واکنش هنرمندان به لیست نامزدهای جشنواره فجر در شبکه های اجتماعی

اعتراضات هنرمندان به لیست نامزدهای سی و پنجمین جشنواره فجر

واکنش هنرمندان به لیست نامزدهای جشنواره فجر در شبکه های اجتماعی, پورتال خبری فرهنگی گهر

اسامی نامزدهای سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر اعلام شد و در پی آن موجی از اعتراضات در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است. که بعضی از این متن‌های اعتراضی در ادامه آمده است:

 

باران کوثری:
هميشه گفته ام كه در جشنواره هايى كه هيئت داورى ، داورى مى كند منتظر هَر نتيجه اى بايد بود چون بحث سليقه است . هنوز هم ، با نبودن يكى از فيلم هاى محبوب كارنامه ام (سدمعبر) در فهرست خيلى از رشته ها ، همچنان به اين حرفم معتقدم ، اما از نبودن حامد در نامزدهاى بازيگر مرد “كف كرده ام ” . من امسال فيلم زياد نديده ام اما مطمئنم حامد لااقل به لحاظ تكنيك و ايفاى نقش متفاوت از خيلى ها بهتر بود . متعجبم ! و غمگين !خيلى زياد ! كارگردانى محسن و فيلمبردارى مرتضى و گريم محمود بماند …
اما خوشحالم كه حتى در اين داورى كه انقددددر با سليقه من متفاوت است ، دشوارى توليد فيلمى ديده شده كه به ظاهر ساده است: فِرارى . جهانگير كوثرى تهيه كننده خصوصى است ، به معناى كلمه ( بدون رانت و وام و نام حذف شده نهاد و سازمان). خودش هست و خودش ، و همه اعتقادش به سينمايى كه كمتر تهيه كننده اى ، توليدش را ريسك مى كند.
من ، منِ بازيگر ، منِ بارانِ بابا ، دستش را مى بوسم و به جسارتش افتخار مى كنم.
تبريك پدر.

واکنش هنرمندان به لیست نامزدهای جشنواره فجر در شبکه های اجتماعی, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

پوریا رحیمی سام:

ديگر خوب ميدانم شركت در جشنواره هاي اين كشور،و در نهايت صحبت راجع به داوري جز ساده انگاري و ساده لوحي نيست.من امسال در تاتر و فيلم فجر حضور داشتم و لذت خودم را بردم و افتخار كردم و هيچ جز اين مهم نيست. كلي كار مهم در پيش رو دارم و وقت كم…براي تمام همكارنم سلامتي و شادي ارزو ميكنم و از تمامشان ممنون و سپاس گذارم براي همه آنچه به من بخشيدند…من هنوز و استوار با اين يقينم كه…
بهترين بازي من بازي بعدي من است:)
مهدی دلخواسته:

در پی انتخاب نشدن عکس های فیلم قاتل اهلی در بخش نامزدهای عکس جشنواره فیلم فجر ( با توجه به دیدن تمامی مجموعه عکس ها) دو مطلب از قبل دانسته برایم محرز شد :۱. بی سوادی مطلق ( و نه بی سلیقگی )اکثر نفرات هیات داوران در زمینه عکاسی فیلم ۲. سهم بندی سیمرغ ها بر اساس فیلم ها
اعضای هیأت داوران سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر : «محمدرضا تخت‌کشیان» ،«محمدرضا هنرمند»، «شهرام اسدی»، «محمدمهدی دادگو»، ، «رویا نونهالی»، «ایرج رامین‌فر» و «اکبر نبوی»
نامزدهای بهترین عکس:
-مریم تخت کشیان برای مجموعه عکس های فیلم نگار
– امیرحسین شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم رگ خواب
-امید صالحی برای مجموعه عکس های فیلم اسرافیل
– احمدرضا شجاعی برای مجموعه عکس های فیلم خفگی
– سحاب زری‌باف برای مجموعه عکس های فیلم ماجرای نیمروز

فریدون جیرانی:

خوشحالم که داوران جشنواره لااقل برف های پشت پنجره « خفه گی» را دیدند.

واکنش هنرمندان به لیست نامزدهای جشنواره فجر در شبکه های اجتماعی, پورتال خبری فرهنگی گهر

کیوان کثیریان:

دوستان هی می پرسند که چرا در قبال اعلام نامزدهای جشنواره ساکتی. خب طبعا هر عقل سلیمی در این فهرست نکات جالبی می بیند. گفتن ندارد. فیلم خوب، خودش خودش را فریاد می زند.
مثلا چندسال پیش در حضور “جدایی نادر از سیمین” جایزه بهترین فیلم را به “جرم” دادند. خب. الان آن فیلم کجاست و این فیلم کجاست؟ بابا در این جشنواره “استرداد” سیمرغ بهترین فیلم را گرفته!
هنرمند شایسته هم خودش را اثبات می کند. چه بسا کسانی که سیمرغ نگرفته اند ولی یک تنه اعتبارشان ده‌ها برابر یک سیمرغ می ارزد. نمونه اش سوسن تسلیمی با آن همه بازی درخشان و بی توجهی محض جشنواره به او الان جایگاهش در سینمای ایران کجاست؟ وقتی هی پای سلیقه را وسط می‌کشیم و از معیار و ملاک می‌گریزیم نتیجه اش می‌شود همین. از آن هیات انتخاب و این هیات داوری و این جشنواره کلا توقعتان بالاست. اعتبار جشنواره فجر به عنوان سرمایه ملی؟ شوخی نکنید. تنها چیزی که برای بعضی‌ها مهم نیست همین است!
با احترام به همه نامزدها که خیلی‌هایشان کاملا بحق در این فهرست حضور دارند، هرچه انتخاب‌ها و جوایز فجر بی‌مبناتر و پرت‌تر باشد، اعتبار نظرات و انتخاب‌های منتقدان بالاتر می‌رود. اصلا چرا حرف اضافه بزنیم. “مردم” به زودی تعیین می کنند که اصل ماجرا از چه قرار است.

 

مسحن قرایی:

به دنبال راهي هستم تا كانديد نشدنِ حامد بهداد براي بازي در فيلمم را باور كنم. هيچ راهي مرا به مقصد نمي رساند.
بازي در نقشي پيچيده كه تمامِ زوايايِ پيدا و پنهانِ فيلمنامه در آن نهفته است.
فيلمنامه اي كه ظاهرن آنرا دوست داشته ايد و كانديدش كرديد.
آيا لحظه اي در اين فيلمنامه كه دوستش داشتيد وجود دارد كه بازيگر از عهده اش بر نيامده باشد. آيا شباهتي بينِ اين شخصيت و بازي هاي پيشينِ بازيگرش ميبينيد؟
تأليف چيست؟ اين بازي برايِ من و بسياري كه فيلم را ديده اند دستاورد است.
همه چيز برايم آكنده از شك است. چرا حامد را كانديد نكرده ايد؟!! با وجود هر شكل دشمني هم باز حامد را بايد كانديد مي كرديد، كسي ناراحت مي شد؟ به جايِ خاصي بر مي خورد؟
باران كوثري و محسن كيايي (بازي)، مرتضي هدايي (مدير فيلمبرداري)، محمود دهقاني (چهره پردازي)، حجت اشتري و نگار نعمتي (صحنه و لباس)، سعيد بجنوردي و حسين ابوالصدق (صدا)، رضا مرتضوي (موسيقي) و بهمن كاميار (فيلم)
شما همگي در فهرست كانديدهاي من هستيد، بدونِ تعصب و با افتخار.
پ ن:
دوست مي داشتم نام همه ي همكارانم در ساير فيلمها كه به ناحق در اين فهرست نيستند را صدا بزنم ولي نامه كوتاه است ، عذرخواهي از آنها كه از قلم افتاده اند.
حميد نعمت الله(رگ خواب)، فريدون جيراني (خفه گي)، فرشاد محمدي (رگ خواب)، مسعود سلامي (خفه گي)، احمد مهرانفر (ماجراي نيمروز)، ترلان پروانه (فراري)، مهدي موسوي (ويلايي ها)، سجاد پهلوانزاده (ماجراي نيمروز) و …

 

مسعود فراستی:

داوری ضعیف یک معنی دارد. یعنی داوری و ضعیف. اما آن چیزی که دیده شد، عجیب است. شبیه مورد عجیب بنجامین باتن بود. یعنی واقعا ناقص الخلقه!

این جشنواره بسیار عجیب است و این عجیبی از شروع جشنواره است. واقعا در ۱۵ سال اخیر جشنواره چنین بدی را بخاطر نمی آورم. جشنواره بد بدین معنا که فیلمهایی انقدر بد دارد. در این جشنواره تعداد فیلم های بد، توهین آمیز، نابلد و مبتذل رکورد دارد.

سینمای ایران کجای کار است؟ واقعا در چنین وضعیت استیصال و اضمحلالی قرار دارد؟ منتقدی که همواره مخالف من بود، نیز می گفت جشنواره قابل تحمل نیست. به اکران نیز فکر کنید که غیرقابل فروش هستند.

 

سعید قطبی زاده:

هر هیئتی نظر خود را دارد و حرف های ما نظرات ماست و غیرقانونی نیست. نظر من این است که نظراتی که اعلام شد تاسف بار است. من اصلا باور نمی کنم این نتایج رو. گویا هیئت داوران بخشی از فیلم ها را ندیده است. من هرچقدر هم برخی فیلم ها را نپسندم نمی توانم توانایی ها و نقاط مثبت فیلم در بخشی حوزه ها را نادیده گرفت. در ۷۰ درصد موارد نامزدها مرا شوکه کرد.

 

محمدرضا شفاه تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بیست و یک روز بعد»:

شب گذشته با اعلام اسامی نامزدها به این نتیجه رسیدم که ماجرای برنامه ریزی شده و از قبل فکر شده به دیده نشدن این فیلم، کاملا درست پیش می رود. جالب است بگویم که شب گذشته دوشنبه ۱۸ بهمن ماه، همراه با ساره بیات در یکی از سینماها حضور داشتیم که به من گفت همین الان از طریق پیامک به من گفته اند که نامزد بازیگری شده ام و باید در مراسم کاندیداها حضور داشته باشم اما جالب این است که بعد از انتشار لیست اسامی نامزدها، نام این هنرمند از لیست حذف شده بود.

 

علی فرهمند:

حیف از این عکس، حیف از این چهره و حیف از این مَرد که باید بالاجبار بر پوستر این جشنواره دوزاری رویت شود. جشنواره‌ای که نمی‌دانم داورانش در کدام مکتب واحد‌های سینمایی خود را پاس کرده‌اند که این‌چنین دست به داوری و انتخاب فیلم‌های امسال زده‌اند. بی‌شک فهرست اسامی کاندیدای امسال را هم باید به عنوان یکی از دستاوردهای آقایان در نظر گرفت که فرمول تهیه چنین فهرست احمقانه‌ای در دکان هیچ عطاری یافت نمی‌شود.
باند بازی‌ها و لابی‌های دوستان دیگر بوی گند گرفته و برای همه عیان شده است.
از فجایع امسال هم این است که اسامی فیلم‌های «خفه‌گی» و «رگ خواب» -به عنوان بهترین آثار جشنواره فجر امسال- حتّی در لیست کاندیدها هم به چشم نمی‌خورد. حداقل اگر کاندید می‌کردند و جایزه نمی‌دادند کمتر آبروریزی می‌شد.
تا وقتی سایه سرد آقایان بر این محفل دولتی است، جشنواره فجر را باید بست و درش را تخته کرد.

 

 

آرش حسن پور:

واقعا متاسفم برای این همه بی عدالتی…تغریبا به این موضوغ در همه موارد مملکت عادت کردیم اما همش فکرمی کنم این دفعه درست میشه…..اما ظاهرا هیچ وقت شرایط تغییر نخواهد کرد تا زمانی که …..

 

محمد حسین مهدویان:

سلام
خدا رحمت کنه جلال آل احمد رو. به خواهر زاده‌اش آقای حسین دانائی که ظاهرن خیلی دوست داشته مقاله‌ای چیزی توی مجله‌ای چاپ کنه گفته بود: حرف‌ات اگه حرف باشه روی دیوار طویله اورازان هم که بنویسی فرداش تا ته بندرعباس می‌ره و همه می‌شنون و روشون اثر هم می‌ذاره. اگر هم حرف نباشه، سیمین توی مجله فردوسی هم که چاپ کنه، مردم خیلی که به سرت منت بذارن توش سبزی پاک می‌کنن.
دوستان عزیزم هادی بهروز(مدیر فیلم‌برداری)، سجاد پهلوان‌زاده(تدوین‌گر)، ابراهیم امینی(نویسنده)، محسن دارسنج(طراح گریم)، حبیب خزایی‌فر(آهنگ‌ساز)، احمد مهران‌فر(بازیگر)، مهرشاد ملکوتی(صداگذار) و هادی ساعدمحکم(صدابردار)، زحمات شما رو اصحاب رسانه، منتقدان، هنرمندان و مهم‌تر از همه مردم عزیز و عاشقان سینما دیدند. سیمرغ کیلویی چند. همه جا حرف شماست. برید خدا رو شکر کنید که حرف شما از روی دیوار رفت تا همون‌جایی که باید بره‌.

 

بهرام افشاری

مرسی از همه دوستان به خاطر لطف و محبتی که به من به خاطر بازی در نقش قدم داشتند….من همیشه سعی کردم چراغ خاموش کارمو انجام بدم و خودمو در تجربه های مختلف محک بزنم…دو ماه تمرین به خاطر لهجه اذری و یک ماه فیلمبرداری در لوکیشن های سخت.این همه مهرو محبت شما خستگی رو از تن من دراورد…اهل اعتراض نیستم چون توانش نیست اما این نیز بگذرد

 

الناز شاکردوست:

به نقل از خبرگزارى سينما ديلى: جشنواره فجر همچون ساختمان پلاسكو فروريخت
این دیگر سلیقه نیست. داوری تعریف دارد و جشنواره فجر اعتباری داشت که با عملکرد برگزارکنندگان و داورانش در این دوره به کلی فروریخت !

واکنش هنرمندان به لیست نامزدهای جشنواره فجر در شبکه های اجتماعی, پورتال خبری فرهنگی گهر

واکنش هنرمندان به لیست نامزدهای جشنواره فجر در شبکه های اجتماعی, پورتال خبری فرهنگی گهر

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي