چرا بوی عطر من ماندگار نیست؟

تاريخ : 10 اسفند

چرا بوی عطر من ماندگار نیست؟

 

چرا بوی عطر من ماندگار نیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

چرا بوی عطر من ماندگار نیست و سریع میره؟

چند ساعت بوش مي مونه ؟ اين رايج ترين سوالي است كه در خصوص يك عطر پرسيده مي شود . ماندگاري عطر در فرهنگ عامه به مهمترين فاكتور كيفيت تبديل شده است . اما صحت و سقم اين باور با چالشهاي عميقي روبروست .

عطاران و كارشناسان بزرگ دنياي عطر پاسخ هاي روشني براي اين سوال دارند كه باور عمومي را نقض و نگاهي جديد را به مصرف كنندگان عطر مي بخشد . از نظر كارشناس آنچه در كيفيت عطر مهم است فاكتورهايي غير از ماندگاري است!

خلوص رايحه،تركيب هارمونيك آكوردها يا نتهاي رايحه،كنش و واكنشهاي مناسب در برابر محركهاي محيطي و محاطي و عواملي ازين دست شاخصه هاي كيفيت عطرند.ماندگاري و پخش بودر مراتب بعدي بررسي كيفي عطر قرار مي گيرند . چرايي اين موضوع به دلايل متنوع وابسته است.

اول آنكه ماندگاري يك عطر با استفاده از فيكساتورها(تثبيت كننده هاي شيميايي)مي تواند تا هفته ها افزايش يابد اما عطاران استفاده از فيكساتورهاي شيميايي را ناثواب و نامناسب مي دانند چرا كه ممكن است حساسيت زا و يا مضر باشند . شايد شنيده باشيد كه پوست كسي در اثر استفاده مداوم از يك عطر لك برداشته و يا دچار التهاب شده باشد.دليل اين امر استفاده از مواد شيميايي نامناسب در تركيب عطر است.سردردهاي ميگرني و رنجشهاي سيستم بويايي نيز مي تواند حاصل استشمام عطري باشد كه حاوي مواد شيميايي نامناسبند.عطري كه شما استفاده كرده ايد نبايد تمام حواس مخاطب شما را در تمام مدت حضور به خود جلب كند بلكه بايد حاوي پيامي ظريف از هويت و شخصيت شما باشد.راححتر بگويم نبايد عطرتان شامه اطافيانتان را اشباع كند.

دومين مساله پخش بوست.مصرف كنندگان عطر دوست دارند رايحه عطرشان تا چند متر آنطرفتر شنيده شود و اگر عطري اين خصوصيت را داشت پس عطر خوبي است. اين تصور هم ناصحيح است.عطرهايي كه حاوي اين خصوصيت اند عموما از حلالهاي با سرعت تبخير زياد در دماي كم بهره مي برند و رايحه عطر بدون هيچ كنش و واكنش شيميايي بر روي پوست فورا تبخير شده و بدون هيچ پالايشي به مشام اطرافيانتان مي رسد.اغلب اين عطرها حتي آزار دهنده هم هستند چه برسد به خوشايندي.اما فرهنگ ايراني يعني احترام و سكوت در برابر هر نامطلوب.بنابراين بعيد به نظر مي رسد يك ايراني در برابر هجمه ناموزون عطر دوستي شكايت كند.اگر هم بپرسيد آيا بوي عطرتان خوب است جواب روشن است . بله،چه عطر خوبي اسمش چيه و از كجا خريدي؟

حقيقت آزاردهندگي پشت واژه هاي تعارف ايراني پنهان مانده و شما هيچ وقت متوجه نخواهيد شد كه عطرتان براي طيف وسيعي از مخاطبان آزاردهنده است.عطر خوب جذب پوست شما شده و با بهره گيري از دماي بدن و تركيبات شيميايي سطح پوست شما آرام آرام تبخير شده و نتهاي ابتدايي و مياني و پاياني را در زمانهاي مناسب منتشر خواهد كرد.عطرخوب موجب سردرد و آزار مخاطب نخواهد شد.پخش بوي زياد يعني استفاده از حلالهاي با سرعت تبخير زياد و رايحه پالايش نشده.هيچ كس نبايد متوجه رايحه عطر شما شود مگر اين كه در فاصله يك قدمي شما باشد.اگر دوست داريد عطرتان پخش بوي بيشتري داشته باشد از لوسيون،ژل دوش،افتر شيو و ساير محصولات آن عطر استفاده كنيد.

نكته سوم ارتقاء فرهنگ استفاده از عطر در ميان مصرف كنندگان عطر است.اكنون استفاده كنندگان عطر در كشورهاي صاحب صنعت عطرسازي از عطر نه به عنوان كالايي لوكس بلكه محصولي استراتژيك در تعاملات روزمره استفاده مي كنند.بنابراين ديگر يك عطر پاسخي مناسب براي نيازهاي روزانه آنها نيست.فرض كنيد صبح كه از خواب بيدار شديد قصد رفتن به محل كار خود را داريد .بايد عطري بزنيد كه مناسب محل كار شما باشد.بعد از ظهر قرار دوستانه اي داريد.عطري مناسب اين قرار را استفاده مي كنيد و شب به ميهماني شلوغي دعوت شده ايد.پس عطري مناسب اين فضا بر روي پوست خود اسپري مي كنيد.دوران يك عطر يك روز به سرآمده.حال فرض كنيد عطري كه صبح زده ايد دو روز ماندگاري داشته باشد در اين صورت براي قرار ميهماني شب چه خواهيد كرد؟مطمئن باشيد اگر عطري با فيكساتور شيميايي و اصطلاحا Long Lasting استفاده كرده باشيد با دوش گرفتن هم مشكل حل نخواهد شد و اگر عطري روي عطر قبلي بزنيد معلوم نيست چه رايحه اي به مشام مخاطبانتان خواهد رسيد.بهتر است ماندگاري بيش از ۶ ساعت را فراموش كنيد.

موضوع چهارم سياستي است كه شركت هاي توليد كننده عطر چند سالي است در پيش گرفته اند . تغيير فرمولاسيون عطرها. براي همين است كه گاهي شكايتهايي مي شنويم كه عطري قديمي با دوام يك روز در خريد جديد دوامي فقثط چند ساعته دارد و سريعا استنباط مي كنيم عطر غير ارژينال و يا اصطلاحا فيك خريده ايم.درست است كه محصولات فيك بازار را پر كرده اند اما لزوما عدم ماندگاري عطر مثل سابق دليلي بر فيك بودن آن نيست.شركت هاي سازنده در راستاي ارتقاء سطح فروش خود با تغيير فرمولاسيون عطرها شما را وادار به استفاده چندباره از عطر در طول روز كرده اند.بخشي ازين موضوع هم در راستاي ارتقاء فرهنگ استفاده از عطر اتفاق افتاده است.پس عجولانه قضاوت نكنيد.

مساله پنجم مربوط به قوانين سختگيرانه اتحاديه اروپا و سازمان غذا و داروي امريكاست.اتحاديه اروپا و سازمان غذا و داروي امريكا(FDA) در راستاي حمايت از منابع طبيعي در خطر انقراض استفاده از اسانس و ساير ملزومات يك عطر از منابع طبيعي را محدود و يا ممنوع كرده اند و سازندگان عطر چاره اي جز حذف آن اسانس،روغن و يا صمغ از تركيب عطور خود ندارند.مثلا استفاده از عنبرسائل،مشك ويا چربي نوعي سمور در تركيب عطر با منشاء گياهي و حيواني مدتهاست ممنوع است و در صورت استفاده شركت سازنده امكان فروش آن را نداشته و با جريمه هاي سنگيني روبه رو خواهد شد.لطفا به دنبال عطري با منشاء مشك آهوي ختن نباشيد چون نخواهيد يافت!

و در نهايت تغيير شرايط محيطي،آب و هوا،ميزان بارندگي،تغيير نوع كود . مولفه هايي نظير آن هم مي تواند عاملي در تغيير رايحه عطر باشد.براي نمونه عطري با رايحه پرتقال سيسيلي مي تواند در اثر خشكسالي رايحه اي متفاوت با شرايط پرآبي داشته باشد.ممكن است توليد ۲۰۱۱ اين عطر كه ايتاليا پرباران بوده با توليد همان عطر در سال ۲۰۱۳ و بارش بسيار كم تفاوتهاي اساسي داشته باشد.امتحانش خالي از لطف نيست گلدان گل آپارتمان خود را يك هفته با آب بسيار كم آبياري كنيد قطعا متوجه تغيير رايحه آن خواهيد شد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي