چي از چي كثيف تره؟

آلوده ترين شي دنيا چيست؟ يك راهنمايي؛ كاسه توالت نيست. هنوز اشياي آلوده ديگر هم هستند كه فكرش را هم نمي كنيد.

بيشتر خانم ها از تميزي لذت مي برند و دلشان مي خواهد خانه اي پاكيزه داشته باشند و محيط زندگي شان از ميكروب ها و عوامل بيماري زا دور بماند اما همه ميكروب ها را كه نمي توانيد با چشم هايتان ببينيد. گروهي از آنها بسيار ريز هستند و جاهايي مخفي مي شوند كه حتي فكرش را هم نمي كنيد. شايد برايتان جالب باشد بدانيد كه بعضي از نقاط خانه و آشپزخانه شما حتي از دستشويي خانه هم كثيف ترند. محققان پس از بررسي هاي فراوان به اين نتيجه رسيده اند كه چه جاهايي مي توانند از سطوح سراميكي توالت هاي فرنگي هم كثيف تر باشند. پس شما همه اين نقاط خطرناك و پر ميكروب را بشناسيد و براي پاكيزه نگه داشتن شان بيشتر تلاش كنيد.

كباب پزهاي خانگي؛ دو برابر كثيف تر از توالت عمومي

درست كردن كباب در خانه يكي از تفريح هاي لذت بخش آخر هفته است. خيلي ها مهمان هايشان را دعوت مي كنند و بساط كباب خوري راه مي اندازند. بعضي ها اهل پختن جوجه كباب نيستند و بيشتر همبرگر و سوسيس كبابي مي خورند اما خبر ندارند كه كباب پزهاي خانگي شان بسيار كثيف است و تعداد ميكروب هاي آن با توالت هاي عمومي قابل مقايسه است.

پژوهش هاي جديد محققان انگليسي نشان مي دهند كباب پزهاي خانگي به طور متوسط دو برابر بيشتر از توالت هاي عمومي ميكروب دارند. در هر ۱۰۰ سانتي متر مكعب از كباب پزهاي خانگي كه در محوطه بيرون خانه قرار مي گيرند، حدود ۷/۱ ميليون ميكروب وجود دارد اما نكته جالب اينجاست كه اين رقم ۱۲۴ درصد بيشتر از ميكروب هاي كاسه هاي توالت فرنگي است. بدتر از همه اينكه فقط ۳۶ درصد از افراد اين كباب پزها را بيش از دو بار در سال تميز مي كنند.

سرشناس ترين اين ميكروب ها اي كلاي، سالمونلا و ليستريا هستند كه مي توانند سبب بروز حالت تهوع و اسهال شوند. در واقع ميكروب ها به همبرگر، سوسيس، جوجه كباب و… روي كباب پز منتقل شده و سبب بروز بيماري مي شوند. بسياري از محققان پس از كباب پزهاي خانگي، درب سطح زباله ها را هم سرشار از ميكروب مي دانند و معتقدند در هر سانتي متر مكعب از آنها حدود ۲/۱ ميليون باكتري وجود دارد. در نتيجه مهم است كه زباله ها را به موقع از خانه خارج كرده و دست هايتان را مرتب بشوييد.

باكتري هايي كه در حياط و باغ هاي كوچك خانگي زندگي مي كنند، در اثر فساد مواد غذايي، حيوانات خانگي، پرندگان و همين طور فساد گياهان به وجود مي آيند. بيشتر ما فكر مي كنيم چون حياط و باغچه هم بخشي از خانه هستند، به همين دليل هم باكتري هاي مضر در آنها وجود ندارند. بنابراين به همه كساني كه دل شان مي خواهد در حياط و تراس خانه شان كباب پز داشته باشند، توصيه مي شود براي حفظ سلامت خود و خانواده شان هر بار قبل از استفاده از كباب پز و وسايل اطراف آن همه جا را خوب تميز كنند. علاوه بر اين اگر فرزند كوچكي دارند تميز كردن سطوحي را كه با دست هاي كودك در تماس هستند فراموش نكنند.

سينك ظرفشويي؛ ۵۰۰ برابر كثيف تر از توالت فرنگي

برخلاف تصور بيشتر مردم، آشپزخانه ها يكي از مراكز اصلي تجمع ميكروب ها در خانه هستند. تعداد باكتري هايي كه در هر اينج مربع از سينك هاي ظرفشويي زندگي مي كنند، به طور معمول ۵۰۰ برابر بيش از دستشويي هاي فرنگي برآورد شده اند. پس با اين رقم مي توانيد تصور كنيد در ساير نقاط آشپزخانه مانند شير آب، كنار سطح زباله، روي ميز ناهارخوري، لابه لاي شيارهاي صندلي ها و… چه خبر است. براي حل اين مشكل نصف فنجان جوش شيرين را با همين مقدار سركه مخلوط كنيد و سينك را با آن بشوييد. در نهايت سينك را با آب جوش آبكشي كنيد تا ميكروب ها و باكتري ها از سينك تخليه شوند.

تلفن همراه؛ ۱۸ برابر كثيف تر از دستگيره آسانسور

گوشي تلفن همراه هم مي تواند به منبعي از ويروس ها و باكتري هاي آلوده تبديل شود. شايد آيفون يا گوشي تان را خيلي هم دوست داريد اما اگر مراقب نباشيد منبعي از ويروس و آلودگي ها را هر روز با خودتان حمل مي كنيد. پژوهش هاي جديد نشان مي دهد تعداد باكتري ها و ميكروب هاي ميكروسكوپي تلفن هاي همراه از تعداد باكتري هاي موجود در محيط دستشويي و توالت فرنگي هم بيشتر است. دليلش هم اين است كه وقتي مشغول استفاده از تلفن همراه هستيد، محيط داخل آن گرم مي شود.

اگر دست هاي شما آلوده باشد يا ميكروب ها از هر راه ديگري به تلفن همراه تان رسيده باشند، گرما باعث مي شود كه شرايط مناسبي براي رشد و تكثيرشان فراهم شود چون باكتري ها عاشق محيط هاي گرم هستند. وقتي گوشي را داخل كيف يا جيب تان مي گذاريد، محيط تاريك هم به رشد بهتر باكتري ها كمك مي كند. بدين ترتيب بدون اينكه خودتان بخواهيد محيط كشت مناسبي براي پرورش موجودات ميكروسكوپي مضر فراهم مي كنيد.

محققان توصيه مي كنند وقتي با گوشي در حال صحبت هستيد، اين ميكروب ها مي توانند از راه دهان و گوش به بدن منتقل شده، شما را بيمار كنند. در اين باره پژوهش هايي هم انجام شده كه نشان مي دهند يك تلفن همراه صفحه لمسي حدود ۱۸ برابر بيشتر از دستگيره آسانسور، يك دستشويي مردانه ويروس و باكتري دارد. بنابراين تميز كردن گوشي تلفن همراه هم از جمله برنامه هاي بهداشتي مهمي است كه بايد روزانه آن را دنبال كنيد.

اسكناس ها؛ شش برابر كثيف تر از سطل زباله

پولي كه در دستان شماست به طور حتم در دستان آدم هاي مختلفي قرار داشته است. شايد همين چند روز قبل در كيف پول يك آدم ثروتمند جا خوش كرده يا اينكه از جيب يك فرد دوره گرد دست به دست چرخيده تا به شما رسيده است. به هر حال در اين مسيرها احتمال انتقال ميكروب ها و عوامل بيماري از وجود دارد. محققان توانسته اند ۱۳۵ هزار باكتري مختلف را در يك اسكناس پيدا كنند. آنها معتقدند پول مي تواند نسبت به سطح زباله شش برابر آلودگي هاي بيشتري داشته باشد. راه حل پيشگيري از انتقال عوامل بيماري زاي پول به بدن شما چندان دشوار نيست. كافي است هر بار بعد از استفاده از اين اسكناس ها و چك پول ها دست هايتان را بشوييد.

اسفنج ظرفشويي؛ دو برابر كثيف تر از تلفن همراه

شايد تصور مي كنيد وقتي اسفنج ها با كلي كف و مايع ظرفشويي ظرف هاي شما را تميز مي كنند، حتماً خودشان هم بهداشتي و به دور از آلودگي ها هستند اما اين تصور اشتباه است. اسفنج هاي زرد و سبزي كه همه ما در آشپزخانه از آنها استفاده مي كنيم جاي نرم و راحتي براي تجمع ميكروب ها به شمار مي روند. در يك مطالعه معلوم شده كه تعداد باكتري هاي موجود در اين اسفنج ها ۲ برابر بيشتر از تلفن هاي همراه است. رطوبت و منافذ بسيار ريز مكان خوبي براي مخفي شدن باقيمانده مواد غذايي و تجمع ميكروب هاست. يك توصيه خانگي براي نابودي ميكروب هاي اسفنج اين است كه آن را به مدت ۶۰ ثانيه داخل مايكروويو قرار دهيد؛ هم ميكروب هايش از بين مي رود و هم خوشبو مي شود.

كنترل تلويزيون؛ دو برابر كثيف تر از دستگيره در

تا به حال برايتان پيش آمده وقتي مشغول غذا خوردن كنار تلويزيون هستيد، كنترل را هم چرب و كثيف كرده ايد؟ مواد غذايي باقيمانده لابه لاي دكمه هاي كنترل تلويزيون به سرعت فاسد مي شوند و محيط مناسبي براي رشد ميكروب ها فراهم مي كنند. بسياري از ويروس ها مانند ويروس آنفولانزا هم از كنترل هاي تلويزيون به سادگي به افراد ديگر منتقل مي شود. البته علاوه بر محيط هاي خانگي بايد مراقب آلودگي كنترل هاي موجود در بيمارستان ها، هتل ها و مراكز تجاري هم باشيد چون آنها هم به احتمال زياد آلودگي هاي بي شماري دارند. پژوهش هاي اخير نشان مي دهد كنترل تلويزيون از دستشويي، دستگيره در و حتي سينك هاي ظرفشويي هم آلوده تر است.

در تحقيق ديگر محققان تعدادي از كنترل هاي تلويزيون را از نظر داشتن ويروس سرماخوردگي آزمايش كردند. نتيجه نشان داد نيمي از كنترل ها اين ويروس را با خودشان حمل مي كردند. ويروس فعال مي تواند تا ۲۴ ساعت روي كنترل تلويزيون شما زندگي و سرماخوردگي را به بدنتان منتقل كند. تنها راهش اين است كه كنترل ها را با شوينده هاي مخصوص ضد باكتري تميز كنيد.

صفحه كليد كامپيوتر؛ سه برابر كثيف تر از كباب پزها

پژوهشگران ۳۳ صفحه كليد كامپيوتر را به طور تصادفي آزمايش كردند. پس از بررسي هاي انجام شده معلوم شده ۷۰ درصد صفحه كليدها، آلوده به ميكروب هايي بودند كه سلامتي را به طور جدي تهديد مي كنند. تحقيق ديگري هم انجام شده كه نشان مي دهد ميكروب هاي موجود در صفحه كليد كامپيوتر پنج برابر بيشتر از توالت هاي فرنگي است. در اين بررسي ها يك بيولوژيست به وسيله ميكروسكوپ هاي الكترونيكي صفحه كليدهاي يك شركت تجاري بزرگ را مورد آزمايش قرار داد و پس از پايان بررسي هايش به اين نتيجه رسيد كه اصلي ترين دليل وجود ميكروب ها و باكتري ها تميز نكردن صفحه كليد از سوي كاربران و البته تماس انگشتان آلوده با صفحه كليدهاست. غذا خوردن در كنار صفحه كليد هم عامل ديگري است كه سبب ورود مواد غذايي به شيارهاي صفحه كليد شده و محلي را براي تجمع باكتري هاي مضر فراهم مي كند. در يك نظرسنجي هم معلوم شده ۱۰ درصد كاربران كامپيوتر سال تا سال صفحه كليدشان را تميز نمي كنند.

منبع:افکارنیوز

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه