کدام بهتر است؟ اندروید یا ویندوز فون

تاريخ : 30 شهریور

اینکه بخواهیم در انتخاب شما نظر بدهیم، کاری است غیر ممکن، اما به همین بسنده می‌کنیم که با گفتن خوبی‌ها و بدی‌های هر دو سیستم عامل دید شما را نسبت به آنها بازتر کنیم.

مطلب زیر برگرفته از سایت PCAdvisor است.

کدام بهتر است؟ اندروید یا ویندوز فون, پورتال خبری فرهنگی گهر

اخیرا و همزمان با معرفی آی‌فون، بسیاری از خوانندگان PCAdvisor از ما در مورد بهترین جایگزین پرسیده‌اند. پرسش اصلی در واقع این است که کدام مناسب است: اندروید یا ویندوز فون؟ اما پاسخ دادن به این پرسش کار دشواری خواهد بود.
هر دوی این سیستم عامل‌ها کارایی تقریبا مشابهی دارند.
هر دو در تعداد زیادی هندست با قیمت‌های متفاوت قابل دسترس هستند.اگر در بازار به دنبال جایگزینی برای آیفون هستید و نمی‌خواهید این جایگزین بلک بری باشد(حالا به هر دلیلی)، معمولا با انتخاب‌های زیادی روبرو خواهید بود. قطعا برای هر کس بالاخره یک گوشی اندرویدی یا ویندوز فونی مناسب وجود دارد. فقط مساله اینجاست که کدام مناسب است؟
بنابراین به جای اینکه بخواهیم به پرسش اولیه یک پاسخ صریح دهیم، ترجیحا شما را با مزایا و معایب این دو سیستم عامل آشنا خواهیم کرد.

چه چیز درباره اندروید عالی است؟

به عنوان معروف‌ترین سیتم عامل روی کره زمین (آخه سیستم عامل فضایی‌ها متفاوته!)، اندروید در اسمارت فون‌های متفاوتی از برندهای گوناگون با قیمت‌های کاملا متغیر وجود دارد. حتما یک اندروید که با جیب شما جور باشد، در بازار هست.

از نظر ساپورت نرم‌افزاری از سوی سازندگان و صاحبان رسانه، اندروید پس از iOS قرار می‌گیرد. هر برنامه‌ای را که تمایل دارید در گوگل پلی موجود بوده و می‌توانید از منابع مختلف دیگری موزیک یا ویدیو مورد نظر خود را تهیه کنید.

اندروید سطح مناسبی از شخصی سازی را به هر دو گروه کاربران و سازندگان سخت افزار ارایه می‌دهد و این بدان معناست که تعداد زیادی دستگاه شخص ثالث سازگار با این سیستم عامل و وسایل جانبی برای آن در بازار موجود هستند.

اندروید زیباست و کاربر پسند است و در نسخه‌های اخیرش خلاقانه‌ترو زیباتر عمل کرده است.

اندروید چه بدی دارد؟

اینکه در تعداد زیادی اسمارت فون حضور داشته باشی، همیشه هم خوب نیست. این گوناگونی در واقع بدان معناست که بسیاری از لوازم جانبی و البته کیس‌ها ممکن است سازگار با انتخاب شما نباشند.

این ناسازگاری فقط سخت افزاری نخواهد بود، اندروید تقریبا در هر سخت افزاری جواب می‌دهد. همین قضیه باعث می‌شود که بسیاری از سازندگان سخت افزاری نخواهند خود را با آخرین نسخه این سیستم عامل سازگار کنند و نتیجه این می‌شود که تعداد زیادی اسمارتفون در بازار وجود خواهد داشت که هر کدام یک نسخه از این سیستم عامل را درون خود دارند.
به همین دلیل هم است که سازندگانی چون سامسونگ یا اچ تی سی طعم ویژه‌ای با رابط های کاربری مختص خود به هندستها ویژه خود بخشیده‌اند.
همین گوناگونی باعث متفاوت شدن تجربه‌ها هم می‌شود، مثلا همه برنامه‌ها در همه اسمارتفون‌ها قابل اجرا نیستند و در برخی حتی امکان دسترسی به گوگل پلی هم وجود ندارد.

مساله دیگری که درباره این سیستم عامل وجود دارد امنیت پایین آن است. دسترسی به گوگل پلی برای سازندگان اندرویدی کار زیاد دشواری نیست. پس هیچوقت مطمین نخواهید بود که برنامه‌ای را که نصب می‌کنید قانونی است.

چه چیز در باره ویندوز فون عالی است؟

این سیستم عامل بیشتر از آنکه شبیه به اندروید باشد شبیه به iOS است و خوب کار می‌کند و زیباست. خب با در نظر گرفتن این واقعیت که نوکیا در حال حاضر از آن مایکروسافت است، پس می‌توانید اطمینان داشته باشید که سازنده سخت افزار و نرم افزار یک گروه از افراد هستند، پس همین اشتراک باعث بالا رفتن کارایی می‌شود. این مساله حتی زمانی که برند دیگری مثل اچ تی سی هم وارد صحنه شود صدق می‌کند.

خوشبختانه فعلا هیچ تهدید نرم افزاری امنیتی برای این سیستم عامل وجود ندارد و با اینکه تنها یک ورژن از این سیستم عامل برای تمام دستگاه‌های موجود وجود دارد، از نظر گوناگونی قیمتی فعلا به اندازه اندروید موفق نبوده است. درست است که می‌توانید لومیا ۵۲۰ را با قیمتی خیلی مناسب تهیه کنید، اما خب واضح است که این تنوع به گرد پای تنوع محصولات اندروید نخواهد رسید.

از نظر کارایی برای بیزینس هم ویندوز فون مثل بلک بری است و ادمین شبکه شما می‌تواند تعداد زیادی ویندوز فون را از اتاق سرور خود مدیریت کند. این مورد به معنای امنیت بالاتر است.

ویندوز فون چه بدی دارد؟

اول از همه دقت کنید که عدد “۸″ را از عنوان حذف کرده‌ایم. چرا که کاربران ویندوز فون نسخه‌های قدیمیتر از ونیدوز فون ۸، نمی‌توانند به ویندوز نسخه ۷.۸ بالاتر آپدیت شوند و همین قضیه یعنی ناسازگاری با برنامه‌های جدید. شاید برای آنهایی که در حال حاضر یک دستگاه مجهز به ویندوز فون ۸ را تهیه کرده‌اند این مساله زیاد مهم نباشد، اما به خاطر داشته باشید با اینکه مایکروسافت گفته است که دستگاه‌های مجهز به ویندوز فون ۸ را آپدیت خواهد کرد، اگر نکند، فریاد رسی نخواهید داشت.

تنها مشکل دیگر این پلت فرم این است که تمام دستگاه‌های مجهز به آن، تقریبا تجربه‌ای مشابه از کار به کاربر ارایه می‌دهند و شاید فقط در اندازه یا مدل دوربین تفاوت کنند. این یعنی آنچیز که بودنش برای اندروید عیب بود حالا اینجا نبودنش برای ویندوز فون ۸ عیب محسوب می‌شود! بعلاوه و  متاسفانه فعلا کمبود برنامه در دنیای ویندوز فون هم آزار دهنده است.

با در نظر گرفتن اینکه مقاله بالا در سایت مربوطه نیز قصد تعریف و تمجید از یک سیستم عامل خاص را نداشته است، ما هم همین‌جا به همین توصیفات مختصر بسنده کرده و انتخاب را به کاربر واگذار می‌کنیم.

 

 منبع: ای تی رسان
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي