١٠ مهارت مقابله با آلودگي هوا

آلودگی هوای تهران موضوع تازه‌اي نیست و دهه‌هاست که این کلانشهر با این معضل دست به گریبان است. با این حال، موضوع آلودگی هوا در اثر پدیده وارونگی هوا در دو سال گذشته در فصل‌های پاییز و زمستان بسیار تشدید شده است.

١٠ مهارت مقابله با آلودگي هوا

با وجودی که مدیریت جامع منشاء آلودگی هوا و رفع این معضل دیرپا در اختیار شهروندان نیست اما شهروندانی که مجبور به کار و زندگی در شهرهای آلوده هستند مي‌توانند با عمل به توصیه‌های زیر تاثیرات مخرب آلودگی هوا را بر بدن خود «کاهش» دهند كه در ادامه مي‌خوانيد:

1- نخستین و مهم‌ترین توصیه در مواقع اضطراری آلودگی هوا، «ترک شهر» در صورت امکان است و در صورت نبود این امکان، حداقل توصیه این است که افراد حتی‌المقدور به سطح شهر به ویژه به مراکز آلوده‌ نروند. توصیه اکید این است که کودکان و سالخوردگان و بیماران قلبی و تنفسی اکیدا در سطح شهر تردد نکنند.

2- روزانه سه مرتبه بینی را با محلول سرم یا حتی آب شست‌وشو دهيد، چرا که بخشی از آلودگی‌ها جذب مخاط بینی مي‌شوند.

3- بهتر است روزانه سه مرتبه چشم‌ها را شست‌وشو داد، چون از طریق چشم نیز آلودگی‌ها جذب بدن مي‌شوند و البته چشم‌ها نیز آسیب مي‌بینند.

4- قبل از خوردن غذا دهان را شست‌وشو دهيد.

5- پس از مراجعت به خانه باید حتما دوش بگيريد، چون آلودگی‌ها همان طور که اشاره شد روی پوست بدن و موها مي‌نشینند و از طریق پوست، جذب بدن مي‌شوند.

6- به طور مداوم دست‌ها و صورت را بشوييد، زیرا دست و صورت، عمدتا بدون هیچ حفاظی در تماس مستقیم با آلودگی است.

7- روزانه حداقل سه لیوان شیر مصرف كنيد.

8- برای دفع بهتر مواد آلوده که وارد بدن شده‌اند حتما باید روزانه حداقل دو لیوان آب پرتقال طبیعی نوشیده شود، زيرا این کار به دفع آلودگی‌هایی که وارد بدن شده‌اند کمک مي‌کند.

9- مصرف مایعات را افزايش دهيد.

10- برای کاهش نسبی ورود ریزآلاینده‌ها به دستگاه تنفسی بدن از ماسك‌هاي فيلتردار مناسب استفاده كنيد.

 در صورت رعایت موارد فوق، تاثیرات آلودگی هوا بر سلامت شهروندان به حداقل خود کاهش مي‌یابد، هر چند که حتی عمل به این توصیه‌ها نمی‌تواند تاثیرات مخرب آلودگی هوا را بر سلامت شهروندان به صفر برساند

 

گردآوری: گروه سلامت گهر

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه