هشت حقیقت شگفت‌انگیز در باره خواب

تاريخ : 3 شهریور

زنگ‌ هشدار ساعت را یك ساعت قبل از خواب تنظیم كنید. بسیاری از زنان از صدای زنگ برای بیدار شدن در زمان صبح استفاده می‌كنند. آنان عادت دارند هنگام رفتن به رختخواب زنگ هشدار را تنظیم كنند، در حالی‌كه متخصصان خواب توصیه می‌كنند یك ساعت قبل‌از این‌كه به رختخواب بروید زنگ هشدار را تنظیم كنید. ۲۰ دقیقه اول قبل از خواب را می‌توانید برای انجام هركاری (آماده كردن شام) سپری‌كنید، ۲۰ دقیقه بعدی قبل از رفتن به رختخواب را برای استراحت و آرامش صرف كنید مجبور نیستند در این زمان تفكر كنید. از تمرینات تنفس عمیق بهره ببرید، قبل از خواب كتاب بخوانید.
هشت حقیقت شگفت‌انگیز در باره خواب, پورتال خبری فرهنگی گهر
نگرانی و اضطراب زیاد در ابتدای فهرست دلایل كم خوابی زنان قرار دارد. بخشی از این مشكل هنگام خواب مربوط به سرو‌صدای زیاد در بیرون از اتاق خواب است. این صداهای درهم و برهم نگرانی‌های روز بعد را به خاطر می‌آورد. اگر قصد دارید به این وضعیت پایان دهید و ذهن تان را از هرگونه اضطراب دور نگه دارید سعی‌كنید درباره كاری كه روز بعد قصد انجام آن را دارید با خود صحبت كنید تا بدین ترتیب ذهن خسته و كسل شود. اگر می‌خواهید در جلسه‌‌ای شركت كنید با لحنی آرام و ملایم درباره موضوعات جلسه با خود صحبت كنید، در این حالت درمی‌یابید چگونه حفظ استرس و نگرانی یا حتی بیدار ماندن سخت است.

شمارش تعداد گوسفند ممنوع! برخی معتقدند یكی از راه‌های مناسب برای آرام كردن افكار مضطرب شمارش اعداد تا ۳۰۰ در عرض ۳۰ ثانیه است. قطعاً نمی‌خواهید برای شمارش تعداد گوسفند تمركز كنید. با شمارش، مغز روی موضوع خاصی تمركز كرده و نمی‌تواند افكار استرس زا را از خود دور كند.

‌نیم‌ساعت زودتر از خواب بیدار شوید؛ اگر از بی خوابی مزمن رنج می‌برید سعی كنید نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید، مهم‌نیست شب قبل چه زمانی خوابیده‌اید. حتی ممكن است فوق‌العاده خواب آلود باشید این خواب آلودگی تا مدت كمی ادامه خواهد داشت ولی موثرترین روش برای تنظیم مجدد ساعت بدن این‌است‌كه حداقل نیم ساعت زودتر از خواب بیدار شوید. این روش بسیار موثر است زیرا به بدن پیغام می‌دهد كه نمی تواند صبح بیدار شود بنابراین در همان اوایل شب احساس كسالت و خستگی سراغ تان می آید.

از روانشناسان خواب كمك بگیرید. روانشناسان خواب متخصصانی هستند كه اطلاعاتی را درباره احساسات رفتار افرادی كه مشكل خواب دارند، جمع‌آوری می‌كنند و سپس با حل و فصل مسائل به بهبود مشكل خواب كمك می‌كنند. جلسات رفع كم خوابی معمولاً چهار تا شش جلسه طول می‌كشد.

اگر نمی توانید فوراً بخوابید، نگران نباشید. نباید این تصور را كرد كه به محض این‌كه سرتان را روی بالش می‌گذارید،خوابتان ببرد. اگر این حالت اتفاق بیفتد نشانه خستگی روز كاری است. در حالت ایده‌آل ۱۵ تا ۲۵ دقیقه از زمانی كه دراز می‌كشید تا زمانی كه بی اراده می خوابید، طول می‌كشد.

زمانی كه احساس خستگی می‌كنید به رختخواب بروید. اگر از مشكل خواب رنج می‌برید و دائم فكر می‌كنید نیمه شب است و صبح زود باید بیدار شوید، نگران نباشید. خود را مجبور كنید در رختخواب باقی بمانید، به‌جای این كه بیدار شوید و فعالیت كنید در رختخواب بمانید و افكار نگران كننده را از ذهن دور كنید.

منبع : خبرگزاري ايران

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي