنی است که تأکیدی دوباره بر وجه شرقی نقاشی‌های یکتایی دارند. در عین حال آشفتگی و هیجان با رنگ‌های قرمز و ارغوانی از سمت راست تابلو، هجومی بی‌رحمانه را هشدار می‌دهند و این‌چنین، تابلو صحنه نبرد آرامش و طوفان، پیدا و پنهان و حضور و عدم می‌شود. در این میان، رنگ زرد درخشان تنها نشانه‌ای از امید و آگاهی است که در بالا و گوشه سمت چپ تابلو خوش‌بینی آرام‌بخشی را نوید می‌دهد و مخاطب را به تعمق وامی‌دارد.

اثر منوچهر یکتایی

اطلاعات اثر:
امضاء: (۶۲ Yektai) (پایین چپ)
رنگ روغن روی بوم
سانتیمتر ۲۰۶×۱۹۰
تاریخ اثر: ۱۳۴۱
پیشینه:
اثر حاضر توسط صاحب فعلی
اثر در دهه ۱۳۴۰ مستقیما از هنرمند خریداری شده است.

برآورد قیمت:
۱,۲۰۰ – ۸۰۰ میلیون تومان

قیمت فروش : ۱۱۰۰۰۰۰۰۰۰ میلیارد تومان

تابلوی عباس کیارستمی، تنها تابلوعکس موجود در هفتمین حراجی تهران بود.

عباس کیارستمی

عباس کیارستمی مجموعه «سفید برفی» که اثر حاضر بدان تعلق دارد، دربرگیرنده شماری از مفهومی‌ترین آثار عباس کیارستمی است که در برداشت اول برگردانی از حرف‌های کمابیش گفته شده در فیلم‌ها و دیگر آثار او به زبان تصویر به نظر می‌رسند. در یک نگاه گذرا ممکن است این مجموعه عکس‌های وی را کارهایی از ژانر منظره با تأکیدی خاص بر برف، درخت و یا جاده قلمداد کنیم. اما در نگاهی عمیق‌تر، هنگامی که به حد بالای انتزاع و تقلیل‌گرایی و مهمتر از آن رویکرد نمادگرایانه به پدیده‌های طبیعی در این عکس‌ها توجه کنیم، تفاوت ماهوی آنها با فیلم‌ها و یا نمونه‌های ظاهراً مشابه از تصاویر منظره، به تدریج آشکار می‌شود. در قیاس با دیگر آثار کیارستمی، این مجموعه با همه سادگی و صراحت در لایه ظاهری، از زبان هنری به مراتب پیچیده‌تر و نگاهی کنایه‌ای‌تر برخوردار است.

عکس عباس کیارستمی در حراج تهران

اطلاعات اثر:
امضاء: ( عباس کیارستمی ۱/۱) (پشت اثر)
چاپ عکس روی بوم
سانتیمتر ۱۴۰×۲۴۴
تاریخ اثر: ۱۳۹۲
تک نسخه

برآورد قیمت:
۲۰۰-۱۵۰ میلیون تومان

قیمت فروش : ۲۲۰۰۰۰۰۰۰ میلیون تومان

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي