کتاب هایی که پیش از ازدواج باید بخوانید

دسته بندي : 💁 فرهنگ و هنر,کتاب
تاريخ : 11 شهریور

اکثر مواقع که سخن از مطالعه و خواندن کتاب مطرح می‌شود، این سوال به مانند سرجهاز این بحث بر سر زبان‌ها قرار می‌گیرد: چه کتابی بخوانیم؟ از کدام نویسنده؟ کدام مترجم؟ کدام ناشر و ….

انتخاب کتاب برای مطالعه در میان خیل کتابهایی که این روزها منتشر می‌شوند و در کتابفروشی‌ها در دسترس مردم قرار دارند، از دغدغه‌هایی است که بسیاری از خانواده‌ها و افراد با آن رو به رو هستند.

موسسه «ترنج» برای حل این موضوع از ۵۱ کارشناس کتاب خواسته است تا بهترین پیشنهادهای خود را برای انتخاب خواندنی‌ترین کتابها ارایه کنند. این کتابها که از سوی کارشناسان انتخاب شده‌اند و توضیح چند سطری آنها درباره هر کتاب، به دوستداران کمک می‌کند با کتابها آشنا شوند و راحت‌تر به تصمیم‌گیری بپردازند.

این بسته پیشنهادی حاوی ۹ کتابی است که زوج‌های جوان علاقه‌مند به مطالعه می‌توانند جهت برخورداری از زندگی بهتر و سالم تر از نکات و مطالب ارزشمند آن استفاده نمایند.

* خانواده و تربیت مهدوی

این کتاب پژوهشی است در عرصه علوم تربیتی و معارف مهدوی، برای خانواده‌هایی که دغدغه یک تربیت سالم اسلامی برای فرزندانشان را در سر می‌پرورانند. فرزندانی که عشق به دین و مهدویت در نهاد پاکشان بروز و ظهور یابد.

این کتاب در مرحله نخست بنیان‌های اساسی تربیت مهدوی را بر می‌شمارد و آنگاه راهکارهای عملی برای تربیت مهدوی فرزندان را، در سه دوره تربیتی کودکی، نوجوانی و جوانی فراروی خانواده ها و اولیا و مربیان می‌گشاید؛ تا ثمره عملی آن توفیق خانواده‌ها در تربیت نسلی منتظر و مهدی یاور باشد.

این کتاب نوشته مرتضی آقا تهرانی است و نشر عماد آنرا منتشر نموده است. چاپ چهارم این‌کتاب در ۵۱۲ صفحه و به قیمت ۸۵۰۰ تومان در سال ۱۳۹۰ عرضه گردیده است.

* گلبرگ زندگی

حجت الاسلام و المسلمین حسین دهنوی یکی از مشاوران برجسته و کارشناسان برجسته در حوزه ازدواج و زناشویی هستند که ازدواج را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داده اند. کتاب حاضر جلد دوم از مجموعه ی گلبرگ زندگی است. این کتاب به مسائل و مشکلات دوران عقد و آغاز زندگی مشترک می‌پردازد که با توجه به تنوع مسائل و کاربردی بودن آنها میتواند چراغ راهی برای همه زنان و مردان متأهل به ویژه زوج های جوان باشد.

بارزترین خصوصیت این اثر آمیختگی مباحث آن با علوم روز دنیا از جمله روانشناسی و روان پزشکی است که با رایحه خوش آموزه‌های اسلامی همراه شده و به مخاطب مسلمان اطمینان می‌دهد که برای رفع مشکلات زندگی خود و ارتقای آن راه درست را برگزیده است.

کتاب گلبرگ زندگی به قلم حسین دهنوی و به همت انتشارات خادم الرضا علیه السلام منتشر شده است. چاپ اول این کتاب در ۲۲۰ صفحه و به قیمت ۳۳۰۰ تومان منتشر شده است.

* چهل نامه کوتاه به همسرم

مرحوم نادر ابراهیمی هنگامی که در حدود سال ۱۳۶۵ مشغول تمرین برای خطاطی بودند، موضوع نامه به همسر را انتخاب کردند و علاوه بر تمرینشان شروع به نگاشتن تعدادی نامه کردند. کتاب حاضر مجموع چهل نامه است که مخاطب نامه‌ها می‌تواند هر همسری باشد. خصوصیت بارز این نوشتار روح عاطفی و فضای محبتی حاکم بر آن است زیرا زمان تألیف این اثر نگارنده مشغول تمرین یک هنر بوده‌اند و لطافت روحی‌شان در این اثر بی‌نظیر است. این جمله یکی از جملات زیبای کتاب است: عشق،کوه نیست تا زمان بتواند ذره ذره بسایدش و بفرساید…

این کتاب به قلم نادر ابراهیمی به رشته تحریر در آمده و توسط انتشارات روزبهان منتشر گردیده است. آخرین چاپ این کتاب در ۱۱۰ صفحه و به قیمت ۴۵۰۰ تومان منتشر شده است.

* زندگی + خوشبختی: ویژگیها، تفاوتها و نیازهای عاطفی زنان و مردان

کتاب حاضر نثری است روان و کوتاه در راستای رسیدن به ارمغان خوشبختی در زندگی زناشویی. نویسنده ابتدا به اهمیت آگاهی از ویژگی‌های متفاوت زنان و مردان می‌پردازد و سپس در بخش نخست کتاب تفاوتهای زن و مرد را در ابعاد و زوایای مختلفی همچون: تفاوت در احساسات، تفاوت در کلام، تفاوت در نحوه‌ی مقابله با استرس، تفاوت در کلی نگری و جزئی نگری و تفاوت در رفتار جنسی بررسی می‌کند. پس از تبیین این تفاوت‌ها نیازهای عاطفی مشترک بین زن و مرد را تحلیل می‌کند و مواد خام محصولی به اسم خوشبختی را ارائه می‌دهد. نیازهای عاطفی مشترک که در این کتاب به آنها پرداخته شده اند عبارت‌اند از: عشق و محبت، توجه، قدرشناسی، اعتماد، درک، احساس ارزشمندی و…

این کتاب را مجتبی حیدری به رشته تحریر در آورده و مؤسسه امام خمینی(ره) آنرا منتشر نموده است. این کتاب در ۷۲ صفحه و ۹۰۰ تومان منتشر شده است.

* همسران سازگار

برای رسیدن به آسایش و آرامش در کنار همسر به عنوان هدف ازدواج، سازگاری نقش بسزایی دارد. یکی از مهمترین دغدغه‌های جوانان جویای همسر و پدران و مادرانی که می‌خواهند وظیفه‌ی تزویج فرزندان را انجام دهند، یافتن شریکی برای زندگی مشترک است که روحیه توافق و انطباق داشته باشد. از این رو شناخت عامل سازگاری میان زن و شوهر و راهکارها، مهارت‌ها و فنون پیدایش و بقای آن، همچنین آسیب شناسی آن از مهمترین مسائلی است که نگارنده را به بررسی این مهم رهنمون کرده است. این کتاب در این زمینه گام‌های بسیار خوبی را برداشته است.

این کتاب به قلم محمد علی حسین زاده و توسط مؤسسه امام خمینی(ره) منتشر گردیده است. آخرین چاپ این کتاب در سال ۱۳۹۰ و در ۳۶۰ صفحه و به قیمت ۵۰۰۰ تومان منتشر شده است.

* پانزده روز تا سلامتی

رعایت دستورات بهداشتی در خوردن و آشامیدن یکی از عوامل سلامتی، نشاط و طول عمر است. قرآن کریم دربردارنده‌ی بسیاری از این نکات و پیامدهاست. دانستن این که چه بخوریم و چگونه بخوریم؟ بیشتر بیماری‌ها را از انسان دور می‌کند. مؤلف در این اثر، اصول تغذیه و سلامتی را با استناد به آیات قرآن و احادیث معصومین تبیین می‌کند. از جمله مباحث اصلی این کتاب می‌توان به خودشناسی و خداشناسی، ساختمان بدن انسان ، بدن انسان و مواد چهارگانه غذایی، قرآن و تغذیه، مزاج‌های گوناگون غذایی، آداب خوردن غذا و مهمانی اشاره کرد.

این کتاب را جمشید خدادادی نوشته است و از سوی نشر شهر در ۴۶۷ صفحه و به قیممت ۹۵۰۰ تومان منتشر شده است.

* محرمانه با همسران

حالات متفاوت زن و مردم در روابط زناشویی باعث خواسته‌هایی مشترک می‌شود که آنها را سوق می‌دهد به سمت زناشویی. دانستن اطلاعاتی خاص در این مورد منجر به پرورش احساسات و عاطفه بین زوجین می‌شود. کتاب حاضر به بیان نیاز انسان به ازدواج از ابعاد مختلف می‌پردازد و اصولی را که محبت را در خانواده بیشتر می‌کند را تبیین می‌کند. از خصوصیات این اثر تشریح روابط همسران در چارچوب خصیصه‌ها و موازین اخلاقی و بیان احکام زناشویی است.

محرمانه با همسران کار مشترکی است از اشرف السادات فتحی و مریم تیموری که انتشارات حدیث راه عشق آنرا در ۱۴۴ صفحه و به قیمت ۳۰۰۰ تومان منتشر کرده است.

* به رنگ آسمان

استاد میرباقری را همه می‌شناسند، نگاه عالمانه، دقیق و کاربردی و برداشت‌هایی زیبا از آیات و روایات برای زندگی امروز ما. به رنگ آسمان در عرصه ی آموزش خانواده، مجموعه ایست متفاوت که تلاش برای ارتباط با مخاطب از ارکان ساختاری‌اش بوده است. همراهی محتوای کتاب با جذابیت‌های هنری اثرگذاری کتاب را دو چندان کرده است. ویژگی‌های خانواده متعادل، بایسته‌های خانواده از دیدگاه قرآن و شادکامی و نشاط در زندگی از محورهای مهم این کتاب است.

سید محسن میرباقری این کتاب را در ۱۳۲ صفحه نگاشته و آهنگ قلم آن را به قیمت ۱۳۰۰ تومان منتشر کرده است.

* نامه‌های فهمیه

این کتاب مجموعه نامه‌ها و یادداشت‌های «فهیمه بابائیان پور»است که به شهید غلامرضا صادق زاده و علی رضا صادق زاده نوشته شده و به اهتمام علی رضا کمری گردآوری شده است.

در یکی از یادداشت‌های این کتاب آمده است: برای کامل کردن تصویر زن در دفاع هشت ساله ملت ایران در برابر یک تجاوز جهانی، اگر نگوییم راه درازی در پیش داریم، به یقین قدم‌های بزرگی برنداشته‌ایم. آنچه تاکنون نشان داده شده، سایه‌های مبهمی از حضور پر قدرت زنان در صحنه‌های جنگ بوده است: درحالی که حداقل نیمی از این دفاع مقدس را لشکر پیدا و ناپیدای زنان به دوش کشیدند. فهیمه بابائیان پور یکی از آن سایه‌های مبهم بود که خورشید وجودش سالها در پشت ابرهای نازای تبلیغات باقی ماند و مثل نقش جهادی بقیه زنان نادیده انگاشته شد. این کتاب اشعه‌هایی از آن خورشید را برگرفته و در برابر چشمان شما قرار می‌دهد.

 

گردآوری: گروه فرهنگ و هنر گهر

 

منبع: افکار

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي