پلاتيني: ليگ اروپا جام قلب‌ها است

دسته بندي : جنگ نرم
تاريخ : 13 اسفند
 به گزارش خبرگزاري فارس، «ميشل پلاتيني» اظهار داشت: ليگ اروپا، جام قلب‌ها است. براي کل اروپا است. در اين جام هر تيمي مي‌تواند برنده شود. ليگ قهرمانان از طريق توجه قدرتمندانه‌اش پيکارهاي ديگر را کشته است. ما مي‌خواهيم به ليگ اروپا همان بهاي گذشته را بدهيم.

وي که که روزگاري در تيم‌ ملي فرانسه بازي مي‌کرد و حتي همراه با آن قهرمان اروپا شد، در گفت‌وگو با خبرنگار نشريه بيلد آلمان به نکاتي چند اشاره کرد که به اين شرح است:

آقاي پلاتيني‌، در تاريخ ۲۵ ماه مه (۴ خرداد ۹۲) و در فينال ليگ قهرمانان فصل جاري،‌ مايليد کاپ قهرماني را به بورسيادورتموند دهيد يا بايرن مونيخ؟!

معلوم نيست. اين دو تيم در يک چهارم نهايي جام حذفي آلمان با هم مصاف دادند. در شرايط کنوني، هر دو جزو مدعيان قهرماني هستند. اولي هوينس و راينهارد رائوبال،‌ مديران بايرن و دورتموند در بازي هفته قبل دو تيم مقابل هم در جام حذفي آلمان در مونيخ، پيراهن‌هاي تيم‌شان را به من هديه کردند. حالا از شما مي‌پرسم طرفدار کداميک باشم؟

اگر جانبداري نمي کنيد شايد به اين خاطر باشد که مي خواهيد ليگ اروپا را حذف کنيد و ليگ قهرمانان را گسترش دهيد.

نه. در اين مورد رسانه‌ها گزارش‌هاي اشتباهي نوشته‌اند. ما فقط چند مورد را براي بررسي درنظر گرفتيم. در شرايط کنوني به خواسته اکثريت احترام مي‌گذاريم و همين روند کنوني ادامه خواهد يافت. هيچ چيز هم تغيير نخواهد کرد.

در تصميم‌گيري در اين باره آيا باشگاه‌ها و فدراسيون‌هاي قوي و بزرگ، نقش بيشتري در تصميم‌گيري خواهند داشت؟

در سازمان يوفا همه چيز با دموکراسي پيش مي رود. وقتي نتوانيم به موضع مشترکي برسيم، بديهي است همه چيز دست نخورده به قوت خودش باقي خواهد ماند. به اين ترتيب فدراسيون‌هاي بزرگي مثل آلمان يا اسپانيا در تصميم‌گيري‌ها قوي‌تر از ارمنستان و گرجستان نيستند. تمام ۵۳ فدراسيون عضو يوفا، حق يکساني دارند.

نظر خود شما در اين مورد چيست؟

ببينيد، ليگ اروپا، جام قلب‌ها است. براي کل اروپا است. در اين جام هر تيمي مي‌تواند برنده شود. ليگ قهرمانان از طريق توجه زيادي که به آن مي‌شود، پيکارهاي ديگر را کشته است. ما مي‌خواهيم به ليگ اروپا همان بهاي گذشته را بدهيم.

بحث برگزاري  جام ملت‌هاي ۲۰۲۰ در ۱۳ کشور همچنان مطرح است؟

اين موضوع ماجراجويي واقعا بزرگي است. در تکاپو هستيم آن را در قالبي جديد برگزار کنيم.

در سال ۲۰۱۵ براي رياست فيفا نامزد مي‌شويد؟

در اين مورد بايد خوب فکر کنم. همه چيز بستگي دارد که حوصله انجام چنين کاري داشته باشم يا نه. تا آن‌ موقع هنوز چند ماه فرصت دارم که تصميم‌گيري کنم.

اگر رئيس فيفا شويد اجازه مي‌دهيد جام جهاني ۲۰۲۲ طبق تصميم گرفته شده در کشور قطر برگزار شود.

بله. با شوق بسيار چنين اجازه‌اي خواهم داد. من خودم به سود ميزباني قطر راي دادم.

پس مي‌گذاريد بي کم و کاست قطر برگزارکننده جام جهاني شود؟

بله البته. من تصميم‌گيري در اين مورد را با توجه به دلايل شخصي گرفتم. درست همان‌گونه که در مورد ميزباني جام جهاني ۲۰۱۸ راي دادم. تنها کسي بودم که از قبل گفتم به کدام کشورها راي خواهم داد. اين دو کشور تاکنون برگزار کننده جام جهاني نبوده‌اند. من به دو شرط به قطري‌ها راي دادم که اول به خاطر گرما،‌ جام جهاني در زمستان برگزار شود. در گرماي بيشتر از ۴۰ درجه به سختي مي‌توان فوتبال درست و حسابي بازي کرد که اين امر تحمل‌اش براي هواداران سخت است. شرط دوم اين که همسايه‌هاي امير نشين در اين زمينه مشارکت کنند به طوريکه گويي کل منطقه ميزبان جام است.

ملاقات شما با ساراکوزي، رييس جمهور سابق فرانسه و مقامات قطري در نوامبر سال ۲۰۱۰ يعني يک ماه قبل از راي‌گيري بابت ميزباني جام جهاني، اين ذهنيت را ايجاد کرد که شما در آنجا مجبور به دادن چنين رايي شديد.

نه. اينطور نيست. اصلا و ابدا چنين موضوعي در کار نبوده است. من دعوتي از سارکوزي براي صرف يک وعده ناهار داشتم اما در اصل در نشستي چند جانبه حضور يافتم. در آن نشست در عين تعجب فراوان، نخست وزير قطر هم حضور داشت. خب، فهميدم ماجرا چيست. من که نادان نيستم. صاف و صادق مي‌گويم نيکولا سارکوزي از من در هيچ مقطعي نخواست به نفع قطر راي دهم. شايد چنين موضوعي در ذهن‌اش بود اما اين اتفاق نيفتاد. هيچ فشاري عليه من براي دادن راي به نفع قطر وجود نداشت.

در اين مورد چه مي گوييد که «لوران»‌ پسرتان براي شيوخ مالک تيم پاري‌سن‌ژرمن  کار مي‌کند. متوجه‌ايد که خود همين موضوع زمينه ساز برخي شايعات است؟

چنين حرف‌هاي درست نيست. لوران براي کمپاني توليد وسايل ورزشي در قطر کار مي‌کند. او مطلقا با باشگاه و فوتبال سرو کار ندارد. او يک حقوق‌دان فوق‌العاده است که با اين حرف‌ها لطمه مي‌بيند. لوران خيلي دلش مي‌خواست در عرصه فوتبال فعاليت کند اما اين کار را به خاطر مسئوليتي که دارم انجام نداد. حال که حرف به اينجا رسيد، بگذاريد با شماها شوخي بکنم و بگويم در آن روزي که بخواهم راي‌ام را بفروشم، رقمش خيلي خيلي گران خواهد بود. (مي‌خندد)

عليه خودتان کمپيني را نمي‌بينيد؟

کمپين؟ چه کسي؟

حس مي‌شود نبرد انتخاباتي مقابل سپ بلاتر، رييس فيفا مدت‌ها است که شروع شده؟

ما مناسبات خوبي با يکديگر داريم اما بديهي است در همه زمينه‌ها توافق نداريم. شايد در ۵ درصد موضوعات نقطه نظرمان با هم متفاوت باشد.

مثل قضيه فن‌آوري خط دروازه که شما به عنوان به يک فرد طرفدار سنت‌ها مخالف اجرايش هستيد؟

بله. من سنتي هستم. من اجازه ورود هيچ ماشيني را به فوتبال نمي‌دهم. اگر اين طور باشد، کار به جايي خواهد رسيد که گويي روبوت‌ها مقابل هم بازي مي‌کنند. از اين گذشته اين فن‌آوري بسيار گران‌قيمت است. براي رقابت‌هاي اروپايي ما مجبور مي‌شويم ۵۰ ميليون يورو سرمايه‌گذاري کنيم اما ترجيح مي دهيم از پروژه ۵ داور در بازي حمايت کنيم. يعني دو داور مخصوص دروازه را نيز به جريان بازي اضافه کنيم. در مورد انتخاب طرح استفاده از ۵ داور يا فن‌آوري خط دروازه، بديهي است هر فدراسيون خودش به تنهايي تصميم‌گيري کند.

راستي، داستان اخلاق ورزشي در امور مادي يعني کنترل مالي باشگاه‌ها هم امري سنتي است؟ واقعا با اين طرح شيوخي که به تيمي مثل پاري‌سن‌ژرمن يا منچسترسيتي مرتب پول تزريق مي‌کنند را از ليگ قهرمانان اروپا بيرون مي‌اندازيد؟

(با خنده) شايد هم بايرن مونيخ؟ اما جدي بگويم از ماه مه سال ۲۰۱۴ پروژه اخلاق ورزشي مالي به مورد اجرا درخواهد آمد. اگر تيمي خودش را با اين شرايط وفق ندهد، ناگزيريم با آن خداحافظي کرده و هيچ بخششي هم در کار نخواهد بود. آنوقت من اصلا آدمي سنتي نخواهم بود بلکه به سبک آلماني‌هاي اصيل عمل خواهم کرد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي