کسانی که نوروز با سفر به فارس قصد خرید سوغاتی دارند حتما بخوانند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مرکز فارس، بهترین نوع خاتم کاری در شیراز تولید می شود و کیفیت خاتم شیراز مورد توجه خاص و عام بوده است و خاتم های اصیل ساخته شده در شیراز عمر بیشتری نسبت به مدت مشابه آن در دیگر شهرها دارد. قدمت خاتم سازی در شیراز به حدود هزار سال قبل می رسد از بهترین نمونه هنر خاتم کاری می توان به مسجد جامع عتیق شیراز اشاره کرد. این هنر نیز مانند سایر رشته های صنایع دستی در دوره صفویه رونق داشته است.

دلیل برتری خاتم شیراز به نسبت دیگر شهرها تفاوت در انجام مراحل کار و موادی است که استفاده می شود.افزودن ورقه ای نازک از چوبی نرم و انعطاف پذیر مانند چوب تبریزی به پشت برگه های خاتم، استفاده از چسب مرغوب مانند چسب سریشم در تمام مراحل خاتم سازی و خاتم چسبانی، صاف بودن سطح کار و خالی نبودن هیچ جای خاتم، یکنواخت بودن رنگ و مصالح بکار رفته در ساخت خاتم، عدم تغییر در رنگ و شکل، مشخص نبودن ترمیم کاریها و بتونه کاریها در سطح کار، قرینه بودن تمام گلها و اشکال در سطح کار و زاویه ها و اضلاع، دقیق و مهندسی بودن اساس و ساختمان طرح، استفاده از لایه و ورقه مسی در بین گلهای خاتم برای پایداری بیشتری بخصوص به دور شش ضلعی ها نیز از ویژگیهای خاتم شیراز است.

خاتم هنر آراستن سطح اشیای چوبی به صورتی شبیه موزاییک با طرح و نقش هندسی است این نوع پوشش تزیینی سطوح از ترکیب و نشاندن چند ضلعی های منظم هندسی بر بستری از چوب بدست می آید.

در هنر خاتم سازی از مواد گوناگونی مانند عاج، استخوان، برنج و گاهی طلا و نقره استفاده می شود. مرغوبترین خاتم به ” پره وارو” و ” سیم دار” مشهور است. چوبهای فوفل، آبنوس، عناب، شاه چوب، شمشاد و نارنج و فلزهای مس، برنج، آلومینیوم،مفتول طلایی یا نقره و استخوانهای ساق پا و دست شتر و اسب، عاج فیل و استخوان مصنوعی از جمله موادی هستند که در خاتم سازی استفاده می شوند./س

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه