چگونه صفحه‌نمایشگرهای LCD, LED, PLASMA را تمیز کنیم؟

تاريخ : 6 شهریور

اگر فکر می‌کنید تمیز‌کردن صفحه‌نمایش‌ مانیتورهای LCD یا تلویزیون‌های HD به پاشیدن چند قطره از شیشه‌پاک‌کن روی یک دستمال و کشیدن آن روی صفحه ختم می‌شود سخت در اشتباهید، چرا که انجام این کار روی صفحه‌نمایش‌های مانیتورها و تلویزیون‌های امروزی همچون به آتش کشیدن آنهاست!!

چگونه صفحه‌نمایشگرهای LCD, LED, PLASMA را تمیز کنیم؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

همان‌طور که می‌دانید نمایشگرهای امروزی بسیار پیشرفته شده‌اند. تصاویر به مراتب شفافی را در اختیار شما قرار می‌دهند، زمان پاسخگویی در آنها بسیار سریع است و از وضوح کیفیت بسیار بالایی نیز پشتیبانی می‌کنند. این نمایشگرها که گویی جادو می‌کنند، بسیار ظریف هستند و ظرافت بیش از حد آنها موجب شده‌است تا حساسیت‌شان نسبت به روش‌های نگه‌داری نیز افزایش یابد.

 

یکی از مهم‌ترین فاکتورهای تاثیرگذار در نگه‌داری از این نمایشگرها، روش تمیز‌کردن آنهاست، چرا که هنگام تمیز‌کردن نمایشگرهای LCD مستقیما با صفحه‌نمایش سر‌و‌کار دارید و کوچک‌ترین اشتباه شما می‌تواند اولین و آخرین دلیل برای تباه‌کردن کیفیت، وضوح و روشنایی تصویر در آنها باشد.

 

از این کارها پرهیز کنید
همان‌طور که گفتیم انجام برخی کارها هنگام تمیز‌کردن صفحه‌نمایشگرهای LCD همچون به آتش کشیدن آنهاست. پس پیش از هرچیز بهتر است شما را با این موارد آشنا کنیم.

 

همچنین بهتر است پیش از شروع مطلب، تکلیفمان را با جنگ و جدل‌های بعدی برخی خوانندگان مشخص کنیم! متاسفانه در موارد بسیار زیادی مشاهده شده است که با انتشار چنین مطالبی برخی خوانندگان اصرار می‌کنند که فعالیت‌های ذکر شده را ماه‌ها و سال‌هاست انجام می‌دهند و با هیچ مشکلی نیز مواجه نشده‌اند!

 

در پاسخ به این عزیزان باید یادآور شویم ممکن است شما خوش‌شانس بوده باشید و تابه‌حال این آتش دامن شما را نگرفته باشد، اما این خوش شانسی دلیل نمی‌شود تا کار اشتباه را به دیگران نیز توصیه کنیم یا آنها را از انجام آن منع نکنیم!

 

به‌عبارت دیگر شاید راننده‌ای طی چهار یا پنج سال روغن ماشین خود را پس از طی ۵۰ هزار کیلومتر تعویض کند و تابه‌حال نیز به مشکلی برنخورده باشد، اما این خوش‌شانسی دلیلی نمی‌شود تا کارشناسان این زمینه نیز بهترین زمان تعویض روغن ماشین را طی ۵۰ هزار کیلومتر مسافت عنوان کنند!

 

۱‌ـ‌ هرگز مایع تمیزکننده را مستقیما به صفحه اسپری نکنید: پاشیدن مستقیم مایع تمیز‌کننده روی صفحه‌نمایش دستور بسیار خوبی برای پیدایش یک فاجعه است! اگر کمی دقت کنید در بروشور تمامی محلول‌های تمیزکننده نیز اسپری روی دستمال پاشیده می‌شود و هیچ‌گاه این محلول‌ها را نباید مستقیما روی صفحه‌نمایش اسپری کرد.

 

همان‌طور که می‌دانید یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های نمایشگرهای امروزی برخوردار نبودن از قاب یا صفحات محافظ است. به‌عبارت دیگر هرچه این دستگاه‌ها پیشرفته‌تر می‌شوند قسمت‌های اضافه در آنها کمتر شده و ظرافت آنها افزایش می‌یابد. در چنین شرایطی اسپری‌شدن محلول‌های مایع روی صفحه‌نمایش موجب می‌شود تا محلول براحتی از قاب باریک کنار صفحه به لایه‌های داخلی نمایشگر نفوذ کرده و مایع به سرعت در کل سطح زیرین صفحه‌نمایش پخش شود.

 

یکی از نمونه‌های بارز نفوذ مایع به لایه‌های تصویر در نمایشگر‌های LCD، پیدایش لکه‌های سیاه وحشتناک در گوشه‌های تصویر است. اگرچه این لکه‌ها ممکن است خیلی کوچک باشند، اما شانس تبخیرشدن آنها بدون برجای گذاشتن اثر معیوب روی نمایشگر تقریبا صفر است!

 

۲‌ـ‌ هرگز از الکل یا محلول‌های آمونیاکی استفاده نکنید: همان‌طور که گفتیم نباید محلول تمیزکننده را مستقیما به صفحه اسپری کنید، اما این به‌آن معنا نیست که شما مجاز به اسپری‌کردن هر محلولی روی دستمال هستید! بسیاری از کاربران شیشه‌شورهای معمولی را برای تمیزکردن انواع شیشه و دیگر موضوعات شبیه به شیشه مورد استفاده قرار می‌دهند!

 

توجه داشته باشید که صفحه‌نمایشگرهای LCD و تلویزیون‌های HD با شیشه پنجره تفاوت‌های بسیار زیادی دارد. این صفحات در برابر مواد شیمیایی مقاوم نیستند و ممکن است با یک‌بار تماس با مواد شیمیایی به‌طور کامل صدمه ببینند. برای جلوگیری از بروز این مشکلات هیچ‌گاه از محلول شیشه‌پاک کن، محلول‌های دارای الکل و دیگر محلول‌های آمونیاکی استفاده نکنید.

 

۳‌ـ‌ هرگز از حوله‌های کاغذی آشپزخانه و دستمال‌های چندمنظوره استفاده نکنید:حوله‌های کاغذی که در آشپزخانه استفاده می‌شوند برای خشک‌کردن دستان شما و پاک‌کردن چربی از روی آن بسیار مفیدند، اما این حوله‌ها به‌هیچ وجه برای پاک‌کردن سطوح ظریف طراحی نشده‌اند و مشکل از همین‌جا شروع می‌شود، چرا که نمایشگرهای امروزی فوق‌العاده ظریف و حساس هستند.

 

سطح حوله‌های کاغذی در تصاویر میکروسکوپی همچون سنباده حالت سایندگی دارد و می‌تواند براحتی روی صفحه‌نمایش مانیتور یا تلویزیون شما خش بیندازد و به آن صدمه بزند.

 

نمونه مشابه دیگری که صدمات مشابهی همچون حوله‌های کاغذی را به‌دنبال دارد نیز دستمال‌های چندمنظوره هستند. دستمال‌های چندمنظوره برای نظافت هر چیزی ممکن است استفاده شوند. ممکن است براده‌های فلزی، خرده‌های چوب و بسیاری از موارد بسیار ریز دیگر در بافت‌های این دستمال‌ها گیر کرده باشند و هنگام کشیدن روی صفحه‌نمایش، براحتی آن را ساییده و صدمات جبران‌ناپذیری را به آن وارد کنند.

 

این کارها را انجام دهید
حالا که با خطرات احتمالی که مانیتور و تلویزیون شما را تهدید می‌کند آشنا شدید نوبت به روش‌های تمیز‌کردن صحیح این نمایشگرهای حساس می‌رسد.

پیش از هرچیز به شما توصیه می‌کنیم برای افزایش عمر نمایشگرهای خود شرایطی را به‌وجود آورید تا کمتر نیازمند تمیز‌کردن آنها باشید. به‌عبارت دیگر شما ‌باید کارهایی را انجام دهید که موجب می‌شوند نمایشگرهای شما تمیز بمانند. برخی از این کارها عبارتند از قراردادن نمایشگر در مکان‌های دور از گرد و غبار، آموزش به فرزندانتان درخصوص تماس نداشتن دست‌ها روی صفحه تلویزیون، درخواست از همسر یا سایر دوستانتان درخصوص نبود تماس مستقیم نوک انگشتان با صفحه‌نمایش برای نشان دادن بخشی از تصویر به شما و… .

در ادامه شما را با روش‌های مختلف تمیز‌کردن نمایشگرهای LCD و تلویزیون‌های HD آشنا می‌کنیم. توجه داشته باشید که این مراحل را باید به ترتیب انجام دهید. همچنین در صورتی که یک مرحله به اتمام می‌رسد ‌باید دست نگه‌دارید و چنانچه نمایشگر تمیز شده بود کار را به اتمام برسانید. در غیر این‌صورت اگر همچنان آثاری از کثیفی روی نمایشگر به چشم می‌خورد به مرحله بعد رفته و از روش بعدی کمک بگیرید.

 

‌ـ‌ آماده‌سازی نمایشگر: کمترین کاری که ‌باید برای آماده‌سازی دستگاه انجام دهید خاموش‌کردن آن است، اما توصیه ما به شما جدا‌کردن کابل برق دستگاه از پریز برق است. (هرگز صفحه‌نمایش را تا زمانی که خنک نشده است تمیز نکنید)

‌ـ‌ گردگیری صفحه‌نمایش: یکی دیگر از کارهایی که پیش از تمیز‌کردن کامل ‌باید انجام دهید گردگیری است. گردگیری به معنای زدودن گرد و غبار از صفحه‌نمایش بدون لمس‌کردن آن است. به عبارت دیگر استفاده از روش‌هایی همچون به‌کارگیری هوای فشرده برای زدودن گرد و غبار بهترین کار برای گردگیری بدون لمس صفحه‌نمایش است.

 

مرحله اول؛ پاک‌کردن آرام صفحه‌نمایش با دستمال میکروفیبر خشک و تمیز: دستمال کاغذی، حوله کاغذی آشپزخانه، دستمال‌های چندمنظوره و به‌طور کلی هیچ چیزی غیر از دستمال میکروفیبر نباید صفحه‌نمایش‌ها را لمس کند! دستمال‌های میکروفیبر را براحتی می‌توانید از فروشگاه‌ها خریداری کنید و در اولین مرحله استفاده از یک دستمال خشک و تمیز را به شما توصیه می‌کنیم.

 

بسیاری از گرد و غبارهای باقی‌مانده و لکه‌های برجای مانده در اثر تماس نوک انگشتان با صفحه‌نمایش با همین دستمال خشک، تمیز می‌شود. فراموش نکنید که هنگام تمیز‌کردن صفحه‌نمایش به‌هیچ وجه نباید روی صفحه فشار آورید و این عملیات را کاملا به آرامی انجام دهید. به هیچ وجه حرکت دایره‌ای روی صفحه نداشته باشید و دستمال را از بالا به پایین یا از چپ به راست روی صفحه حرکت دهید.

 

مرحله دوم؛ پاک‌کردن آرام صفحه‌نمایش با دستمال میکروفیبر مرطوب شده با آب مقطر: در بسیاری از موارد یک دستمال میکروفیبر به‌تنهایی می‌تواند لکه‌ها را از روی صفحه‌نمایش پاک کند. اما اگر لکه‌ها پاک نشد و نیازمند افزایش قدرت پاک‌سازی این دستمال‌ها بودید می‌توانید آنها را با آب مقطر مرطوب کنید (استفاده از آب شیر توصیه نمی‌شود، چرا که مواد معدنی محلول در آب شیر می‌تواند به صفحه‌نمایش صدمه بزند).

 

دستمال باید به حدی مرطوب باشد که خیسی را در آن کاملا مشاهده کنید، اما میزان خیسی نیز به حدی باشد که آب به هیچ وجه از آن چکه نکند. (توجه داشته باشید که شما به‌هیچ وجه قصد ندارید یک قطره آب نیز از دستمال چکه کرده و به لایه‌های درونی صفحه‌نمایش نفوذ کند)

 

مرحله سوم؛ پاک‌کردن آرام صفحه‌نمایش با دستمال میکروفیبر مرطوب شده با مخلوطی از آب مقطر و سرکه سفید: در ۹۹درصد از موارد یک دستمال میکروفیبر به تنهایی برای تمیز‌کردن صفحه‌نمایش کافی است. اما شاید کودک شما هنگام مشاهده پرنده‌ای بزرگ در تلویزیون قصد داشته باشد به آن غذا بدهد و صبحانه خود را که روی آن کره بادام زمینی مالیده شده است را با کشیدن روی صفحه تلویزیون به پرنده تعارف کند!

 

در چنین شرایطی نباید انتظار داشت دستمال به‌تنهایی لکه‌های به‌وجود آمده را پاک کند. در این شرایط پیشنهاد می‌کنیم دستمال خود را با مخلوطی از آب مقطر و سرکه سفید مرطوب کنید. نسبت هریک از این موارد ‌باید ۵۰درصد باشد و حرکت آرام دستمال روی صفحه‌نمایش و میزان رطوبت آن نیز همچون موارد فوق است.

منبع:jamejamonline.ir

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي