چطور خیلی مودبانه ” نه ” بگوییم؟

کلمه «نه» یکی از کوتاهترین و ساده ترین کلمات برای “تلفظ” در فارسی است. اما گاهی دقیقاً همین کلمه، به زبان آوردنش بسیار سخت می شود.

چطور خیلی مودبانه ” نه ” بگوییم؟

وقتی میخواهیم به دیگران «نه» بگوییم، میترسیم که احساساتشان را جریحه دار کرده یا ناامیدشان کنیم یا حتی بدتر، دیگر دوستمان نداشته باشند.

اما نه گفتن هم مهارت هایی نیاز دارد مثل هر کار دیگری و قرار نیست با یک نه گفتن دنیا تمام شود. اگر مایلید به راز چند مهارت ساده از این نوع پی ببرید این مطلب را از دست ندهید:

1. بعد از نه گفتن تشکر کنید

اگر بعد از اینکه خواسته دیگران را رد می کنید، یک کلمه تشکرآمیز مثل “ممنون” یا “مرسی” هم بگویید تاثیر سریع و مثبتی روی درخواست کننده خواهید گذاشت.

2. محکم باشید

اگر مطمئن هستید که باید نه بگویید بدون معطلی یک نه محکم بگویید. محکم نه گفتن البته به مفهوم “عصبانیت”، پرخاش یا پریدن به طرف مقابل نیست. فقط شک و تردید در صدایتان راه ندهید.

3. زمان بخرید

اگر حس می کنید طرف مقابلتان از اینکه رک و صریح دست رد به سینه اش بزنید ناراحت می شود و بهش برمی خورد، از “تکنیک زمان” خریدن استفاده کنید و به او بگویید که برای پاسخ فرصت می خواهید. به این ترتیب زمینه راحت نه گفتن پدید می آید.

4. پشنهاد دیگری بدهید

می توانید با یک “پیشنهاد” دیگر مسیر صحبت و درخواست را عوض کنید و در واقع با یک پیشنهاد بهتر هم خودتان سود ببرید و هم منافع طرف مقابل را در نظر بگیرید.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه