واکسن آنفلوانزا برای همه مناسب نیست

تاريخ : 11 مهر

گرچه پزشکان می گویند بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوانزا اواخر شهریور و اوایل مهر است اما هنوز در داروخانه ها خبری از این واکسن نیست. از سوی دیگر حتی اگر واکسن آنفلوانزا در این هفته یا هفته بعد از راه برسد هم به احتمال زیاد، با کمبود آن در کشور مواجه می شویم چون هر سال شمار زیادی از مردم، خودسرانه این واکسن را تزریق می کنند حال آن که، تزریق واکسن آنفلوانزا فقط برای برخی افراد ضروری است و برای گروهی دیگر حتی شاید خطرناک باشد.

واکسن آنفلوانزا برای همه مناسب نیست, پورتال خبری فرهنگی گهر

از آنجا که فصل بروز آنفلوانزا پاییز است تا سال های گذشته روال این بود که در نخستین روزهای مهر هر سال، واکسن این بیماری به داروخانه ها و پزشکان برسد اما امسال هنوز خبری از این واکسن نیست و دکتر اکبر کوشافر، عضو هیأت مدیره انجمن پزشکان کودک پیش بینی می کند که واکسن در نیمه مهر توزیع شود.

غافلگیرتان می کند
آنفلوانزا بیماری تنفسی است که با ویروس و به سرعت منتقل می شود و بر اساس هشدارهایی که تاکنون وزارت بهداشت منتشر کرده، همراه با تب، سرفه، سردرد، اسهال، استفراغ و گلودرد است. این بیماری به سرعت منتقل می شود و به همین علت پزشکان توصیه می کنند در صورت مشاهده افراد مبتلا به آن، فاصله  ۱ تا ۲ متری را از بیماران حفظ کنید و با آنها دست ندهید یا روبوسی نکنید، دست ها را مرتب با آب و صابون بشویید یا به آنها مواد ضد عفونی کننده بزنید و هنگام عطسه و سرفه، دهان تان را با دستمال کاغذی بپوشانید تا اگر آنفلوانزا گرفته اید، ویروس به دیگران منتقل نشود. عوارض آنفلوانزا ناگهان ظاهر می شود و همین موضوع یکی از راه های تمیز دادنش از سرماخوردگی است.

کی بزند؟ کی نزند؟
گرچه آنفلوانزا بیماری خطرناکی است که عوارضش شاید چندین روز کاری مفیدتان را خراب کند اما این عذر موجهی برای خرید واکسن آن و تزریقش نیست چون امکان دارد عوارض این تزریق از فوایدش بیشتر باشد. علاوه بر این خرید واکسن آنفلوانزا ازسوی کسانی که واقعاً در معرض خطر نیستند باعث نایابی اش در بازار دارو می شود و دست گروه های پرخطری که واکسن واقعاً برایشان لازم است، خالی بماند.

دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان داخلی کشور درباره گروه های پرخطری که حتماً باید واکسن آنفلوانزا تزریق کنند توضیح می دهد: از آنجا که عوارض آنفلوانزا در کودکان و سالمندانی که از مرز ۶۰ سالگی گذشته اند، زیاد است این گروه ها می توانند واکسن را تزریق کنند. به گفته او مبتلایان به بیماری های ریوی یا قلبی، کسانی که بیماری های مزمنی مانند دیابت دارند، آن ها که بدن شان آمادگی کمتری دربرابر عفونت ها دارد یا مشکل سوء تغذیه یا سوء جذب دارند، کودکانی که آسپرین مصرف می کنند و بیماران سرطانی از جمله افرادی هستند که باید  واکسن آنفلوانزا تزریق کنند چون عوارض بیماری بر آنها ممکن است شدید باشد. او همچنین تجویز این واکسن را برای بیمارانی که کورتون مصرف می کنند، مجاز می داند چون داروهای کورتونی سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند و توان آن را برای مقابله با آنفلوانزا کاهش می دهد.

متخصص بیماری های داخلی اما هشدار می دهد مردم نباید خودسرانه واکسن آنفلوانزا تزریق کنند چرا که این واکسن در واقع ویروس ضعیف شده است و اگر بدن شرایط مناسبی نداشته باشد ممکن است همان ویروس ضعیف شده هم عوارضی خطرناکی در فرد ایجاد کند. خسرو نیا در این باره مثال می زند : شاید ویروس به مغز حمله کند و باعث ورم مغزی ( آنسفالیت) شود، یا آلرژی ایجاد کند یا در مبتلایان به بیماری های کبدی مانند هپاتیت، میزان آنزیم های کبدی را بالا ببرد. همچنین کسانی که به تخم مرغ حساسیت دارند، نیز باید دور واکسن آنفلوانزا خط بکشند و تزریق این واکسن در آنها که دچار تب یا عفونت شدید هستند هم باید به تعویق بیفتد.

رئیس انجمن متخصصان داخلی هشدار می دهد که فقط پزشک معالج با بررسی وضعیت سلامت فرد و فهرست داروهای  مصرفی اش می تواند درباره این که تزریق واکسن آنفلوانزا برای کسی لازم است یا نه، نظر بدهد و به همین علت مردم باید از تزریق خودسرانه این واکسن بپرهیزند و داروخانه ها هم نباید بدون نسخه پزشک، آن را به مردم بفروشند.

 

منبع: جام جم انلاین

 

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي