چپ‌دست‌ها بهترند یا راست‌دست‌ها؟

تاريخ : 13 بهمن

سلامت نیوز:‌کافی است یکی از والدین بچه چپ‌دست یا چپ‌دست دیگری در خانواده باشد تا در همان ماه‌های اول تولد حساسیت خاصی روی فهمیدن این نکته که کودک راست‌دست است یا چپ‌دست پیدا شود.
چپ‌دست‌ها بهترند یا راست‌دست‌ها؟, پورتال خبری فرهنگی گهر
اعضای خانواده، جغجغه و پستانک دست كودك می‌دهند تا ببینند آن را با کدام دستش می‌گیرد و قضاوت‌ها درباره این فرشته کوچولو آغاز می‌شود، اما آیا می‌دانید راست‌دستی یا چپ‌دستی چقدر اهمیت دارد؟ چه تاثیری روی ویژگی‌های جسمی و روحی فرزندتان دارد و افراد چپ‌دست چه تفاوتی با راست‌دست‌ها دارند؟

تا ۷ سالگی صبر کنید

هر چقدر در ابتدای تولد برای درک راست‌دستی یا چپ‌دستی فرزندتان تلاش کنید باز هم به نتیجه درستی نخواهید رسید. بچه‌ها در ۶ ماهه اول تولد از هر دو دست به اندازه هم استفاده می‌کنند و دست غالبشان هنوز مشخص نشده است. بعد از ۶ ماهگی است که می‌بینید بعضی وقت‌ها از یکی از دست‌هایشان بیشتر استفاده می‌کنند. البته در این زمان باز هم نمی‌توان به طور قطع گفت بچه چپ‌دست است یا راست‌دست. تغییر دست غالب بچه‌ها معمولا تا ۲ یا ۳ سالگی هم ادامه دارد اما بیشتر پزشکان معتقدند تا ۶ سالگی دست غالب بیشتر بچه‌ها مشخص می‌شود. تا آن سن کودک شروع به انجام کارهای ظریفی کرده است که با مشاهده آن متوجه می‌شوید چپ‌دست است یا راست‌دست. البته اگر کودک به این سن رسیده و هنوز از ۲ دستش استفاده می‌کند نباید نگران باشید. این فرآیند ممكن است تا پایان ۷ سالگی و رفتن کودک به مدرسه طول بکشد. وقتی بچه به مدرسه رفت و نوشتن را شروع کرد، حتما چپ‌دستی یا راست‌دستی مشخص خواهد شد.


چپ‌دست‌ها احساساتی‌تر هستند

نیمکره راست مغز، مرکز پردازش احساسات است. کارهای شهودی، درک مستقیم، حافظه تصویری، پردازش افکار به طور همزمان و حس‌های پنجگانه در این نیمکره انجام می‌شود. نیمکره چپ مغز بیشتر مرکز پردازش منطق است. افراد چپ‌دست نیمکره راست قوی‌تری دارند و احتمالا می‌توانند از امکانات نیمکره راست?شان بیشتر استفاده کنند. البته این حکم قطعی و به این معنی نیست که عملکرد افراد به یک نیمکره محدود می‌شود. تمام افراد از هر دو نیمکره خود استفاده می‌کنند اما برای بعضی‌ها یکی از این نیمکره‌ها قوی‌تر است. تحقیقات نشان داده چپ‌دست‌ها در ورزش بسیار سریع‌تر از راست‌دست‌ها هستند و در موقعیت‌های مختلف بهتر خودشان را منطبق می‌کنند. تحقیقات آماری نشان داده چپ‌دست‌ها از راست‌دست‌ها مستعدتر و خلاق‌ترند.

آمار ۱۰ درصدی چپ‌دست‌های جهان

آمار نشان داده تقریبا ۱۰ درصد جمعیت جهان چپ‌دست هستند. چپ‌دستی یا راست‌دستی یک صفت ارثی است و از خانواده و بیشتر از مادر به ارث می‌رسد. احتمال چپ‌دستی در خانواده‌ای که مادر چپ‌دست است بیشتر از خانواده‌هایی است که پدر یا یکی دیگر از اعضای خانواده چپ‌دست است. چپ‌دستی یا راست‌دستی فقط به دست مربوط نمی‌شود. به طور کلی تمام اعضای سمت چپ افراد چپ‌دست قوی‌تر از اعضای سمت راست است. هنگام شوت کردن با پای چپ شوت می‌کنند، موقع افتادن پای چپ?شان را زمین می‌گذارند یا هنگام دیدن با یکی از چشم‌ها با چشم چپ نگاه می‌کنند .


زندگی را برایشان راحت‌تر کنید

دنیا، دنیای راست‌دست‌هاست. آنها جمعیت غالب را تشکیل می‌دهند و طبیعی است خیلی از وسایل برای استفاده آنها طراحی شده باشد. البته امروزه بسیاری از وسایل را برای چپ‌دست‌ها هم طراحی می‌کنند و شما به عنوان پدر و مادر این بچه‌ها می‌توانید با انتخاب این وسایل زندگی را برای فرزند چپ‌دستتان راحت‌تر کنید.

چپ‌دست‌ها در گذر تاریخ

چپ‌دست‌ها در ایران قدیم: سال‌ها قبل در ایران بچه‌های چپ‌دست را به سختی تنبیه می‌کردند. لای انگشت‌هایشان قلم می‌گذاشتند و آنها را به نوشتن با دست ‌چپ محدود می‌کردند. خیلی از افرادی که در ۲ یا ۳ نسل گذشته زندگی می‌کرده‌اند را می‌بینید که چپ‌دست هستند و تمام کارهایشان را با دست ‌چپ انجام می‌دهند اما قلم را در دست راست می‌گیرند و می‌نویسند. این اتفاق به دلیل سخت‌گیری معلم‌ها و نداشتن اطلاعات کافی آنها افتاده است. بچه‌ها را به زور مجبور به نوشتن با دست راست می‌کرده‌اند در حالی که کودک در ذات چپ‌دست است و نیمه چپ بدنش توانایی و تمرکز بیشتری برای انجام کارها دارد. مثلا اگر او را هل بدهید با پای چپ فرود می‌آید.

این افراد شیطانی: در هند به افراد اجازه نمی‌دادند با دست‌چپ دعا بخوانند، عود روشن کنند یا بقیه کارهای مذهبی را انجام بدهند. در چین درست مثل ایران چپ‌دست‌ها را به شدت تنبیه می‌کردند. حتی در اروپا هم دست‌ چپ کودکان چپ‌دست را می‌بستند تا مدتی نتواند از آن استفاده کند و چپ‌دستی از سرش بیفتد! اما بدترین روش برای مقابله به این موضوع در آفریقا انجام می‌شد. آفریقایی‌ها دست ‌چپ بچه‌های چپ‌دست را می‌سوزاندند تا هم کودک تنبیه شود هم به ناچار تا مدتی دست ‌چپش از کار بیفتد.

۹ راه برای فهمیدن اینکه فرزندتان چپ‌دست است یا راست‌دست

اگر هنوز نمی‌‌دانید فرزند نوپایتان چپ‌دست است یا راست‌دست، با انجام این آزمایش‌ها چپ‌دستی یا راست‌دستی فرزندتان را متوجه خواهید شد. توجه کنید این کارها معمولا برای بچه‌های بالای ۲ سال جواب می‌دهد و باید چند روز متفاوت آنها را تکرار کنید. اگر نتیجه در تمام روزها شبیه به هم بود، می‌توانید مطمئن باشید نتیجه را درست فهمیده‌اید.اگر این رفتارها با دست راست انجام شود، فرزندتان راست‌دست و اگر با دست‌چپ انجام شود چپ‌دست است.

تلفن را به دست کودک بدهید و ببینید آن را به کدام گوشش می‌چسباند.

اسباب‌بازی را جلویش بگیرید و دقت کنید با کدام دستش آن را می‌گیرد.

مداد رنگی به او بدهید و ببینید با کدام دست آن را روی کاغذ می‌کشد.

توجه کنید که قاشق را با کدام دست به دهان می‌برد.

توپی را به سمتش پرت کنید و ببینید با کدام دست آن را می‌گیرد.

بخواهید توپ را با پا بزند و ببینید با کدام پا شوت می‌کند.

کاغذی را لوله کنید و بخواهید آن را جلوی چشمش بگیرد. توجه کنید کاغذ را جلوی کدام چشمش قرار می‌دهد.

از او بخواهید بپرد. ببینید با کدام پا فرود می‌آید.

او را از پله بالا ببرید و ببینید کدام پایش را اول بالا می‌گذارد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي