پراید مادرِ رکورد قیمت شد!

تاريخ : 18 بهمن

دنیای اقتصاد: در شرایطی که تنها ۱۰ روز از ابلاغ مصوبه دولت مبنی بر آزادسازی قیمت خودرو می‌گذرد، بازار واکنشی تند به این «تصمیم بزرگ» نشان داد و منحنی قیمت‌ها صعودی شدید را تجربه کرد.

البته هنوز خودروسازان قیمت جدیدمحصولات‌شان را اعلام نکرده‌اند و مشتریان نمی‌دانند چه سرنوشتی در انتظار قیمت خودروها است. ۱۰ روز پیش که دولت مصوبه آزادسازی قیمت خودرو را ابلاغ کرد، گمان می‌رفت خودروسازان نیز بلافاصله قیمت جدید محصولات شان را اعلام و شکاف نرخ کارخانه و بازار خودروها کم شود، اما تا به امروز این اتفاق رخ نداده و قیمت‌ها سر به فلک زده‌اند.

فعالان بازار می‌گویند، در حال حاضر خرید و فروش رونقی اندک گرفته، اما قیمت‌ها نیز روندی صعودی طی هفته جاری داشته اند و حالا بازار با پراید ۲۰ میلیونی و پژوی ۵۴ میلیونی طرف است.

در این اوضاع و احوال، مسوولان وزارت «صنعت، معدن و تجارت» وعده داده‌اند که قیمت جدید خودروها به زودی اعلام خواهد شد و این در حالی است که ظاهرا خودروسازان می‌خواهند قیمت محصولات شان را بر اساس حاشیه بازار تعیین کنند.

بر همین اساس گفته می‌شود که قیمت جدید خودروها ۹۵ درصد قیمت بازار آنها خواهد بود. به عنوان مثال، پرایدی که حالا ۲۰ میلیون تومان در بازار قیمت دارد، با نرخ ۱۹ میلیون تومان در نمایندگی‌ها به فروش خواهد رسید. یا مثلا پژو ۲۰۶ که در حال حاضر ۴۰ میلیون تومان در بازار به فروش می‌رسد، قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان یا حتی بیشتر در نمایندگی‌ها خواهد داشت.

دولت و خودروسازان می‌خواهند با این روش قیمت کاذب خودروها را در بازار شکسته و نرخ‌ها را واقعی کنند، این در حالی است که برخی کارشناسان معتقدند چون تولید و عرضه دست خود خودروسازان است، بازی دست آنهاست و می‌توانند با کم و زیاد کردن عرضه، قیمت‌ها را مطابق میل شان تغییر دهند.

با این حال، اما خودروسازان نیز عنوان می‌کنند که به خودی خود تمایلی به افزایش قیمت ندارند و فقط می‌خواهند زیان نکنند. هرچه هست هم اکنون بازار خودرو حال خوشی پس از آزادسازی قیمت ندارد و مشتریان در انتظار اعلام نرخ‌های جدید از سوی خودروسازان هستند.

از طرفی تولید خودرو نیز هنوز به وضع عادی بازنگشته و به دلیل صعود شدید نرخ ارز، امکان واردات خودروهای خارجی که بیشتر مشتریان امکان خریدشان را داشته باشند، وجود ندارد. حالا هم آن طور که فعالان بازار می‌گویند، بیشتر خودروها اعم از داخلی و خارجی با افزایش قیمت طی هفته جاری روبه‌رو بوده و چندین میلیون به قیمت آنها اضافه شده است.

به گفته آنها، پراید که تا همین یک سال پیش زیر ۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رسید، در حال حاضر ۲۰ میلیون در مدل ۱۱۱ خود قیمت دارد که در نوع خود اتفاقی عجیب است و خارج از تصور مشتریان ایرانی.

همچنین دو مدل دیگر پراید؛ یعنی ۱۳۲ و ۱۳۱ نیز به ترتیب ۱۶ ميليون و ۱۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قیمت دارند که اولی یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان گران شده و دومی نیز یک میلیون تومان.

در حال حاضر مگان هم ۷۸ میلیون تومان قیمت دارد و این موضوع از جهش دو میلیونی آن طی هفته جاری حکایت می‌کند. گفته می‌شود پارس خودرو قصد دارد قیمت ۷۵ میلیون تومان را برای مگان در نظر بگیرد. اما در بین دیگر خودروهای داخلی، تندر – ۹۰ نیز رشد قیمت را تجربه کرد، هم در مدل پارس خودرویی و هم در مدل ایران خودرویی.

هم‌اکنون تندر – ۹۰ پارس خودرو در مدل E۲ قیمتی برابر با ۳۸ میلیون تومان دارد و مدل ایران خودرویی آن نیز ۳۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. تندر مدلی دیگر به نام E۱ نیز دارد که هم‌اکنون حدود ۳۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رود.

از تندر و مگان که بگذریم، تیبا نیز دیگر خودرو گران شده بازار در هفته جاری بود که با رشدی یک میلیون تومانی روبه‌رو شد و هم‌اکنون ۲۱ میلیون تومان به فروش می‌رسد. همچنین نیسان ماکسیما نیز در این یک هفته اخیر نزدیک به هفت میلیون تومان گران شده و در حال حاضر ۱۱۲ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

نیسان تيانا هم که تا همین شنبه گذشته ۱۲۹ میلیون تومان قیمت داشت، به یکباره ۲۱ میلیون تومان گران شد. تیانا حالا خودرویی ۱۵۰ میلیونی در بازار به شمار می‌رود. همچنین سوزوکی گرندویتارا نیز كه قیمتی برابر با ۱۱۰ میلیون تومان دارد، افزایشی پنج میلیون تومانی را تجربه کرده است. دیگر خودرو بالای ۱۰۰ میلیون بازار، مزدا۳ است که با جهشی هشت میلیونی هم‌اکنون ۱۱۰ میلیون تومان به فروش می‌رود. مزدا ۲ نیز ۷۷ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

اما به گفته فعالان بازار، پژو ۲۰۶ و ۴۰۵ و پارس و سمند و پژو ۲۰۷ نیز روزهای گرانی را پشت سر می‌گذارند. طبق آخرین اخبار، در حال حاضر پژو ۲۰۶ تیپ ۲ قیمتی برابر با ۴۰ میلیون تومان دارد و این موضوع از جهش چهار میلیونی آن حکایت می‌کند.

تیپ۶ این محصول که نزدیک به سه میلیون طی هفته جاری گران شده، در حال حاضر ۵۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود. در بین مدل‌های صندوقدار ۲۰۶ نیز v۹ قیمتی برابر با ۵۴ میلیون تومان دارد و v۸ هم ۴۳ میلیون تومان خرید و فروش می‌شود.

مدل V۲۰ پژو ۲۰۶ صندوقدار نیز هم‌اکنون ۳۹ میلیون تومان به فروش می‌رود که این موضوع از جهش چهار میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی آن حکایت می‌کند. اما در بین دیگر مدل‌های پژو، هم اکنون پژو ۴۰۵ نیز که حدود ۱.۵ میلیون تومان گران شده، ۲۴ میلیون تومان به فروش می‌رسد.

سمند هم در مدل LX خود قیمتی برابر با ۲۶میلیون تومان دارد. پژو پارس نیز در حال حاضر ۳۴ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد و این بدان معنا است که پارس ۲.۵ میلیون تومان در هفته جاری گران شده است.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي