پيكر پدر جغرافياي ايران تشييع شد

مراسم تشييع پيكر مرحوم محمدحسن گنجي؛ پدر جغرافياي ايران صبح امروز(1 مردادماه) از مقابل دانشكده جغرافياي دانشگاه تهران برگزار شد.

پيكر پدر جغرافياي ايران تشييع شد

به گزارش خبرنگار ايلنا، اين مراسم ساعت 10:30 صبح امروز (يكشنبه 1 مردادماه) با حضور يحيي رحيم صفوي، محمد باقر قاليباف؛ شهردار تهران، فرهاد رهبر؛ رئيس دانشگاه تهران، رئيس و اعضا سازمان هواشناسي كشور، اعضا سازمان نقشه‌برداري ايران، استادان دانشگاه و چنيدين نسل از شاگردان محمد حسن گنجي و اعضا خانواده‌اش، از مقابل دانشكده جغرافياي دانشگاه تهران برگزار شد.

در اين مراسم پيكر مرحوم گنجي، با مشايعت گروه تشريفات و موزيك ارتش، به مسجد دانشگاه تهران منتقل شد و نماز ميت توسط محمود دعايي اقامه شد.

بعد از پايان نماز، محمود دعايي در سخناني درباره مرحوم گنجي گفت: منزل سابق استاد گنجي امروز به عنوان خانه هواشناسي نام گرفته است. در يكي از ديدارهايي كه در همان خانه با ايشان وي داشتم، ايشان از اقدام شهردار تهران براي خريد آن خانه با قيمت مناسب و تبديل آن به خانه جغرافيا بسيار راضي بود و تشكر مي‌كرد.

وي از چاپ پايان نامه مرحم گنجي خبر داد و گفت: اين پايان‌نامه چيزي در حدود 80 سال پيش و به دو زبان انگليسي و فارسي، نوشته شده است. پايان‌نامه مرحوم گنجي علاوه بر ارزش زياد علمي، به نوعي سندي تاريخي هم به حساب مي‌آيد. تلاش ما بر اين است كه هر دو نسخه اين پايان‌نامه را به زودي منتشر كنيم.

دعايي به جايگاه علمي بسيار بالاي علمي محمد حسن گنجي در سطح جهان اشاره كرد و گفت: ايشان اين شرايط را داشت كه درصورت خروج از كشور از امكانات بسيار خوبي در كشورهاي اروپايي و يا آمريكا برخوردار باشد، اما مرحوم گنجي شخصي وطن‌پرست بود كه تمام بي‌مهري‌ها را به جان خريد و در ايران باقي ماند و به كشورش خدمت كرد.

وي در پايان درگذشت گنجي را اضايعه بزرگي براي جامعه علمي و انشگاهي كشور دانست و گفت: مرحوم گنجي با وجود سن بيشتر از 100 سال، از توانايي ذهني بسيار بالايي برخوردار بود و اگر بر اثر آن حادثه فوت نمي‌كرد، مي‌توانستيم سال‌ها از وجود ايشان استفاده كنيم.

هنري؛ يكي از شاگردان مرحوم گنجي هم در سخناني كوتاه به نقش او به عنوان يك معلم دلسوز كه زندگي خود را وقف آموختن نمود اشاره كرد.

پس از پايان مراسم، پيكر مرحوم محمد حسن گنجي به فرودگاه منتقل شد تا پس از انتقال به شهر زادگاهش؛ بيرجند، فردا (دوشنبه 2 مردادماه) در بوستان پروفسور گنجي اين شهر، به خاك سپرده شود. همچنين مراسم بزرگداشت آن مرحوم، ساعت 11:00 روز سه‌شنبه(3 مردادماه) در دانشگاه تهران برگزار مي‌شود.

مرحوم محمد حسن گنجي روز پنجشنبه (29 تيرماه)بر اثر خونريزي مغزي ناشي از زمين خوردن، در بيمارستان پيامبران درگذشت.

 

گردآوری: گروه خبر گهر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه