کاهش نرخ دخترزایی در ایران

دسته بندي : اجتماعی,⭐ اخبار
تاريخ : 9 دی

کاهش نرخ دخترزایی در ایران

کاهش نرخ دخترزایی در ایران, پورتال خبری فرهنگی گهر

کاهش نرخ دخترزایی در ایران

به گفته معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نرخ تجدید نسل یا دخترزایی در کشور از سه درصد به ۷۸ صدم درصد در سال رسیده است.

علاوه بر کاهش نرخ باروری، کاهش نرخ دخترزایی هم به یکی از موضوعات مورد بحث جامعه تبدیل شده است. به گزارش ایرنا روز گذشته «محمد اسحاقی» در همایش رویکردهای جدید جمعیتی گفت: «اکنون هم نرخ رشد جمعیت کشور پایین است، هم نرخ باروری و هم دخترزایی کاهش یافته که این موضوع از چالش های مهم جمعیتی به شمار می رود. هر چند نرخ باروری کل در اکثر کشورهای دنیا پایین آمده اما این کاهش در ایران سریع تر است، به طوری که ایران دومین کشور اسلامی است که پایین ترین نرخ باروری را بعد از کشور آلبانی بین سال های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ دارا است.

اسحاقی گفت: «براساس پیش بینی سال ۲۰۱۲ سالزمان ملل که البته یک نوع باز نگری بر پیش بینی های این سازمان در سال ۲۰۱۰ است، ایران در سال ۱۴۸۰ در صورت رشد باروری پایین، ۵۵ میلیون و در صورت رشد باروری بالا حداکثر ۱۵۰ میلیون جمعیت خواهد داشت.»

کاهش دخترزایی

به گفته معاون دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی نرخ تجدید نسل یا دخترزایی در کشور به شدت کاهش یافته و از سه درصد به ۷۸ صدم درصد در سال رسیده است.

کاهش فرزندآوری در بین نخبه ها

اسحاقی درخصوص یکی دیگر از چالش های جمعیتی کشور گفت اکنون فرزندآوری بین افراد نخبه و تحصیلکرده کشور کم است. او تاکید کرد: «باید سیاست ها به سمتی پیش رود که هم تعداد ازدواج ها بالا برود و هم اینکه فرزندآوری بین اقشار نخبه و تحصیلکرده کشور افزایش یابد. اینکه چرا ارزش فرزندآوری و تشکیل خانواده در کشور کم شده است، باید حتما ریشه یابی شود.»

این مقام مسئول در شورای عالی انقلاب فرهنگی، به طلاق ها و اینکه ۵۰ درصد آنها در پنج سال نخست زندگی رخ می دهد نیز اشاره کرد و گفت: «طلاق ها بیشتر برای بانوانی رخ می دهد که اتفاقا در سن مناسب باروری هستند.»

کاهش نرخ باروری به سال ۹۰ نرسید

او با بیان اینکه قرار بود کاهش نرخ باروری در سال ۹۰ به چهار برسد، افزود: «این در حالی است که این کاهش زودتر اتفاق افتاد و در سال ۷۱ به این کاهش رسیدیم. اگر در سال ۹۰ نرخ باروری به چهار می رسید، باید برای این نرخ، برنامه ریزی می شد چنانکه اکنون که نرخ باروری پایین تر از این حد یعنی به ۱.۸ رسیده نیز امکانات فراهم نشده است.»

برای حضور زنان در جامعه باید برنامه داشت

او حضور و اشتغال زنان در جامعه را از عوامل کاهش فرزندآوری در کشور عنوان کرد و گفت: «هر چند حضور و اشتغال زنان در جامعه مهم است اما باید برای آن برنامه داشت تا این حضور دچار آسیب نشود.»

تاثیر رواج اندیشه های سکولار بر کاهش فرزندآوری

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به رواج اندیشه های سکولار و ترویج سبک زندگی تجملی و لذت گرایانه نیز اشاره کرد و این موضوعات را از علل تاثیرگذاری بر فرزندآوری عنوان کرد. اسحاقی گفت: «به عنوان مثال ترویج غذاها و نوشیدنی های غربی و بعضا حرام نیز بر فرزندآوری تاثیر منفی می گذارد. اکنون برخی رستوران ها برای اینکه غذای حرام را به مشتریان سرویس دهند، نوبت های چند ماهه می دهند. البته مجموعه این عوامل که باعث تغییرات فرهنگی و اجتماعی شده است به ایران اختصاص ندارد.»

لزوم افزایش مطالعات در حوزه سالمندی

او با بیان اینکه کشور به سمت سالمندی می رود، درخصوص کم کاری ها در رابطه با موضوع سالمندی و مطالعه درباره آن ابراز گله مندی کرد. درخصوص مطالعات جوانان کم کاری شده اما درخصوص سالمندی باید گفت که این موضوع، در حد صفر است. او با تاکید بر اینکه باید سیاست های جامع سالمندی داشته باشیم گفت: «اکنون چند مرکز مطالعات سالمندی تاسیس و یک رشته سالمندی نیز اخیرا در دانشگاه علوم بهزیستی راه اندازی شده است.»

لزوم توجه به قوانین تشویقی

معاون برنامه ریزی و هماهنگی دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی درخصوص مصوبه های مشوق افزایش جمعیت هم گفت: «این مصوبه ها را باید پیگیری کنیم که چرا تاکنون اجرا نشده است. به عنوان مثال افزایش سنوات تحصیلی دانشجویان مادر به ازای هر فرزند تا چهار نیم سال و کاهش سقف واحدهای درسی در هر نیم سال تا سقف هشت واحد یکی از همین مصوبه ها است و باید از وزارت بهداشت و علوم پیگیری کنیم که آیین نامه این مصوبه ابلاغی چه شده است؟ همچنین مصوبه دیگری درخصوص مشوق های افزایش فرزندآوری برای زنان کارمند وجود دارد که افزایش حق عائله مندی برای زنان از جمله آنها است اما متاسفانه به رغم اینکه چند سال است این مصوبه در دستور کار قرار گرفته، هنوز امتیازات لازم برای اجرای آن تامین نشده است.»

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي