پردازنده 64 بیتی iPhone 5s چیست؟

تاريخ : 4 مهر

چند هفته قبل که اپل گوشی آیفون ۵S را معرفی کرد بیشترین تمرکز و مانور این کمپانی در معرفی محصول جدیدش بر روی پردازنده جدید A7 بود که یک نسخه ۶۴-bit است. اپل اعلام کرده که با این پردازنده چیپ‌ها به کاربران معماری کامپیوترهای خانگی را ارائه خواهند داد. چند روز بعد از اینکه اپل آیفون ۵S را با این پردازنده معرفی کرد سامسونگ اعلام کرد که در گوشی بعدی خود از این نوع پردازنده‌ها استفاده خواهد کرد.

با همه این، به به گفتن‌ها و هیجان زده شدن دیگران، سوالی که برای بسیاری هنوز مطرح است این است که پردازنده ۶۴ بیتی چیست و چرا ما باید به استفاده از این پردازنده در گوشی‌های خود علاقه داشته باشیم؟

پردازنده 64 بیتی iPhone 5s چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

امروز در این مقاله به این دو موضوع خواهیم پرداخت.

در حواب سوال اول همه با نظر اپل که استفاده از این پردازنده باعث می‌شود سرعت بیشتری برای گوشی به وجود آید موافق هستیم اما در مورد سوال دوم کمی موضوع پیچیده تر خواهد شد و جواب به همین سادگی‌ها هم نخواهد بود.

در ابتدا شاید تفاوت استفاده از پردازنده ۶۴ بیتی برای کاربران عادی زیاد به چشم نیاید و تنها خوبی این پردازنده این باشد که iOS7 سریعتر و بهتر عمل می‌کند، اما در طولانی مدت با ورود این پردازنده به تبلت‌های اپلی و دیگر گجت‌های موبایلی تجربه کاربری این دستگاه‌ها به رایانه‌های شخصی بسیار نزدیک خواهد شد.

اما برای شروع و برای اینکه بفهمیم اپل چه کرده است اجازه بدهید که از مقایسه بیت‌ها با هم شروع کنیم.

۳۲ یا ۶۴: بیت‌ها چه هستند و چرا شما باید به آن‌ها توجه کنید؟

در زمینه پردازنده‌ها تعداد بیت‌ها یک مرجع اصلی برای این هستند که پردازنده در یک لحظه چه تعداد اطلاعات را می‌تواند آنالیز کند، به نظر می‌آید که پردازنده ۶۴ بیتی باید دو برابر پردازنده ۳۲ بیتی سرعت داشته باشد اما در اصل اینگونه نیست. اگر بخواهیم این موضوع را روشن کنیم بهتر است که یک مثال واضح برای شما بزنیم، تصور کنید که پردازنده یک کتابدار است و گوشی موبایل شما یک کتابخانه خیلی بزرگ است، این کتابدار ۳۲ کمک کتابدار دارد که کتاب‌ها را برای آن می‌آورند و هر کدام در آن واحد تنها می‌توانند یک نوع کتاب را حمل کنند. اگر یک مشتری وارد این کتابخانه شود و ۶۵ کتاب را بخواهد این کمک کتابدارها باید ۳ بار برای آوردن این کتاب‌ها بروند و بیایند، اولین بار این کمک کتابدارها می‌توانند ۳۲ کتاب را بیاورند و در سری دوم ۳۲ کتاب دیگر را خواهند آورد که در مجموع می‌شود ۶۴ کتاب برای بار آخر نیز برای آوردن آن ۱ کتاب نیز باید آن راه را بروند و برگردند.

اکنون اگر آن کتابدار ۶۴ کمک کتابدار داشته باشد آوردن آن ۶۵ کتاب ۳ برابر سریعتر خواهد شد زیرا کمک کتابداران تنها باید دو بار این مسیر را طی کنند، یکبار ۶۴ کتاب را با هم خواهند آورد و یکبار دیگر ۱ کتاب باقی مانده را می‌آورند. این وضعیت وقتی بحرانی‌تر می‌شود و ۶۴ کمک کتابدار زمانی مفید تر واقع خواهند شد که مشتری ۲۵۶ کتاب را از کتابدار بخواهد.

بنابراین پردازنده ۶۴ بیتی سرعت بسیار بیشتری از پردازنده ۳۲ بیتی خواهد داشت.

با تمام این تفاسیر ۲ مسئله هستند که آیفون ۵S را محدود می‌کنند:

اول اینکه برنامه‌ها برای اینکه از ظرفیت ۶۴ بیتی پردازنده استفاده کنند باید به روز شوند، بنابراین توسعه دهندگان باید تلاش خود را شروع کنند.

دوم اینکه اگر چه پردازنده‌های ۶۴ بیتی این امکان را می‌دهند که کمپانی‌ها بتوانند از رم‌های با ظرفیت بالاتر از ۴ گیگابایت استفاده کنند (محدودیتی که پردازنده‌های ۳۲ بیتی داشتند) اما هنوز گوشی‌ها به این میزان رم نیاز ندارند. اپل میزان رم گوشی‌های خود را فاش نمی‌کند و برای آیفون ۵S نیز اینکار را نکرد اما حدس‌ها بر این است که آیفون ۵ رم ۱ گیگابایتی داشت، سامسونگ نیز اخیرا از یک رم ۳ گیگابایتی بر روی نوت ۳ خود استفاده کرد، بنابراین به نظر نمی‌آید که این موضوع محدودیتی باشد.

پردازنده 64 بیتی iPhone 5s چیست؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

با این وجود چرا اپل یک گوشی ۶۴ بیتی را معرفی کرد؟

پاسخ سوال در همگرایی که بین دیوایس‌های موبایلی و کامپیوترهای خانگی است نهفته است، اینترنت به شدت فاصله بین کامپیوترها و گوشی‌ها را از بین برده است و باعث شده که تجربه زندگی آنلاین ما از پلتفرم‌های مختلف امکان پذیر شود.

در حال حاضر بیشتر کامپیوترهای ویندوزی و مک‌ها با پردازنده‌های ۶۴ بیتی به فروش می‌روند و اکنون اپل با تولید گوشی‌های ۶۴ بیتی در حال آماده سازی آینده گوشی‌های موبایل است که کاربران بتوانند برنامه‌هایی که بر روی لپ تاب خود دارند را نیز بر روی موبایل خود داشته باشند. می‌دانید که اپلیکیشن‌های آیفون برای اپل سود هنگفتی را به همراه دارند پس چرا اپل نباید با یکپارچه سازی اپلیکیشن‌ها برای آیفون و آی مک و مک بوک‌ها این سود را بیشتر نکند؟

کارشناسان می‌گویند که با یکپارچه سازی iOS و Mac OS توسط ابزارهای توسعه دهنده Xcode در فضای ۶۴ بیتی، بار دیگر اپل می‌تواند جلوتر از مایکروسافت و گوگل بایستد. شاید استفاده از این پردازنده ۶۴ بیتی انقلابی که اپل همیشه به آن شهرت دارد را به وجود نیاورد اما باعث می‌شود تا اپل رشد زیادی کند با این پیامد که همیشه یک نگاه به سمت آینده دارد و در صدر رقابت ایستاده است.

منبع: جی اس ام
آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي