کشف روش جدید برای درمان آسم

تاريخ : 21 مرداد

پزشکان روش جدیدی برای درمان آسم کشف کرده اند که در ادامه می خوانید

کشف روش جدید برای درمان آسم, پورتال خبری فرهنگی گهر

محققان انگلیسی توانسته‌اند درمان جدیدی برای بیماری تنگی نفس به نام قرص آسم Fevipiprant کشف کنند که باعث کاهش علائم شدید این بیماری ‌می‌شود.
اولین قرص آسم توانست بعد از ۲۰ سال، سومین فاز آزمایشی خود را با موفقیت پشت سر بگذارد و نه تنها باعث بهبود وضعیت سلامت بیماران مورد آزمایش شد، بلکه مجاری تنفسی آسیب دیده‌ی بیماران را نیز ترمیم کرد.

با مصرف روزانه دو عدد از قرص آسم، بیمارانی که از این مریضی رنج می‌بردند با کاهش ۸۰ درصدی التهاب رو به رو شدند که یک نتیجه مسرت‌بخش است.

سامانتا والکر از سازمان خیریه آسم انگلستان که در این تحقیقات نقشی نداشته، می‌گوید:

نتایج این تحقیقات بسیار امیدوارکننده بوده و باید از آن استقبال کرد. اینکه به جای استفاده از اسپری، قرص آسم تجویز شود می‌تواند با استقبال شدید جامعه انگلستان رو به رو شود که نزدیک به ۵.۴ میلیون نفر از آنها با بیماری آسم دست و پنجه نرم می‌کنند.

محققان دانشگاه لستر انگلستان آزمایشاتشان روی قرص آسم را به پایان رسانده‌اند. این قرص که Fevipiprant نام دارد فاز سوم آزمایش خود را پشت سر گذاشته که به معنی اتمام فاز یکم (مرحله ارزیابی ایمنی) و فاز دوم (نداشتن تاثیرات جانبی) تلقی شده و در نهایت روی تعداد کمی از داوطلبان تست شده است.

در آزمایش صورت گرفته ۶۱ نفر داوطلب شرکت کرده‌اند که تیم تحقیقاتی، آنها را به دو گروه تقسیم کرده است. به مدت ۱۲ هفته به گروه اول، روزانه دو بار به میزان ۲۲۵ میلی‌گرم دارو تجویز شده و به گروه دیگر نیز پلاسیبو (قرص‌های تلقینی که اثر واقعی ندارد) داده شده است.

هر دو گروه که یکی از قرص آسم Fevipiprant استفاده می‌کرده و برای دیگری نیز پلاسیبو تجویز شده بوده همزمان داروهای آسم نیز مصرف می‌کردند تا خطری جان آنها را تهدید نکند.

دانشمندان نتایج این تحقیقات را با توجه به آزمایش تنفس بیماران، سی‌تی‌اسکن قفسه سینه و نمونه‌ای از بافت مجاری تنفسی به دست می‌آوردند؛ اما یکی از اهداف اصلی این آزمایش‌ها، مشاهده‌ تاثیرات Fevipiprant روی التهاب‌های مجاری تنفسی بیماران بود که اصولا با شمارش تعداد ائوزینوفیل خلط به دست می‌آید.

طبق آنچه دانشمندان توضیح داده‌اند هرچه تعداد ائوزینوفیل خلط بیشتر باشد شدت التهاب نیز افزایش می‌یابد. اصولا در افراد سالم این میزان کمتر از ۱ درصد بوده و زمانی که علائم حاد بیماری آسم نمایان ‌شود به ۵ درصد می‌رسد.

حال نکته‌ای که در تحقیقات به آن اشاره شده این است که بعد از مصرف قرص آسم Fevipiprant به مدت ۱۲ هفته، میزان ائوزینوفیل خلط بیماران از متوسط ۵.۴ درصد به ۱.۱ درصد کاهش یافته است که آمار فوق العاده‌ای به نظر می‌رسد.

محققان گفته‌اند که تاثیرات مثبت این دارو در کنار اینکه می‌تواند آسیب‌های رسیده به بافت‌های مجاری تنفسی را ترمیم کند به بیماران آسم اجازه خواهد داد تا دیگر به داروهای قوی (که اصولا اثرات جانبی زیادی دارند) نیازی نداشته باشند.

کریس برایتلینگ، محقق ارشد مطالعات صورت گرفته به دنیس کمپل از گاردین گفته است:

من واقعا در مورد نتیجه این تحقیقات خوشحال هستم زیرا اولین روش درمانی است که توانسته موثر واقع شود. من واقعا هیجان زده هستم که قرص آسم توانسته به این حد تاثیر گذار واقع شده و نیاز بیمار به مصرف استروئیدهای خوراکی را کاهش دهد. در واقع این افراد می‌توانند مصرف چنین داروهایی را متوقف سازند که در نتیجه تاثیر زیادی بر روی زندگی و همچنین بدن آنها خواهد داشت.

وی افزود:

البته هنوز راه بسیار طولانی در پیش داریم و برای گفتن این مسائل زود است. در صورتی که همه چیز طبق روال پیش برود کمتر از سه سال آینده می‌شود قرص آسم Fevipiprant را در بازار خریداری کرد.

طبق گفته‌ی کریس، او و دیگر اعضای تیم در حال کار روی آزمایش بالینی دیگری روی ۸۵۰ داوطلب هستند و انتظار می‌رود نتایج این تست در سال ۲۰۱۸ مشخص شود.

امیدواریم این آزمایشات به نتیجه رسیده و افرادی که با بیماری آسم دست و پنجه نرم می‌کنند بتوانند از روش درمانی بهتری برخوردار شوند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي