همه چیز درباره وزیر آموزش پرورش سوئد

درباره وزیر آموزش پرورش سوئد چه می دانید ؟

وزیر آموزش و پرورش سوئد یک سال پیش در همین روزها از کار خود کناره گرفت. آیدا هدزیالیچ وزیر زن آموزش و پرورش سوئد، جوان ترین وزیر کابینه این کشور بود که سال گذشته توسط پلیس دستگیر شد!
یورونیوز در این رابطه نوشت: آیدا هدزیالیچ، وزیر آموزش و پرورش نوجوانان سوئد و عضو حزب سوسیال دموکرات این کشور پس از آنکه توسط پلیس بدلیل نوشیدن الکل و رانندگی دستگیر شد از مقام خود استعفاء داد. تستها نشان داده میزان الکل موجود در خون این وزیر جوان بیشتر از حد مجاز بوده است.

وزیر آموزش پرورش سوئد کیست ؟

شاید شماهم کنجکاو شده باشید که وزیر آموزش و پرورش سوئد کیست؟ یا اگر به اخبار بین الملل و وقایع و اتفاقات کشور های خارجی نیز اهمیت میدهید، برای دانستن این موضوع با ما همراه باشید تا بدانید وزیر آموزش و پرورش سوئد سوئد کیست و بیوگرافی و روزمه وی را مطالعه کنید.

در سال ۲۰۱۳ میلادی هایده حاجی علیچ به انتخاب مجلس وکانس آفارر در میان باهشو ترین شخصیت های سوئد دهمین رتبه را کسب کرد. این زن در سال ۱۳۹۳ یعنی سه سال پیش در کشور سوئد به عنوان وزیر آموزش و پرورش انتخاب شد. این زن اهل فوچه بوسنی در دولت جدید سوئد به نخست وزیری «استفان لِفوِن» جوانترین وزیر کابینه دولت سوئد محسوب می شود. هایده حاجی علیچ متولد ۱۹۸۷ میباشد و در ۵ سالگی به همراه خانواده اش به سوئد مهاجرت کرده است. او در دانشگاه لوندو در رشته حقوق فارغ التحصیل شده است و اولین موفقیت سیاسی اش را در انتخابات شورای شهر در سال ۲۰۱۰ میلادی رقم که زد که به عنوان عضو حزب سوسیال دمکرات سوئد به پارلمان شورای شهر راه یافته است. سپس از طرف حزب سوسیال دمکرات به عنوان جانشین شهردار شهر هالمستاد برگزیده شد.خانم «هایده حاجی علیچ» بر اساس انتخاب مجله وکانس آفارِر در سال ۲۰۱۳ میلادی درمیان باهوش ترین شخصیت ها در سوئد دهمین رتبه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش خبرگزاری خاورمیانه، رسانه های محلی سویدن گزارش دادند که ” آیدا هادزیالیچ ” 29 ساله  وزیر ارتقاء دانش در امور مکاتب ” این کشور پس از مصرف دو گیلاس شراب سوار بر موتر خود شده و به مقصد شهر مالمو رانندگی کرده است. موتر این وزیر در روی یک پل در مرز سویدن و دانمارک از سوی پولیس متوقف شده و از او تست الکل گرفته شد.

هادزیالیچ گفته است که چهار ساعت پس از مصرف دو گیلاس شراب سوار بر موتر شده و گمان می کرده که اثر الکل در خونش از بین رفته باشد. اما در تست الکل میزان وجود الکل در خون او بیش از حد مجاز بوده است. مجازات چنین جرمی در سویدن تا 6 ماه حبس می باشد. این وزیر مصرف الکل پیش از رانندگی را بزرگ ترین اشتباه زندگی خود عنوان کرده است. او 24 سال پیش از بوسنی به سویدن مهاجرت کرده و جوان ترین وزیر کابینه در تاریخ سویدن بوده است.

نظام آموزشي در سوئد

نخستین مرحله نظام آموزشی کشور سوئد مقطع آموزشی پیش دبستانی ویژه نظام آموزش کودکان رده‌های سنی زیر 6 سال می‌باشد. ساختار کلی نظام آموزشی سوئد، مدارس عمومی کودکان و نوجوانان ، مدارس پیش دبستانی ،مدارس پایه، مدارس استثنایی و مدارس ویژه فرهنگ سامی را شامل می‌گردد. دوره‌های آموزش آزاد بزرگ سالان نیز توسط مدارس عالی مردمی و همچنین نهادهای آموزش بزرگ سالان برگزار می‌گردد.از اول اوت 1998 در برنامه‌های آموزشی کشور تغییرات جزئی اعمال گردیدکه از آن جمله می‌توان به الحاق مقطع آموزش پیش دبستانی و مراکز تفریحی ویژه کودکان به آموزش در اول اوت پایه کشور اشاره نمود.طی سال1998 نخستین برنامه آموزشی ملی ویژه مراکز آموزش پیش دبستانی طراحی گردید. بین سالهای 1992 تا 1995 تغییراتی در ساختار مقطع آموزش تکمیلی متوسطه صورت گرفته و کلیه برنامه‌های آموزشی در قالب 17 برنامه آموزش ملی سازماندهی گردید. علاوه بر این کلیه برنامه‌های آموزشی حول هشت هسته موضوعی اعم از آموزش زبان سوئدی به عنوان زبان دوم، زبان انگلیسی، مطالعات اجتماعی، مطالعات مذهبی، ریاضیات، علوم ، ورزش، بهداشت و فعالیت‌های هنری ارائه گردید. در نظام جدید آموزش عالی که در سال 94-1993 طراحی گردید، کلیه دوره‌های آموزش‌های عالی بصورت ترمی به دانشجویان ارائه می‌گردد. ترم‌های تحصیلی به طور جداگانه اخذ شده یا بطریقی انتخاب می‌گردند. که به اخذ یکی از سه مدرک ( درجه) عمومی آموزش دانشگاهی منتهی می‌گردد.
از جمله مدارک مذکور می‌توان به گواهی نامه کارشناسی با حداقل آموزش 3 ساله و مدرک کارشناسی ارشد که خود بر دو نوع مدرک کارشناسی ارشد آموزشی ( حداقل160 واحد درسی با حداقل آموزش ( 4 ساله) و مدرک کارشناسی ارشد حرفه‌ای( یک ترم الحاقی با حداقل40 واحد درسی با حداقل آموزش 1 ساله ) اشاره نمود.تعداد مدارک علمی سوئد بر 55 مدرک حرفه‌ای بالغ می‌گردد که از این تعداد 13 مدرک علمی در دانشگاه علوم کشاورزی سوئد ارائه می‌گردد. شرحی درباره مدارک مختلف علمی و اهداف ارائه چنین مدارکی را می‌توان در آئین نامه آموزش عالی و در آئین نامه دانشگاه علوم کشاورزی سوئد جستجو نمود. تعدادی از گواهی نامه‌های حرفه‌ای نیز برای حرفه‌های در نظر گرفته شده که به ثبت و تایید رسمی نیاز دارند که از آن جمله می‌توان به گواهی نامه‌های علوم حرفه‌ای اشاره نمود.دوره‌های آموزشی آزاد بزرگ سالان، از طریق دبیرستانهای مردمی و نهادهای آموزش بزرگسالان و هم چنین برخی از مدارس تکمیلی آموزش بزرگ سالان برگزار می‌گردد. بخش عمده‌ای از آموزش عالی کشور سوئد در جهت آموزش عالی بزرگ سالان هدایت شده است.

نمره دادن ممنوع

در دبستان هاي سوئد نمره دادن ممنوع است. مطالعات روانشناسي نشان مي دهد درجه بندي کودکان از طريق نمره دادن، به شخصيت آنها آسيب مي رساند. معلم از راه تماس نزديکي که با شاگردان خود دارد، نقاط قوت و ضعف آنها را مي شناسد. دانش آموزي که در مدرسه نمي تواند مانند ساير شاگردان به راحتي درس بخواند، بي ترديد دچار مشکلاتي است که معلم بايد به بررسي آنها بپردازد. بنابراين به جاي نمره دادن و تشويق کردن بعضي از دانش آموزان و تحقير کردن برخي ديگر، مدرسه بايد به دانش آموزان ضعيف کمک کند. گاهي رابطه ساير دانش آموزان باعث گوشه نشيني و عقب افتادگي يک دانش آموز مي شود. در اين صورت وظيفه مدرسه است که اين مشکل را از راه گفت وگو با دانش آموزان حل کند. گاهي عوارض بازدارنده دانش آموز ناشي از رفتاري است که با او در خانواده صورت مي گيرد. سختگيري والدين در خانه مي تواند باعث افسردگي يا ناآرامي دانش آموز شود. در چنين مواردي مدرسه، اداره اجتماعي را در جريان مي گذارد. وظيفه اداره اجتماعي است که موقعيت خانواده دانش آموز و روابط افراد خانواده را مورد بررسي قرار داده و راه حل هاي مناسب را به کار گيرد.

در مدارس چه مي گذرد

در همه مراحل آموزشي از مهد کودک تا تحصيلات دانشگاهي دختران و پسران در کنار هم هستند و به طور مختلط در کلاس هاي درس و محيط آموزشي حضور دارند.بچه ها از مهد کودک و دبستان عادت مي کنند ديگران را با نام کوچک آنها صدا کنند. حتي معلم با اسم کوچک و ضمير «تو» مورد خطاب قرار مي گيرد.در دبستان ها براي تميز نگه داشتن محيط کلاس هاي درس، دانش آموزان قبل از ورود به کلاس کفش هاي خود را درمي آورند. با تميز بودن زمين دانش آموزان و معلم مي توانند در گردهمايي هايي که دارند، دايره وار روي زمين بنشينند. در اين حالت جاي همه شرکت کنندگان در گردهمايي موقعيت مشابهي دارد.روزهاي دوشنبه که آغاز هفته است شاگردان و معلم گرد هم مي نشينند و بچه ها درباره آنچه در روزهاي تعطيل انجام داده اند، براي همکلاسي ها و معلم خود صحبت مي کنند. صحبت در برابر جمع به طور نوبتي بوده و همه بايد در آن شرکت داشته باشند. به اين ترتيب همه شاگردان مي آموزند در برابر ديگران صحبت کنند. در محيط دبستان کوشش مي شود از بروز اطلاعاتي که نشان دهنده تمايز خانواده ها از يکديگر باشد، جلوگيري شود. به عنوان مثال معلم حق ندارد درباره شغل والدين کودک يا مذهب آنها سخني به ميان آورد. برملا شدن اطلاعات شخصي و خانوادگي در محيط آموزشي مي تواند دانش آموزان را نسبت به يکديگر متمايز کرده و بين آنها فاصله اندازد. هدف اين است که عدم تبعيضات شغلي يا مذهبي از همان دوران کودکي در بچه ها نهادينه شود. تبليغات و تلقينات مذهبي در سيستم آموزشي سوئد کاملاً ممنوع است. از سال سوم دبستان هرساله ضمن درس تاريخ و علوم اجتماعي، تاريخ مذاهب تدريس مي شود. اما معلم حق ندارد نسبت به يک مذهب يا سياست موضع گيري کند يا اينکه اعتقادات شخصي خود را براي شاگردان کلاس بيان کند.

همه مدارس داراي سالن ناهارخوري اند که دانش آموزان ناهار را در آنجا صرف مي کنند. در مناطقي که خانواده هاي کارگري زندگي مي کنند، صبحانه نيز در مدارس آماده مي شود تا بچه هايي که مايل باشند، قبل از شروع کلاس ها از آن استفاده کنند.در همه مدارس کتابخانه وجود دارد که به تعداد مورد نياز کتاب، نوار و سي دي در اختيار دارد. اين کتابخانه ها به کتابخانه مرکزي شهر وصل هستند و از طريق آن تغذيه مي شوند. در مدارس، بچه ها به خواندن کتاب به طور فردي يا گروهي تشويق مي شوند. يکي از برنامه هاي جمعي اين است که هرگاه دانش آموزي کتابي مي خواند، خلاصه آن را براي بقيه تعريف کند. در هر مدرسه يي به ذوق و سليقه کارکنان آن، راهکارهاي گوناگون براي تشويق بچه ها به کتابخواني وجود دارد. در يک مدرسه لوله پلاستيکي درازي در کنار حياط مدرسه قرار داده اند. در هر کلاس نيز تعدادي گلوله پلاستيکي در دسترس است. وقتي دانش آموزي يک کتاب را به پايان مي رساند، معلم او يکي از گلوله ها را در آن لوله پلاستيکي مي اندازد. گنجايش لوله هزار گلوله است. همه مي دانند وقتي ظرفيت لوله پر شود، جشن بزرگي در مدرسه برپا خواهد شد. تب خواندن کتاب به ويژه هنگامي که لوله بيش از نصف پر شده باشد، بالا مي گيرد و بچه ها به کتابخواني تشويق مي شوند.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه