پخت و پز سبزیجات و نکاتی در مورد آن

دسته بندي : آشپزی,سبک زندگی
تاريخ : 3 شهریور

سبزیجات انواع مختلفی دارند و در بعضی موارد پخت و پز انها با هم فرق دارند. ما در این مقاله از سایت گهر قصد داریم در مورد پخت و پز سبزیجات و نکاتی در مورد آن صحبت کنیم. از شما عزیزان دعوت می کنیم تا پایان این مقاله گهر را همراهی کنید.

پخت و پز سبزیجات و نکاتی در مورد آن, پورتال خبری فرهنگی گهر

شما این را می‌دانید که باید سبزیجات بخورید اما آیا شیوه‌های درست پخت و تهیه‌ی آنها را می‌دانید؟ نحوه‌ی آماده کردن سبزیجات، رمز بهره بردن از فواید و خواص آن است که بتوانید از تمام مواد مغذی با ارزش موجود در سبزیجاتی چون بروکلی و گوجه فرنگی بهره‌ مند شوید، بنابراین جواب این سوال که بهترین یا بدترین روش‌های تهیه و پخت و پز سبزیجات چیست، آنقدرها هم که به نظر می‌رسد ساده نیست.

یک شیوه‌ی خاص پختن ممکن است باعث شود یک ماده‌ی مغذی به بدن برسد اما سایر مواد مغذی تقریبا نابود شوند. پس باید با روش‌های صحیح تهیه کردن سبزیجات آشنایی داشته باشید تا قبل از اینکه آنها را بخارپز کنید، کباب کنید یا تفت بدهید، تصمیم درست را بگیرید. در این مطلب، بدترین شیوه‌های آماده سازی سبزیجات را برای‌تان می‌گوییم.

پختن گل کلم در آب جوش

وقتی پای تهیه کردن سبزیجات به میان می‌آید آب، گزینه‌ی مناسبی برای یک آشپز نیست. مطالعه‌ای که بررسی کرده است شیوه‌های متفاوت پخت و پز چه تاثیری بر فعالیت آنتی اکسیدانی ۲۰ نوع سبزی گوناگون می‌گذارند اعلام کرده: گل کلم که سرشار از آنتی اکسیدان‌هایی چون ویتامین C است وقتی در آب جوش پخته می‌شود، بیشتر ویژگی‌های مربوط به مبارزه با رادیکال‌های آزاد خود را از دست می‌دهد که این اتفاق برای گل کلم، تقریبا شدیدتر از سایر سبزیجات روی می‌دهد. آماده کردن گل کلم در مایکرویو نیز از خواص آنتی اکسیدانی آن کم می‌کند.

سرخ کردن کدو سبز

کدو سبز سرخ شده، ترد و خوشمزه است و می‌تواند جایگزین اسنکی مثل چپس سیب زمینی بشود، اما ممکن است تمام فواید آن نصیب‌تان نشود اگر این سبزی پرخاصیت را سرخ کنید. کدو سبز، وقتی سرخ شود بیشتر خواص آنتی اکسیدانی‌اش را از دست می‌دهد و این چیزی است که محققان اسپانیایی کشف کرده‌اند.

تفت دادن یا سرخ کردن بروکلی

تفت دادن بروکلی می‌تواند روشی آسان و فوری برای آماده کردن بروکلی باشد، اما بیشتر خواص آن بی‌اثر خواهد شد. به گفته‌ی محققان ژاپنی، اگر بروکلی را بخارپز کنید، ارزش غذایی آن حفظ خواهد شد. سایر روش‌های پخت سبزیجات خانواده‌ی کلم، شامل استفاده از مایکرویو، در آب پختن و تفت دادن و سرخ کردن، باعث می‌شود مقدار زیادی از کلروفیل و ویتامین C آنها کاهش پیدا کند و همچنین از پروتئین محلول و قندهای محلول آنها نیز کم شود.

گوجه فرنگی خام

گوجه فرنگی سرشار از لیکوپن است، لیکوپن آنتی اکسیدانی است که موجب کاهش ریسک بیماری‌های قلبی، سرطان و سایر بیماری‌ها می‌شود. اما اگر فقط برش‌های گوجه فرنگی را به ساندویچ یا سالادتان اضافه کنید، بهترین راه خوردن آن نیست. برای فعل کردن لیکوپن گوجه فرنگی لازم است آنها را بپزید. می‌توانید با درست کردن سس گوجه فرنگی در خانه، هم از این چاشنی بسیار لذیذ لذت ببرید و هم از فواید بی‌نظیر لیکوپن موجود در آن بهره مند شوید.

هویج خام

شاید برداشت کلی ما این باشد که مواد مغذی سبزیجات با پخته شدن از دست می‌روند، اما این همیشه هم درست نیست. پختن هویج در واقع موجب افزایش سطح بتاکاروتن موجود در آن می‌شود. هر چند هویج‌های ترد و قلمی خام ممکن است یک اسنک سالم باشند، اما اگر می‌خواهید مواد مفید آن را فعال کنید، بهتر است آنها را در آب بپزید یا بخارپز کنید.

آب پز کردن بادمجان

حالا این را هم بشنوید که، برخی از سبزیجات به صورت سرخ شده، مفیدتر هستند. طبق مطالعه‌ای اسپانیایی که در نشریه‌ی Food Chemistry منتشر شده، در این آزمایش دانشمندان بادمجان را به سه شیوه‌ی مختلف آماده‌ی خوردن کردند و دریافتند سرخ کردن بادمجان در روغن زیتون بکر منجر به افزایش سطح فنول‌های آن می‌شود. فنول‌ها آنتی اکسیدان‌هایی هستند که می‌توانند از بیماری‌های مزمنی چون سرطان و تباهی لکه زرد پیشگیری کنند. بادمجانی که پخته شده بود، فنول‌های کمتری داشت، چه در آب و چه در آب همراه با روغن زیتون.

آب پز کردن سیب زمینی

سیب زمینی‌های تنوری یا کبابی نسبت به سیب زمینی‌های آب پز شده، نشاسته‌‌ی مقاوم به هضم بیشتری دارند. مصرف نشاسته‌ی مقاوم به هضم می‌تواند به تنظیم قند خون کمک کرده و موجب تغییرات مثبت در باکتری‌های روده‌ی بزرگ می‌شود.

همچنین چون بدن ما نمی‌تواند نشاسته‌ی مقاوم به هضم را گوارش کند، غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی از این نشاسته هستند، کالری کمتری دارند. اما برای استفاده از تمام فواید آن، باید کمی صبر کنید: سیب زمینی‌های سرد، نشاسته‌ی مقاوم به هضم بیشتری نسبت به سیب زمینی‌های گرم و داغ دارند.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي