هشدار متخصصان به خانم ها: در تیر ماه باردار نشوید

دسته بندي : خانواده,سبک زندگی
تاريخ : 6 تیر

پزشکان به خانم ها هشدار دادند که در تیر ماه باردار نشوند

هشدار متخصصان به خانم ها: در تیر ماه باردار نشوید, پورتال خبری فرهنگی گهر

پس از بررسی بیش از ۲۷۰ هزار بارداری، دانشمندان به این نتیجه رسیده اند که بهترین زمان برای باروری کودکی سالم در آذرماه است.

کودکانی که نطفه آنها در ماه های تابستان بسته شده از سلامت کمتری برخوردارند. در پی کشف این حقیقت، دانشمندان پیشنهاد می کنند زنانی که قصد بارداری دارند، از «تیرماه سمی» بپرهیزید. محققان دانشگاه ایندیانا با مطالعه بیش از ۲۷۰ هزار بارداری بین سال های ۲۰۰۴ تا ۲۰۰۹ متوجه تفاوت های چشمگیر در میزان سلامت کودکانی شدند که در ایام مختلف سال به دنیا آمده اند.

بیشترین شانس آبستن شدن برای تولد کودکی سالم آذرماه است؛ از هر ۲۰۰ بارداری در ماه های مختلف سال، نسبت نوزادان سالمی که در ماه آذر نطفه شان بسته شده سه برابر نوزادانی بوده که ماه های تابستان نطفه شان بسته شده است.

دانشمندان معتقدند میزان بالای آفت کش های به کاررفته در محصولات کشاورزی و سطوح متفاوت نور و ویتامین D می تواند عامل این تفاوت ها باشد. به علاوه به نظر می رسد که نسبت بقای موفق تابعی از الگوهای باستانی تکاملی باشد به این صورت که تولد کودکان در زمان های مناسب، مثلا فصل برداشت محصول، تقویت شده است. نزولی چشمگیر در میزان سلامت کودکان متولد دی ماه- زمان اوج بیماری های زمستانی بزرگسالان- نیز مشاهده شده است.

دکتر پاول وینچستر در دانشگاه ایندیانا معتقد است: «عوامل فصلی و بسیار مخربی در فرایند بارداری کشف شده است. ما تفاوت های معناداری در فرایند تولید مثل در فصل های مختلف مشاهده کرده ایم. تیر، ماهی سمی است. اثر تیرماه در همان مراحل مقدماتی قابل مشاهده است. مادران سفیدپوست کمترین احتمال نجات از اثر تیرماه را دارند و عموما دوره بارداری کوتاه تری سپری می کنند و فرزندانی نارس به دنیا می آورند. به گمان نمی کنم این امر تصادفی و و فارغ از یک علت بیولوژیک باشد. سطح ویتامین D و آفت کش ها می توانند عوامل مرتبط باشند.

اگر می خواهید درگیر نقایص زایمانی و تولد کودک نارس نشوید، پرهیز از اثرات تیرماه را جدی بگیرید. مطالعات دیگر نشان داده بروز ضایعه نخاعی اسپینابیفیدا (ستون فقرات شکاف دار) و سندرم مرگ ناگهانی نوزادان در کودکانی که نطفه آنها در تیرماه بسته شده در بالاترین حد خود است. این امر برای کلینیک های درمان ناباروری که تمایل دارند در همه ایام سال دایر باشند، یافته جالبی است.»

مطالعات منتشر شده در دانشگاه کیمبریج نشان داد کودکانی که در ماه های تابستانی به دنیا آمده اند احتمالا قوی تر و بلندقامت ترند. مادرانی که بارداری آنها در طول ماه های بهاری و تابستانی بوده است درصد بالاتری از ویتامین D موجود در نور خورشید را برای افزایش سلامتی در طول سه ماهه دوم و سوم دریافت می کنند و آن را از همان ابتدا به نسل بعد منتقل می کنند. ویتامین D علاوه بر اینکه برای حفظ سلامت استخوان ها ضروری است، در جلوگیری از سرطان، دیابت نوع ۱ و ام اس نیز موثر است.

مطالعات اخیر همچنین نشان داده است که در حدود یک چهارم ژن ها تابع فصل ها هستند و بنابراین زمان شروع بارداری تاثیر جدی بر سلامت فرد در آینده خواهدداشت.

به گفته دکتر استوارت لاوری از کالج سلطنتی، شواهد روزافزون نشان می دهد زمان شروع بارداری بر سلامت کودکان اثر زیادی دارد: «نظریه های مختلفی وجود دارد. تولید مثل زنان می تواند نسبت به ساعات تابش خورشید حساس باشد. مثال های زیادی در طبیعت وجود دارد که با مدل داروین مبتنی بر نسبت زمان تولد کودکان و بهترین زمان بقا- مثلا زمانی غیر از اواسط زمستان- تطابق دارد. میزان آلودگی هوا نیز در ایام مختلف سال متفاوت است، که این امر می تواند بر کیفیت هوای آزمایشگاه های IVF و نتایج فرایند نیز اثر بگذارد.»

مطالعات قدیمی تر نشان داده بود که احتمال بروز ام اس در افراد متولد آبان که سه ماهه دوم و سوم آنها بیشتر در ماه های فصل بهار و تابستان گذشته است. بسیار کمتر از متولدان اردیبهشت است که این دوران را بیشتر در ماه های سرد سال گذرانده اند. این یافته نیز به نوبه خود با اثر ویتامین D مرتبط است. مطالعات نشان می دهد بچه ها در بهار و تابستان رشد بیشتر و در پاییز و زمستان رشد کمتری دارند. به نظر دکتر وینچستر، مواد شیمیایی محیطی به بحران های چشمگیر باروری در غرب منجر می شود، بحرانی که می تواند عظیم تر از گرم شدن زمین باشد.

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي