پوستی زیبا در زمستان

بعضی افراد به طور ذاتی خوش‌شانس هستند و پوست خوبی دارند ولی عده‌اي مرتبا باید از پوست‌شان مراقبت كنند تا از پوست خوبي برخوردار باشند. اگرچه داشتن پوست زیبا برای بعضی دور از ذهن است اما با مصرف آب کافی، خواب اندازه، استفاده از کرم‌های مرطوب‌کننده و رژیم‌غذایی سالم حتی در زمستان نیز می‌توانید از پوستی زیبا برخوردار باشید.

 پوستی زیبا در زمستان

 نکاتی برای مراقبت بیرونی پوست

– از پیلینگ یا تونیک حاوی الکل در زمستان اجتناب کنید، زیرا چربی مفید پوست را از بین مي‌برد. بنابراين بهتر است ازماسک‌های تقویتی 2بار در هفته استفاده شود.

– لب‌ها نیزدر زمستان نیازمند مراقبت‌ هستند. از آن‌جايی که لب‌ها غدد چربی وعرق ندارند همیشه باید رژ مراقبت‌کننده لب همراه داشته باشید. البته وازلین نيز در اين زمينه كمك‌كننده است.

– پوست دست‌ها در زمستان فوق‌العاده بد شکل مي‌شوند به خصوص اگر طولانی در معرض سرما قرار گیرند. در حال حاضر ماسک‌هايی برای دست وجود دارد که پوست‌ مرده را از بین مي‌برد. در ضمن وازلین، محصولی ارزان و فوق‌العاده اثربخش براي دست است. کرم‌هايی که حاوی روغن جوجوبا یا گردو هستند نیز تاثیرمراقبت‌کنندگی فوق‌العاده‌اي دارند. حتی یک ماسک دست نیز مي‌تواند موثر باشد. به همين منظور 1 قاشق چایخوری روغن زیتون، 100 میلی‌لیتر آب، 50 گرم بلغور و 1 قاشق غذاخوری آب لیمورا خوب مخلوط کنید و قبل از خواب روی دست‌ها بمالید و دستکش نخی بپوشید.

– حمام گرم در زمستان دلچسب است اما لطفا از حمام داغ و طولانی پرهیز کنید، چون پوست به شدت خشک مي‌شود. موقع حمام كردن از روغن‌های حمام رطوبت رسان و ژل دوش‌ها به جاي صابون استفاده کنید، زیرا یک لایه محافظ تسکین‌دهنده روی پوست به جا مي‌گذارد. بعد از حمام نيز پوست را به آرامی با لمس‌کردن خشک کنید تا این لایه محافظتی از بین نرود. در خاتمه نيز لوسیون بدن (رطوبت‌بخش) برای اجتناب از خارش وتنش فراموش نشود، زيرا لایه چربی نازک روی پوست از بین نمي‌رود و پوست سریع‌تر مي‌تواند به pH طبیعی‌اش برسد.

– در ضمن قسمت‌هايی از بدن که از نظر غدد چربی فقیر هستند مانند آرنج، زانو و ساق پا باید بیشتر مراقبت كرد، زیرا به سرعت خشک مي‌شوند. این نواحی باید به طور موثر با محصولات ترمیمی مرطوب شوند، بدین ترتیب پوست حالت الاستیک پیدا مي‌کند و در برابر خشکی و ترک محافظت مي‌شود.

– گردن و سینه نیاز به رسیدگی خاص دارند، زیرا این نواحی با پوشیدن روسری و ژاکت تحت تاثیر اصطکاک قرار مي‌گیرند و در نتیجه مستعد بروز جوش‌های کوچک هستند، بنابراين استفاده منظم از یک ماسک رطوبت‌رسان توصیه مي‌شود.

– برای تمیزکردن صورت به جای صابون از شیر پاک‌کن و لوسیون‌ها استفاده کنید. در ضمن به مواد تشکیل‌دهنده نیز توجه کنید و به هیچ‌وجه از محصولات حاوی الکل استفاده نکنید.

– بهترین ماسک‌ها،ماسک عسل وروغن گردو است. در بازار، کرم‌های محافظتی مخصوص برای زمستان وجود دارد که نیاز پوست را برطرف مي‌کند.

صابون، چربی سطح پوست را از بین مي‌برد و از آنجايی که چربی سطح پوست مانند یک سد محافظ طبیعی در برابر سرما، باد و آب و هوا عمل مي‌کند، بعد از شست‌وشو با صابون از کرم مرطوب‌کننده استفاده کنید.

– درست به همان اندازه که در تابستان با کرم‌های ضد آفتاب از پوست‌مان در برابر اشعه مضر UV مراقبت مي‌کنیم در فصل سرما نیز پوست نیاز به رسیدگی ویژه دارد، به ویژه طرفداران ورزش‌های زمستانی باید از محصولات مراقبتی با فاکتور محافظتی حداقل 30 تا50 استفاده کنند، چون برف اشعه مضر UV را با شدت بیشتری منعکس مي‌کند. در هوای شدیدا ابری نیز نباید از کرم ضدآفتاب صرفنظر کرد .

– در زمستان ممکن است آسیب به چشم‌ها بیشتر شود. در زمستان شدت نور مرئی کمتر است، به همین دلیل مردمک‌ چشم گشادتر مي‌شود و از آنجايی که شدت اشعه ماورای بنفش نور خورشید چندان تفاوتی با تابستان ندارد، استفاده از عینک آفتابی و ضدآفتاب الزامی است.

– سیگار کشیدن نیز به شکل چشمگیری ظاهر پوست را نازیبا مي‌کند.

– تحرک در هوای باز را نبايد دست کم گرفت، زيرا تحرک در هوای باز جریان خون را افزایش مي‌دهد وتامین پوست با اکسیژن را مقدور مي‌سازد، همچنين اشعه خورشید ویتامین D را برای پوست در زمستان توليد مي‌کند.

– مي‌توانید از یک دستگاه مرطوب کننده در اتاق خواب استفاده کنید.

پوست در زمستان فوق العاده حساس مي‌شود

سرمای سوزان بیرون وهوای گرم وخشک داخل خانه‌ در ماه‌های سرد، فشار و تنشی شدید برای پوست است، به خصوص اگر زمستانی طولانی داشته باشیم. پوست به علت رطوبت کم هوای داخل خانه، رطوبت بیشتری را به سطح فوقانی‌اش منتقل مي‌کند و به کلی خشک و شکننده مي‌شود.

لایه نازک (رطوبتی طبیعی که پوست را از تاثیرات خارجی محافظت مي‌کند) تحت فشار شدید قرار مي‌گیرد و لب‌های خشک شده، دست‌های خشن وپوست صورت منقبض، بازتاب‌های ناخوشایند سرما است.

مراقبت از درون

پوست در زمستان نه تنها نیازمند مراقبت بیرونی است بلکه از درون نیز باید حمایت شود.

نوشيدن یک و نیم تا دو لیتر آب، چای میوه یا گیاهی در روز رطوبت پوست را تامین مي‌کند. با کمک آب، پوست مواد مضر را ترشح مي‌کند. نوشیدنی‌ها باید فاقد کالری و کافئین باشند. میوه و سبزی‌هاي تازه، ویتامین‌ها و عناصر کمیاب رطوبت کافی را به پوست مي‌دهند. مرکبات، فلفل و کیوی، ویتامین C بدن را تامین مي‌کند و بدین ترتیب محافظت پوست در برابر تاثیرات مضر بیرونی تامین مي‌شود. محصولات لبنی، محصولات سبوس‌دار و ماهی مواد ارزشمندی را براي پوست تامين مي‌كند که برای پوست مفید است.

مصرف کافی ویتامین و مواد معدنی مي‌تواند یک درمان معجزه آسا برای پوست خشک در زمستان و همچنین تقویت سیستم ایمنی بدن باشد.

در ضمن، مصرف شکلات تلخ برای پوست در زمستان بسیار مفید است، زيرا شکلات تلخ حاوی میزان بالايی آنتی‌اکسیدان است که سیستم ایمنی را تقویت مي‌کند و رادیکال‌های آزاد مضر برای سلول‌ها را از بین مي‌برد.

 گردآوری: گروه سلامت گهر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه