پیشنهادهایی درباره شیوه مصرف شکلات

دسته بندي : 💊 سلامت,تغذیه
تاريخ : 6 مهر

مزه شکلات را بسیاری از افراد می‌پسندند، اما شکلات برای سلامت آنها نیز مفید است. به گزارش لایوساینس آخرین شواهد در این باره از بررسی به دست می‌آید که نتایج آن در نشریه “نورولوژی” منتشر شده است.

پیشنهادهایی درباره شیوه مصرف شکلات, پورتال خبری فرهنگی گهر

پژوهشگران در این بررسی دریافتند شکلات ممکن است به افراد سالمند کمک کند مغزهای‌شان را سالم نگهدارند و انسجام ذهنی‌شان را حفظ کنند. در این بررسی در افرادی که برای ۳۰ روز، هر روز دو فنجان کاکائو می‌نوشیدند، ۸.۳ درصد افزایش جریان خون به مغز رخ داد، و نمره‌های آنها در آزمون‌های حافظه و شناخت ارتقا پیدا کرد.

این یافته‌های جدید امیدوارکننده است، اما این تنها منفعت بهداشتی خوردن شکلات نیست. سه دلیل دیگر هم برای اینکه شکلات را در رژیم غذایی‌تان حفظ کنید، وجود دارد.

۱. شکلات برای قلب هم مفید است:

یک بررسی که نتایج آن در سال ۲۰۱۲ در نشریه پزشکی بریتانیا منتشر شد، نشان می‌دهد مصرف روزانه شکلات ممکن است خطر حمله قلبی و سکته مغزی در افراد پرخطر را کاهش دهد.

۲. شکلات بالقوه لاغرکننده است:

اگر همیشه به شکلات به عنوان ماده غذایی چاق‌کننده فکر کرده‌اید، شاید بهتر باشد در عقایدتان تجدیدنظر کنید. یک بررسی که نتایج آن در سال ۲۰۱۲ در آرشیوهای طب داخلی منتشر شده است، نشان داد افرادی که به طور منظم شکلات می‌خورند، نسبت به افرادی که شکلات نمی‌خورند، با احتمال بیشتری ممکن است لاغرتر باشند. افرادی که در این بررسی ۵ بار در هفته یا بیشتر شکلات می‌خوردند، نسبت به افرادی که شکلات کمتری می‌خوردند، “شاخص توده بدنی” (BMI) کمتری داشتند.

۳. شکلات اشتها را  کنترل می‌کند:

 شکلات حاوی فیبر است که مهارکننده‌ طبیعی اشتها به شمار می رود. بنابراین با خوردن شکلات در نهایت ممکن است کالری کمتری نسبت به پرهیز از شکلات دریافت کنید.

با وجود اینکه دلایل بسیاری برای لذت بردن از خوردن شکلات وجود دارد، درباره شیوه مصرف آن باید دقت کنید. برای آنکه شکلاتی باکیفیت انتخاب کنید، و از منافع تغذیه‌ای آن استفاده کنید، به این نکات توجه کنید:

 – هر چه شکلات تیره‌تر (یا تلخ‌تر) باشد، برای سلامت شما مفیدتر است:

شکلات خالص یا همان کاکائو واقعا تلخ است، و برای همین است که همیشه آن را با سایر مواد مخلوط می‌کنند تا شکلات تخته ای به دست آید. اما همین کاکائو است که حاوی مواد مغذی خوب مانند فیبر، منیزیم و آنتی‌اکسیدان‌ها است.

– برای خودتان کاکائوی یا شکلات داغ درست کنید:

 گرچه برای این کار می‌توانید از پودرهای آماده استفاده کنید، اما برای اینکه حداکثر استفاده را از مواد مغذی شکلات ببرید، می‌توانید خودتان آن را درست کنید. پودر کاکائوی تلخ بخرید و با هر چه دوست دارید آن را شیرین کنید. در این مورد هم هر چه کاکائوی داغ‌تان تلخ‌تر باشد، بهتر است.

– اگر خوردن شکلات تخته ای تلخ یا نوشیدنی کاکائو را دوست ندارید، می‌توانید پودر کاکائو را به غلات آماده یا مواد غذایی دیگر اضافه کنید.

 

منبع: همشهری انلاین

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید
گـهـر در شبکه هاي اجتماعي