پایین آوردن قند خون در دوران بارداری

تاريخ : 29 خرداد

پایین آوردن قند خون در دوران بارداری

پایین آوردن قند خون در دوران بارداری, پورتال خبری فرهنگی گهر

قند خون نرمال در بارداری چند است

سلول های بدن براحتی قند را مصرف می کنند و در واقع سوخت اصلی بدن است. در دوران بارداری و بخصوص اوایل آن، به دلیل نیازجنین به سوخت و ساز، قند خون مادر بیشتر مصرف می شود و مادر باردار را معمولا با افت قند مواجه می کند.پایین آوردن قند خون در دوران بارداری, پورتال خبری فرهنگی گهر
بارداری
این وضعیت را امروزه خیلی کم می بینیم، چون ما به مصرف زیاد و افسار گسیخته مواد غذایی رو آورده ایم و متاسفانه در خیلی موارد مادر باردار بی دلیل استراحت زیاد می کند و غذای بیش از حد می خورد. به این ترتیب نه تنها قند خونش پایین نمی آید، بلکه بالاتر هم می رود.

درمان دیابت بارداری,دیابت بارداری چیست

آزمایش قند خون مهم ترین اقدامی است که خطر عوارض دیابت را در جنین و مادر کاهش می دهد

بالا بودن قند خون مادر و جنین هر دو بر سلامتی جنین اثر بسیار مهمی دارد. در مادران حامله دیابتی، چون مقدار قند، آمینواسیدها و اسیدهای چرب خونشان بالاست، مقداری از این مواد به جنین آن ها می رسد و موجب تحریک لوزالمعدۀ جنین می شود و انسولین بیشتر ترشح می شود.

وجود انسولین و مواد غذایی (گلوکز، امینو اسید و اسیدهای چرب) سبب رشد زیاد از حد . بزرگی جنین می شود و مشکل زایمانی به وجود می آورد. پس، مادر حامله دیابتی باید در دوران حاملگی قند خون خود را کاملاً کنترل کند تا زایمان او طبیعی و نوزاد مشکلی نداشته باشد.

بالا بودن قند خون در جنین و نوزاد

در سه ماهۀ اول دوران حاملگی، که جنین داخل رحم رشد می کند . قلب، ریه ها، کلیه ها و مغز در حال شکل گیری اند، اگر مقدار قند خون مادر بسیار بالا باشد، خطر پیدایش ناهنجاری در جنین یا سقط جنین وجود دارد. بالا بودن اسید خون (کتواسیدوز) نیز می تواند به سقط جنین بینجامد.
در سه ماهۀ دو حاملگی، بالا بودن قند خون مادر، موجب نارس متولد شدن جنین یا مرده به دنیا آمدن وی می شود. از طرف دیگر، بالا بودن قند خون مادر، ممکن است موجب رشد بیش ازحد جنین و چاقی او شود و مشکلات زایمانی به وجود آورد.

قند خون نوزاد پس از تولد، برخلاف قند خون مادر، ممکن است کم باشد، نوزاد ممکن است دچار زردی نیز بشود که علت آن تخریب گلبول های قرمز جنین است که کبد نوزاد هم نمی تواند آن را از بین ببرد و نوزاد با زردی متولد می شود. خوشبختانه هر دو عارضه با درمان بهبود می یابد.

بالا بودن قند خون مادر

مادر حامله ای که قند خون او کنترل نشده باشد ممکن است دچار افزایش فشارخون و اختلال در چشم شود.

اگر شما خانم دیابتی هستید و می خواهید در آینده حامله شوید و فرزندی به دنیا بیاورید، چه باید بکنید؟
اگر شما می خواهید در آینده حامله شوید و هیچ گونه عوارضی متوجه جنین – نوزاد و خودتان نشود، قبل از اینکه حامله شوید باید قند خون خود را کاملاً کنترل کنید. برای این منظور برنامۀ زیر را انجام دهید.

از وسایل پیشگیری حاملگی استفاده کنید. 

به کار بردن وسایل پیشگیری از حاملگی شما را در شرایطی قرار می دهد که هر موقع خواستید و شرایط شما برای داشتن فرزند مناسب بود، حامله و صاحب فرزند شوید. اگر قرص پیشگیری از حاملگی می خورید یا تزریق می کنید یا زیر جلد خود لوله هایی قرار داده اید، باید رژیم انسولین درمانی خود را رعایت کنید. مواقعی که آزمایش هموگلوبین A-1C شما نزدیک طبیعی است، پزشک به شما توصیه خواهد کرد که پیشگیری از حاملگی خود را متوقف کنید تا حامله شوید.

قبل از حاملگی باید معاینۀ کامل و دقیق شوید. 

معاینۀ کامل، به وسیلۀ پزشک، به شما کمک می کند که اگر احیاناً خطراتی هنگام حاملگی متوجه شما است (مانند افزایش فشارخون، گرفتاری در چشم، بیماری اعصاب محیطی و گرفتاری کلیه ها)، قبل از اینکه حامله شوید تشخیص داده و درمان شود.

قند خون خود را بارها آزمایش کنید. 
آزمایش قند خون به دفعات و به دست آوردن نتایج آن مهم ترین اقدامی است که خطر عوارض دیابت را در جنین و نوزاد و مادر کاهش می دهد. پزشک قبل از حاملگی و در دوران حاملگی به شما توصیه خواهد کرد که روزانه چندین نوبت قند خون خود را آزمایش کنید و برحسب نتایج به دست آمده انسولین تزریق کنید. بدین معنی که قند خون خود را قبل از هر غذا و یک تا دو ساعت بعد از غذا و همچنین هنگام خواب تعیین کنید. پزشک ممکن است به شما توصیه کند که حتی نیمه شب هم مقدار قند خون خود را اندازه بگیرید.

برنامۀ غذایی سالم داشته باشید. 
برای اینکه قند خون در حدود طبیعی نگه داشته شود، داشتن برنامۀ غذایی سالم بسیار مهم می باشد. خانم حامله ای که دچار تهوع، استفراغ و یبوست شده است یا تمایل به غذاهای مخصوصی دارد، بهتر است زیر نظر متخصصین باشد تا برنامۀ غذایی سالم و متناسبی با دیابت و حاملگی اش برای او تنظیم کنند.

مصرف قندهای مصنوعی موردتوجه بوده است. اثر ساخارین روی جنین معلوم نیست، بنابراین بهتر است مادر حامله از خوردن غذاهای ساخارین دار خودداری کند. به نظر می رسد که اسپارتام و فنیل آلانین مشکلی به وجود نمی آورند، ولی بهتر است خانم حامله مقدار محدودی از غذاهای دارای آسپارتام مصرف کند.

ورزش کنید و فعال باشید. 
سال ها قبل به خانم های حامله توصیه می کردند که ورزش نکنید، زیرا تصور می کردند که ورزش مشکلاتی برای جنین به وجود می آورد. امروزه پزشکان به همۀ افراد توصیه می کنند که ورزش کنند تا سلامتی خود را به دست آورند. این توصیه در مورد خانم های حامله نیز صدق می کند. بهتر است خانم های حامله قبل و بعد از ورزش قند خون خود را آزمایش کنند تا از کم شدن ناگهانی قند خون جلوگیری شود.

از مشکلات پنهانی و نا آشکار جلوگیری کنید. 
گرچه کنترل شدید قند خون از عوارض بیماری دیابت در جنین و مادر پیشگیری می کند، ولی ممکن است خانم حامله را در معرض پایین افتادن قند خون (هیپوگلیسمی) یا افزایش قند خون (هیپرگلیسمی) قرار دهد. علائم اطلاع دهندۀ کم شدن قند خون عبارت است از:لرزش، عرق کردن، حرکات غیرمعمول، سردرد، گیجی، گرسنگی، رنگ پریدگی و تغییر در رفتار و خلق وخو.
علل شایع کم شدن قند خون عبارت است از ورزش زیاد از حد معمول، تزریق انسولین زیادتر از حد معمول، نخوردن غذا در موقعِ خود.

افزایش قند خون نیز ممکن است در خانم حامله پیش آید. علائم هشداردهندۀ آن عبارت است از:دفع ادرار زیاد، تشنگی و خستگی.

کتواسیدوز دیابتی، حالت دیگری است که ممکن است خانم حامله به آن دچار شود و علت آن افزایش کتون در خون او است. کتون، اسیدی است که هرگاه سلول های بدن انسولین کافی در اختیار نداشته باشند، چربی می سوزانند و کتون تولید می گردد. کتون انباشته شده در خون، مشکلاتی را برای مادر حامله و جنین او به وجود می آورد.

در دوران حاملگی باید زیر نظر کامل پزشک باشید.

هر خانمی که دیابت دارد، در تمام دوران حاملگی خود باید زیر نظر پزشک یا گروه پزشکی باشد تا از عوارض احتمالی دوران بارداری در امان باشد.

پایین آوردن قند خون در دوران بارداری, پورتال خبری فرهنگی گهر

غذاهایی که به پایین آوردن قند خون کمک می کنند

 خوردن غذاهای زیر موجب می شود مقدار زیادی مواد معدنی در رژیم غذایی شما گنجانده شود از جمله ی این مواد معدنی می توان به ماده ی معدنی ضروری منیزیوم اشاره کرد.

منیزیوم نقش کلیدی در حفظ بسیاری از اعمال مهم بدن از جمله استحکام استخوانها، ریتم ثابت قلبی واعمال عصب و ماهیچه دارد . این ماده ی معدنی همچنین در تنظیم مقدار قندخون بسیار مهم است. مطالعات مختلفی برای بررسی تأثیر منیزیوم بر پیشگیری و کنترل بیماریهایی نظیر دیابت در حال انجام است.

انجمن دیابت آمریکا تحقیق ۲۰ ساله ای را برای بررسی چگونگی تأثیر مصرف منیزیوم بر دیابت اجرا کرده است. آنها دریافتند که مصرف بیشتر منیزیوم می تواند خطر ابتلا به دیابت و التهاب  را کاهش دهد. با کمال تعجب دانشمندان مشاهده کردند در اکثر افراد دیابتی غالباً میزان  منیزیوم پایین است.

راه درمان آن چیست؟ شما می توانید منیزیوم را بصورت ساپلیمنت  مصرف کنید اما منیزیوم را می توانید با خوردن برخی از غذاهای سالم وارد بدن خود کنید.

در زیر فهرستی از غذاهایی که حاوی مقادیر زیادی منیزیوم هستند، آورده ایم:

–   آووکادو

–   تخمه ی کدو یا آفتابگردان

–   بادام

–  سبزیجات برگ سبز پهن مانند اسفناج و چغندر

–  بروکلی خام

–  کاکائو ارگانیک خام

–  لوبیاهای سیاه و لوبیای چشم بلبلی سفید

–  انواع نخود (نخود فرنگی و …)

–  غلات کامل

توجه کنید غلات کامل اگرچه حاوی مقادیر زیادی منیزیوم هستند اما خوردن مقادیر زیاد آن یک اشتباه بزرگ برای افراد مبتلا به دیابت است زیرا موجب بروز مقاومت به انسولین می شود.

اگر غذاهایی که در فهرست فوق آورده ایم درحال حاضر در رژیم غذایی شما وجود ندارد بهترین ایده افزودن آنها به رژیم غذاییتان است زیرا موجب افزایش میزان منیزیوم در بدن و کمک به کنترل دیابت شما می گردد.

پایین آوردن قند خون در دوران بارداری, پورتال خبری فرهنگی گهر

پایین آوردن قند خون در دوران بارداری, پورتال خبری فرهنگی گهر

پایین آوردن قند خون در دوران بارداری, پورتال خبری فرهنگی گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي