گاهی دندان‌درد، علامت سکته قلبی است!

تاريخ : 10 شهریور

دندان مانند هر عضو دیگری در بدن، دارای قسمت‌های مختلفی است:

۱- پوشش دندان که همه ما می بینیم، سفیدرنگ و به نام “مینا” است.

۲- زیر مینا که نرم‌تر است، “عاج” نام دارد.

۳- مغز دندان به نام “پالپ” كه داخل این مغز، رگ های خونی و اعصاب هستند و ارتباطات زیادی با اعصاب بیرون دارند. بنابراین وجود هر مشكلی در هر کدام از این اعصاب می‌تواند خود را به صورت دندان درد نشان دهد.

گاهی دندان‌درد، علامت سکته قلبی است!, پورتال خبری فرهنگی گهر
وقتی خود دندان درد می‌كند، باید بدانیم مغز دندان به نحوی دچار آسیب شده است و وقتی رگ ها و اعصاب دورن مغز دندان، دچار آزردگی شوند، درد شروع می‌شود.

دلایل این آزردگی متعددند: پوسیدگی که همه با آن آشنا هستیم؛ التهاب ریشه دندان که دلایل خاص خودش را دارد و یکی از آنها التهابات سینوس است. سینوس‌های فک بالا می‌تواند ارتباط نزدیکی با ریشه دندان‌های فک بالا داشته باشد، به طوری که التهاب آنها یا سینوزیت، ریشه دندان‌های فک بالا را تحت تاثیر قرار دهد. حتی به دلیل نزدیکی این دو درد، سینوزیت با درد دندان اشتباه گرفته شود.

و اما راه‌هایی برای جدا کردن و تشخیص این دو درد از یکدیگر داریم:

۱- در موقع درد با منشا سینوسی، اگر انگشت خود را روی صورت، زیر چشم‌ها و دو طرف بینی فشار دهیم، درد خواهیم داشت.

۲- موقع خم شدن مثلا در رکوع، در ناحیه صورت درد خواهیم داشت.

۳- تب و سردرد گاهی با سینوزیت همراه ‌اند.

۴- ترشح پشت حلق

۵- رادیوگرافی

وقتی خود دندان درد می‌كند، باید بدانیم مغز دندان به نحوی دچار آسیب شده است و وقتی رگ ها و اعصاب دورن مغز دندان، دچار آزردگی شوند، درد شروع می‌شود.

از دیگر دلایل مهم درد دندان، سکته قلبی است. گاهی درد ناشی از سکته قلبی، خودش را به صورت درد دندان فک پایین سمت چپ نشان می‌دهد. پس به این نکته هم دقت کنید که درد دندان در این ناحیه بدون هیچ علت دندانی (مثل پوسیدگی) می‌تواند نشانه اولیه سکته قلبی باشد.

اگر دیدیم فرد مسنی که دندان ندارد، به صورت ناگهانی دچار درد فک پایین سمت چپ شد، باید فورا او به اورژانس برسانیم.

درد گوش نیز می‌تواند به علت مشکلات دندانی باشد، به‌خصوص دندان عقل كه گاهی درست در محل خودش قرار نمی‌گیرد و برای همین مستعد تجمع مواد غذایی و ایجاد التهاب شده و درد آغاز می‌گردد، که می‌تواند به علت نزدیکی و یا افتادن ریشه‌های عصبی روی هم، درد خود را در گوش نشان دهد.

پس برای بررسی درد دندان‌ها همه این موارد را باید در نظر داشت و با مراجعه به متخصص بیماری‌های دهان آنها را به راحتی تفکیک کرد.

حتی درد‌های روان تنی می‌توانند خود را به صورت درد دندانی نشان دهند، استرس و اضطراب های روزمره زندگی یکی از دلایل این مشکلات روانی است.

وقتی بیمار هیچ مشکل پوسیدگی خاصی در دندانش نمی‌یابد، ولی درد وجود دارد، باید گوشه چشمی به مشکلات زندگی خود هم بیندازد. شاید این مشکلات دلیل ایجاد این درد باشند.

منبع: پارسی طب

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي