کنترل خشم و روش های آن

تاريخ : 27 مرداد

ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد  کنترل خشم و روش های آن  صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

کنترل خشم و روش های آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

تاکنون باید کسانی را دیده باشید که حرفهایی در هنگام خشم گفته‌اند و پس از آن از دیگران عذرخواهی کرده‌اند. اما هرگز نباید فراموش کنیم که کلامی که یکبار گفته شد یا کاری که یکبار انجام شد را نمی‌توان پس گرفت. بنابراین، این مسئله از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است که ما باید راههای کنترل خشم خود را یاد بگیریم تا خود را از موقعیت‌های ناخوشایند ایمن نگاه داریم.چطور می‌توان خشم را کنترل کرد؟ در اینجا ساده‌ترین و درعین حال موثرترین روش‌های کنترل خشم را باهم مرور می‌کنیم.
ریتم نفس خود را تغییر دهید و احساسی متفاوت را تجربه خواهید کرد:
به یاد داشته باشید از شما نمیخواهیم که نفس عمیق بکشید بلکه ریتم نفستان را تغییر دهید. بهتر است این را با جزییات توضیح دهیم، هر احساسی ریتم تنفسی مخصوص به خود را دارد. این یعنی ریتم نفس کشیدن شما در حالت شادی و خوشحالی متفاوت است با همین ریتم در حالت آرامش.به‌گونه‌ای مشابه، در حالت خشم و عصبانیت نیز ریتم نفس کشیدن شما متفاوت است. پیشنهاد ما برای کنترل خشم این است که بر تغییر ریتم تنفس خود تمرکز کنید و خودتان تفاوت حاصل از آن را تجربه خواهید کرد.
به طبیعت نزدیک تر شوید تا از خشم دور شوید:
طبیعت درمان هر مشکلی را در دامان خود دارد. هرچه به طبیعت نزدیک تر شوید، می‌بینید که کنترل بهتری بر خشم خود خواهید داشت. ایجاد عادت پیاده روی صبحگاهی روزانه ایده‌ای بسیار موثر برای مهار کردن خشم شماست. همچنین برنامه‌ریزی برای یک تعطیلات شگفت‌انگیز حال و احوال شما را آرام کرده و به شما کمک می‌کند تا خلق و خوی خود را کنترل کنید.
محیطی را که در آن خشمگین شده‌اید تغییر دهید:
به زبان ساده، خشم چیزی نیست جز حمله ناگهانی آدرنالین به رگهای خونی ما. درصورتیکه محیطی که در آن خشم به‌وجود آمده است را تغییر دهید می‌توانید این تزریق آدرنالین را به راحتی کنترل کنید.منطق ساده پشت این روش است که ذهن ما به هر موقعیت و محیطی بسیار حساس است. باین ترتیب به محض اینکه محیط را تغییر دهید، ذهن شما تغییر موقعیت را تشخیص خواهد داد و جریان آدرنالین درون بدن را محدود خواهد کرد. این اقدام در نهایت به ساده‌ترین شکل ممکن موجب کنترل خشم خواهد شد.
همیشه به خود بگویید که شما آرام‌ترین فرد هستید:
یک ضرب‌المثل قدیمی می‌گوید، آینده شما همانی خواهد بود که در ذهن خود به آن فکر می‌کنید. این جمله معنایی بسیار عمیق دارد. هرزمان که تنها هستید یا کاری را انجام می‌دهید فقط با خود تکرار کنید که صبر و تحمل شما بسیار زیاد است و حتی در بدترین شرایط هم می‌توانید آرامش خود را حفظ کنید،پیغامی که توسط شما به ذهنتان ارسال می‌شود در ذهن ناخودآگاه بارور شده و بعد از چند روز در شخصیت شما منعکس می‌شود. شما خود بعد از چند روز تاثیرات سودمند این روش را احساس خواهید کرد.
استفاده از شوخ‌طبعی:
همیشه سعی کنید در گفت‌وگوهای طنزآمیز شرکت کنید زیرا این گفت‌وگوها دلیلی برای شادی و خوشحالی شما خواهند بود. هرچه شوخ طبعی در شما بیشتر شود، کنترل خشم در شما راحت تر خواهد شد. ایجاد یک طبیعت طنزآمیز و شوخ کار چندان سختی نیست.همچنین هرزمان احساس کردید که عصبی شده‌اید فقط سعی کنید که لبخندی به لب بیاورید. خواهید دید که تمامی خشم شما بصورت اتوماتیک از بین خواهد رفت. لبخند بزرگترین دشمن خشم است.
ورزش کنید تا خشم خود را آزاد کنید:
همانطور که همه ما می‌دانیم عقل سالم در بدن سالم است. بنابراین، بطور منظم ورزش کنید تا جریان خون در مغز به درستی انجام شود و باین ترتیب نشاط و طراوت مغز شما حفظ شود. ورزش بدنی منظم همچنین در بالابردن ایمنی شما موثر بوده و شما را از بیماری‌ها مصون نگه می‌دارد. و همه ما هم می‌دانیم فردی که از هرنوع بیماری رنج می‌برد در برابر حالت خشم حساس تر خواهد بود.همچنین، در کنار ورزش بدنی باید به یاد داشته باشید که خواب یا استراحت کافی هم داشته باشید زیرا خواب خوب بعد از ورزش سنگین ذهن شما را فعال نگه می‌دارد.
خاطرات روزانه خود را بنویسید تا خشم خود را کنترل کنید:
نوشتن خاطرات روزانه عادتی بسیار قابل تحسین است اما تعداد کمی از ما می‌دانیم که این عادت می‌تواند خشم ما را نیز کنترل کند. هرزمان که هجوم آدرنالین را در خون خود احساس کردید فقط آن را در دفتر خاطرات خود بنویسید. این کار می‌تواند به دو روش انفجار عاطفی شما را کنترل کند. اول آنکه خشم شما بگونه‌ای موثر در دفتر خاطراتتان نشان داده خواهد شد. دوم آنکه، بعد از چند روز ریشه اصلی افکاری که شما را عصبانی کرده است پیدا خواهید کرد. پس از آنکه ریشه خشم را شناختید به راحتی می‌توانید آن را برطرف کنید تا یک زندگی بدون خشم را تجربه کنید.
نتیجه گیری

فرآیند تولید خشم بطورکلی بسیار پیچیده بوده و هیچ کس نمی‌داند که کدام فکر واحد می‌تواند پاسخ خشم را در هر فرد موجب شود. تنها چیزی که ما می‌دانیم روش‌های کنترل خشم است. اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که زود عصبانی می‌شوند پس باید طبق میل خود یکی از تکنیک‌های ذکرشده در بالا را امتحان کنید.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي