چطور بفهمیم عاشق شده ایم؟

تاريخ : 28 مرداد

عاشق شدن هم مانند همه حالات دیگر نشانه هایی دارد. در ادامه نشانه های عاشق شدن را عنوان می کنیم.

چطور بفهمیم عاشق شده ایم؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

معمولاً هر عاشقی به خوبی از احوال خودش خبر دارد و می‌داند که اتفاقاتی در ذهن و جسمش در حال رخ دادن است با اینحال در این مقاله به بررسی ۱۴ نشانه عاشق شدن خواهیم پرداخت:

عاشق شدن با تعدادی واکنش شیمیایی در بدن همراه است و این واکنش‌ها نقش موثری در فعل و انفعالات دستگاه عصبی و ترشحات هورمونی دارند.

اضطراب‌های ناگهانی و تپش‌های شدید قلب را می‌توان به عشق (یا شیفتگی دوران جوانی) نسبت داد. موارد زیر هنگام عاشق شدن در بدن ظاهر می‌شوند.

عاشقی مثل اعتیاد است

تحقیقات نشان می‌دهند فرد عاشق با آزاد کردن هورمون‌های مغز مثل دوپامین، اکسی‌توسین، آدرنالین و وازوپرسین به رابطه عاطفی اعتیاد پیدا می‌کند. محققان این اعتیاد را شبیه اعتیاد به مواد مخدر می‌دانند.

به گفته یک متخصص و درمانگر خانواده، این مواد شیمیایی زمانی که به شخص مورد علاقه مان جذب می‌شویم در بدنمان آزاد شده و وابستگی به آن فرد را برای ما تشدید می‌کند. درست مثل مواد مخدر، هرچه بیشتر با آن شخص وقت می‌گذرانید احساس اعتیاد بیشتری به او می‌کنید.

شجاع‌تر می‌شوید

بر اساس مطالعات دانشگاه برمینگام، اکسی‌توسین آزاد شده حین عاشقی که “هورمون عشق” نیز نام دارد، شخصی جسور، مغرور و شجاع از شما می‌سازد.

سرخ شدن گونه‌ها، عرق کردن کف دست و تپش شدید قلب این علائم اضطراب تنها ناشی از حالت‌های روحی نبوده و در واقع هورمون‌های آدرنالین و نوراپی‌نفرین نیز در بروز آن‌ها نقش ایفا می‌کنند.

انبساط مردمک چشم

افراد بعد از این‌که به شخصی وابسته می‌شوند یا در محلی به تماشای فرد دلخواه می‌پردازند، اتفاقاتی در شبکه‌های سمپاتیک دستگاه عصبی‌شان رخ می‌دهد که گشادتر شدن مردمک چشم آنان را در پی دارد.

احساس کسالت

از دست دادن اشتها و احساس کسالت در زمان عاشقی کاملاً عادی محسوب می‌شود. هورمون استرس کورتیزول آزاد شده با انقباض رگ‌های خونی موجود در شکم باعث این علائم می‌شود. به همین دلیل گاهی مشاهده می‌شود که عروس و داماد در مراسم ازدواج اشتهای خود را به طور کامل از دست می‌دهند. این حالت‌ها به مرور زمان برطرف می‌شوند.

احساس قدرت

آزاد شدن اکسی‌توسین در زمان عاشقی باعث افزایش تحمل و توان فیزیکی فرد می‌شود. شاید از این بابت بتوان یک فرد عاشق را به مادری شبیه دانست که حاضر می‌شود برای نجات فرزند خود یک ماشین را از زمین بلند کند!

نمی‌توانید چشم از شخص مورد نظر بردارید

این‌که عده‌ای عکس‌های شخص دلخواه خود را در جایی نگه می‌دارند یا عکس معشوق را به عنوان تصویر پس‌زمینه گوشی‌های هوشمند یا کامپیوتر خود انتخاب می‌کنند، دلیل کاملاً علمی دارد. گفته می‌شود، هنگام مشاهده این عکس‌ها، مغز دوپامین آزاد می‌کند.

شدت صدا

زمانی که دوران شیفتگی را پشت سر گذاشته‌اید و به مرحله‌ای رسیده‌اید که احساس تعهد و متکی بودن به شخص می‌کنید، ممکن است متوجه تغییرات فیزیکی عجیب‌تری در خود شوید. برای مثال بلندتر و در عین حال ملایم‌تر صحبت کردن از نشانه‌های فیزیکی علاقه‌مندی محسوب می‌شود. تحقیقات نشان داده‌اند زمانی که خانم‌ها مجذوب افراد مورد علاقه‌شان می‌شوند، تمایل بیشتری برای بلند صحبت کردن دارند.

زمانی که معشوق حضور فیزیکی ندارد، حس خوبی ندارید

آزاد شدن هورمون کورتیکوتروفین عامل اصلی این حالت است. زوج‌هایی که به مدت طولانی از هم دور می‌مانند، به تدریج راه‌های مقابله با این حالت‌ها را یاد می‌گیرند. برای مثال با گوش دادن به صدای فرد آرام می‌شوند.

سکته عشقی!

به گفته محققان، فردی که شکست عشقی خورده است، ممکن است جان خود را از دست دهد. این اتفاقات جدی ممکن است حین اتفاقات تلخی مثل مرگ شریک، طلاق و جدایی رخ دهند. جالب است بدانید این حالات با علائم ایست قلبی مثل مشکلات تنفسی، ضربان نامنظم قلب و درد قفسه سینه شباهت زیادی دارند.

افزایش وزن

تحقیقات فراوانی این واقعیت را تایید کرده‌اند که افراد هنگامی که در یک رابطه رضایت‌بخش قرار می‌گیرند، به وزنشان افزوده می‌شود. برای مثال یکی از این تحقیقات نشان داد زنان بعد از ورود به یک رابطه عاطفی به خوردن غذاهایی با مقادیر فراوان شکر و روغن میل بیشتری پیدا می‌کنند.

تقویت استخوان‌های مردان

تحقیقی نشان می‌دهد مردانی که بعد از ۲۵ سالگی وارد یک رابطه عمیق عاطفی شوند، از استخوان‌های قوی‌تری برخوردارند. توجه شود احساس و حمایت زن در این امر نقش کلیدی دارد. در صورتی که مرد حمایت عاطفی از سوی شریکش احساس نکند، این مزیت شامل حالش نمی شود.

بی‌خوابی

هیجان ناشی از فکر کردن به اتفاقات شیرین بعضی اوقات باعث بی‌خوابی در فرد عاشق به خصوص در اوایل رابطه می‌شود. این فرد هنگام صبح و عصر احساس انرژی بیشتری می‌کند. این انرژی مضاعف از مثبت‌اندیشی وی نشات می‌گیرد و باعث می‌شود فرد تمایلی برای خوابیدن نداشته باشد.

خلاق‌تر می‌شوید

گرچه عده‌ای از نویسندگان افسردگی را الهامگر کارهای مبتکارانه خود دانسته‌اند، تحقیقی در سال ۲۰۱۵ نشان داد عشق خلاقیت افراد را بر می‌انگیزد. بر اساس نتایج این تحیق، افراد عاشق نگاهی عمیق‌تر و دوراندیشانه نسبت به مسائل دارند، به طوری که با رویکرد کل‌گرایی می‌توانند زوایای مختلف مسائل را درک کنند.

التیام دردهای مزمن

تحقیقی در سال ۲۰۱۰ در دانشکده پزشکی استنفورد نشان داد رابطه عمیق عاشقی در تسکین دردهای مزمن همانند یک دارو عمل می‌کند. به گفته محققان، روابط عاشقانه در همان نقاط از مغز که داروهای آرامش‌بخش عمل می‌کنند، تاثیر می‌گذارند. شاید به همین دلیل تجویز عشق از سوی پزشکان به جای داروهای آرامش‌بخش چندان غیر منطقی به نظر نرسد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي