وقتی غذا به حلق کودکمان پرید چه کنیم؟

تاريخ : 5 شهریور

هر سال، کودکان زيادي در اثر خفگي ناشي از گير کردن اشيا و مواد غذايي در گلو و انسداد راه هوايي، جان خود را از دست مي‌دهند. اين در حالي است که با کمي دقت و ايمن‌سازي محيط اطراف کودک و وسايل‌بازي‌ او مي‌توان از بروز بسياري از اين خطرات جلوگيري کرد.

متأسفانه در این مواقع بسیاری از افراد تصور می‌کنند بهترین اقدام برای خروج جسم، وارد کردن انگشتان دست به داخل دهان مصدوم است، حال آن که وارد کردن انگشتان دست به داخل دهان مصدوم می‌تواند منجر به تحریک و اسپاسم عضلات حلق، زخم و خون‌ریزی مجاری، آسیب به تارهای صوتی و از همه بدتر هدایت و نفوذ بیشتر جسم به قسمت‌های داخلی‌تر شود.

وقتی غذا به حلق کودکمان پرید چه کنیم؟, پورتال خبری فرهنگی گهر

علائم و نشانه‌ها

علائم ورود جسم خارجی به مجاری تنفسی در ۳ مرحله دیده می‌شود. مرحله اول سرفه‌های شدید، گریه و ضعف کودک، کبود شدن و حالت تهوع است اما شاید بعد از چند دقیقه بهبود موقتی ناشی از توقف سرفه‌ها به علت خستگی بیمار دیده شود که بسیار گول زننده و خطرناک است و  ممکن است اطرافیان تصور کنند خطر رفع شده است و در آخر به وجود آمدن عوارض تنگی نفس، عفونت و سایر عوارض.

 

اولین قدم

در اولین برخورد با چنین مشکلی شناخت سریع نوع انسداد و اقدامات فوری در نجات کودک بسیار موثر است. انسداد ناشی از جسم خارجی در اکثر موارد ناقص است و مقداری راه برای گذر هوا وجود دارد و خیلی کم پیش می‌آید که انسداد کامل در مجاری تنفس اتفاق بیفتد ولی باید بدانید که هرکدام از این دو نوع، علائم و نشانه‌های خود را دارند و نوع برخورد با هرکدام از آن‌ها متفاوت است پس قبل از هر نوع اقدامی باید خوب بررسی کنید که با چه انسدادی طرف هستید.

 

اگر بچه بالای یک سال بود

اگر بچه هوشیار بود به او بگویید که بایستد ۵ فشار محکم به ناحیه پایین جناغ سینه وارد کنید. ممکن است این کار تا ۱۰ بار تکرار شود. اگر هوشیار نبود و روی زمین دراز کشیده بود باید با قرار دادن ۲ دست روی ناحیه زیر جناغ ۵ فشار محکم به سمت داخل و بالا وارد کرد و سپس دهان را بررسی کنید و جسم خارجی را نگاه کنید.

اگر به دنبال خوردن غذا یا ورود جسم خارجی، کودک دچار سرفه مکرر و سیاه شدن گذرا شد بهتر است از زدن بر پشت کودک خودداری کرد چرا که ممکن است انسداد نسبی تبدیل به انسداد کامل شود.

پسربچه‌ها عادت دارند که اجسامی را داخل بینی خود کنند و بهترین کار در مواجهه با چنین امری این است که از انجام هرگونه دستکاری برای خارج کردن جسم خارجی پرهیز کرد.

متخصص گوش، حلق و بینی گفت: چرا که ممکن است جسم خارجی از محل خود خارج شود و به طرف راه هوایی عقب برود.

 

صرف وجود جسم خارجی در بینی خطر جانی برای کودک ندارد اما باید بلافاصله کودک را به نزدیکترین مرکز درمانی رساند تا با استفاده از وسایل خاص و مهارت پزشک، جسم خارجی را از بینی کودک خارج ساخت.
خطرناک‌ترین جسم خارجی در بینی و از نظر بلع را باطری‌های دیسکی یا ساعت نامید و گفت: این باطری‌ها در بسیاری از اسباب‌بازی‌ها وجود دارد و می‌تواند باعث سوراخ شدن مری و تیغه بینی شود بنابراین باید خیلی سریع و اورژانسی به بیمارستان مراجعه کرد و از هرگونه دستکاری خودداری کرد.

 

اورژانسی‌ و خطرناک‌ترین حالت جسم خارجی در اطفال را مربوط به پریدن جسم خارجی به منطقه حنجره و نای دانست و افزود: در صورت بروز انسداد کامل متأسفانه دیده شده که کودک قبل از رسیدن به بیمارستان فوت کرده است. استادیار بیمارستان علوم پزشکی تهران تصریح کرد: اجسام خارجی در صورت ورود به این منطقه می‌توانند انسداد کامل یا نصفه را باعث شوند.
علائم انسداد کامل را شامل عدم توانایی حرف زدن، سیاه شدن فوری کودک و بردن دست‌ها به طرف گلو دانست و افزود: عملکرد کودک در این زمان شبیه فردی است که در حال خفگی است که در اینگونه موارد انجام فوری مانور حملیج توصیه می‌شود که نحوه انجام این مانور و تصاویر مربوط به آن تقریباً در تمام سایت‌های پزشکی موجود است و نحوه این مانور برای سنین مختلف متفاوت است.
در موارد انسداد نسبی که معمولاً به دنبال خوردن غذا یا ورود جسم خارجی، کودک دچار سرفه مکرر و سیاه شدن گذرا می‌شود بهتر است از زدن بر پشت کودک خودداری کرد چرا که ممکن است انسداد نسبی تبدیل به انسداد کامل شود بنابراین باید هر چه سریعتر کودک را به پزشک ارجاع داد. تشویق به سرفه کردن: سرفه کردن با افزایش فشار داخل قفسه سینه می‌تواند منجر به خروج جسم خارجی شود.

جسم خارجی در بینی کودک می‌تواند بینی را به صورت مزمن دچار انسداد کند. زمانی که کودک به صورت مزمن دچار انسداد یک طرفه بینی، ترشح چرکی فراوان و بوی بسیار بد از یک سمت بینی یا دهان می‌شود در اینگونه موارد خصوصاً وقتی که علائم یک طرفه است باید وجود جسم خارجی در بینی رد شود.

 

منبع: جام نیوز

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي