وقتي موهاي کودک مي‌ريزد

دسته بندي : 💊 سلامت,پوست و مو
تاريخ : 24 مرداد

ريزش ‌مو مشكلي نيست كه فقط مختص بزرگسالان باشد. ممكن است كودكتان هم درگير اين عارضه شود اما خبر خوب اين است كه نشانه‌هاي ريزش‌موي کامل يا ريزش موي منطقه‌اي در كودكان به راحتي قابل‌درمان است. «پوست‌ و موي» اين هفته را مطالعه كنيد تا اگر يكي از اين نشانه‌ها را در كودكتان يافتيد، از قبل در مورد آن آگاهي داشته باشيد…

وقتي موهاي کودک مي‌ريزد, پورتال خبری فرهنگی گهر

اگر كودك شما بيش از چندين ماه دچار ريزش‌مو شود، علت آن مي‌تواند يكي از عوامل زير باشد. پس با ديدن هر كدام از اين علايم سريع به متخصص پوست مراجعه كنيد تا با تشخيص به موقع، مشكل حل شود. در ادامه چند بيماري‌ پوستي شايع را كه باعث ريزش موي كودك مي‌شود توضيح مي‌دهيم و به دلايل ريزش‌مو هم مي‌پردازيم.


تينه‌‌آ كپيتيس

اين عارضه معمولا در كودكان ديده مي‌شود و نوعي عفونت قارچي پوست سر است و به آن اصطلاحا «كچلي قارچي» هم مي‌گويند. اين بيماري با شكل‌ها و تظاهرات گوناگون بروز مي‌كند و معمولا تكه‌هاي فلس‌مانندي روي پوست سر ظاهر مي‌شود. اين لكه‌ها يا فلس‌‌ها معمولا گرد يا بيضي شكل هستند. موها ممكن‌است در اين قسمت دچار ريزش شوند يا روي پوست به شكل لكه‌هاي سياه دربيايد.

درمان اين نوع ريزش‌مو معمولا مصرف داروهاي ضدقارچ مانند گريزئوفولوين به مدت حداقل ۲ ماه است. به علاوه بايد از شامپوهاي مخصوص ضدقارچ مانند «سلنيوم سولفيد» يا «كتوكونازول» همزمان با درمان دارويي براي كاهش پوسته‌ريزي موهاي سر استفاده كرد. از آنجا كه اين عفونت قارچي مسري است، تمام وسايل كودك و كلاه، شال‌گردن، روسري يا برس او بايد كاملا شخصي باشد.


آلوپسي آره‌آتا

خوشبختانه بيماري آلوپسي‌آره‌آتا واگيردار نيست. در اين بيماري موهاي سر به صورت دايره‌اي يا بيضي مي‌ريزد و اين بخش‌ها صاف و خالي از مو مي‌شوند. تحقيقات نشان داده تقريبا ۲۵ درصد بچه‌ها دچار اين عارضه مي‌شوند. متاسفانه آلوپسي‌آره‌آتا درمان ندارد اما مي‌توان آن را كنترل كرد. در برخي بچه‌ها بعد از سال‌ها، ناگهان موها در محدوده‌اي كه كچل شده، درمي‌آيد. در حدود ۵درصد از كودكان هم ممكن است بيماري انتشار پيدا كند و به غير از موي سر، موهاي تمام بدنشان را هم از دست بدهند. اين بيماري با داروها و پمادهاي حاوي كورتيكواستروييد كنترل مي‌شود. در سنين بالاتر، تزريق استروييد و مصرف محلول ماينوكسيديل مي‌تواند به رويش دوباره موهاي ريخته كمك كند. پيدايش موهاي جديد ممكن‌است حدود ۸ تا ۱۲ هفته طول بكشد.


تلوژن افلوويوم

اين بيماري نيز يکي ديگر از عواملي است كه در كودكان باعث ريزش‌مو مي‌شود. شرايط استرس‌آور مانند تب بالا، از دست دادن يكي از اعضاي خانواده و انجام جراحي سخت مي‌توانند باعث اختلال در چرخه منظم رشد مو ‌شوند. اين حالت حداکثر يک سال طول مي‌كشد و معمولا محدودشونده است. متاسفانه براي اين بيماري درمان قطعي وجود ندارد اما اگر عاملي كه باعث ايجاد شرايط استرس‌آور شده است، از بين برود، رويش مجدد موها در سر امكان‌پذير است.

سوءتغذيه

گاهي كمبود مواد غذايي و معدني باعث ريختن موها مي‌شود. بيوتين يكي از ويتامين‌هاي ب‌كمپلكس است كه به بدن در تبديل كربوهيدرات به گلوكز كه براي سوخت‌رساني بدن لازم است، كمك مي‌كند. اگر اين ماده به بدن نرسد، باعث ريزش مو مي‌شود. «روي» يك ماده آلي است كه از جنبه‌هاي مختلف به متابوليسم سلول‌هاي بدن كمك مي‌كند همچنين باعث بهبود روند رشد در دوران كودكي و نوجواني مي‌شود پس به رشد سلول‌هاي سازنده مو هم كمك مي‌كند. در برخي موارد ريزش مو مي‌تواند به دليل مصرف بيش از حد ويتامينA هم باشد.


اختلال غدد درون‌ريز

در برخي كودكان علت ريزش مو مشكل كم‌كاري تيروييد است. پس اگر كودكتان دچار ريزش مو شد حتما بايد او را نزد پزشك ببريد تا برايش آزمايش تيروييد و در صورت لزوم، اسكن از غده تيروييد درخواست كند. اگر تشخيص داده شود تيروييدش كاركرد درستي ندارد، تحت‌ درمان دارويي قرار خواهدگرفت.


دلايل ديگر

گاهي علت ريزش‌موي كودك، پزشكي نيست و به مرور زمان برطرف خواهدشد؛ از جمله:

• كم‌مويي از بدو تولد:

 رشد موي خيلي از نوزادان در چند ماه اول زندگي بسيار كم است اما پس از مدتي موي دوران نوزادي جاي خود را به مرور به موهاي ثابت بيشتري مي‌دهد.

• ساييدگي:

 بين ۳ تا ۴ ماهگي، خيلي از بچه‌ها دچار ريزش موي منطقه‌اي مي‌شوند كه علت آن نشستن در صندلي‌ مخصوص بچه‌ها و سايش سر به قيمت پشتي صندلي است. نگران نباشيد؛ به محض اينكه فرزندتان شروع به راه‌رفتن كند، اين ريزش‌موي موضعي برطرف خواهد شد.

• استفاده از وسيله‌هاي جانبي:

 گاهي بد بستن مو و استفاده از كش‌هاي سفت باعث ريزش مو مي‌شود بنابراين سعي كنيد موهاي فرزند خردسالتان را در معرض اين كشش‌ها قرار ندهيد.

 

منبع: salamatiran.com

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي