هر غمی افسردگی نیست!

دسته بندي : 💊 سلامت
تاريخ : 2 آذر

هر غمی افسردگی نیست!, پورتال خبری فرهنگی گهر

 

 

 

یک روان‌شناس عنوان کرد: ترکیبی از دارو درمانی و روان‌ درمانی بیشترین اثر را در درمان افسردگی دارد.

احسان گلی تصریح کرد: افسردگی به دو دسته‌ درون‌زا و برون‌زا تقسیم می‌شود که افسردگی درون‌زا به دلیل اختلال عدم هماهنگی در انتقال‌دهنده‌های عصبی مغز اتفاق می‌افتد. وی در خصوص افسردگی برون‌زا، اظهار کرد: بیشتر افسردگی‌ها برون‌زا هستند به این معنی که فرد به دلیل ناکامی، شکست، افکار ناکارآمد و تجربیات گذشته خود دچار افسردگی می‌شود و در این مورد روان‌درمانی برای فرد توصیه می‌شود گرچه درمان دارویی نیز می‌تواند جنبه‌ تسکین‌بخشی داشته باشد.

گلی بیان کرد: متاسفانه در بیشتر موارد افسردگی، برای فرد دارو تجویز می‌شود در صورتی که باید ترکیبی از روان‌درمانی و دارودرمانی برای بهبود افسردگی استفاده شود. وی افزود: دو عامل در استفاده فرد افسرده از دارو موثر است که عبارت است از این که روان پزشک ترجیح می‌دهد برای بهبود سریع‌تر بیمار از دارودرمانی استفاده کند و مردم هم تصور می‌کنند استفاده از دارو برای درمان سریع‌تر افسردگی موثر است.

گلی ادامه داد: استفاده از دارو باید در مواقع ضروری مانند زمانی که فرد زمینه‌ اقدام به خودکشی یا احتمال اقدام به آن را دارد، افسردگی‌های پس از زایمان و در مواردی که افسردگی شخص منجر به مختل شدن زندگی وی شود؛ باشد. وی در خصوص عوارض مصرف دارو برای درمان افسردگی، بیان کرد: خواب زیاد، گیجی، ناتوانی جنسی و کاهش تمرکز می‌تواند از عوارض مصرف این داروها باشد.

افسردگی یک بیماری ثانویه است
گلی عنوان کرد: زمانی که فرد در دو یا سه هفته در بیشتر ساعات روز خلق پایین داشته باشد از علاقه‌مندی‌های خود لذت نمی‌برد یا بی‌میل می‌شود،‌ خواب و خوراک آشفته دارد، سطح میل جنسی وی زیاد یا کم است و گوشه‌گیر می‌شود دچار افسردگی شده است. وی اظهار کرد: افسردگی می‌تواند به دنبال کم‌کاری تیروئید و مسائل جسمی قبل از عادت ماهیانه در زنان رخ دهد پس دراین شرایط افسردگی جنبه‌ای از بیماری اصلی و در واقع ثانویه است.

این روان‌شناس تصریح کرد: تشخیص افسردگی باید توسط یک روان‌شناس بالینی صورت گیرد و برای درمان فرد متناسب با درجه‌ افسردگی وی از دارودرمانی، روان‌درمانی و مداخله خانوادگی استفاده شود. گلی اذعان کرد: در بیشتر کشورهای پیشرفته دنیا رویکرد درمان افسردگی به سمت روان‌درمانی است و باید در کشور ما نیز رویکرد روان‌درمانی غالب شود.

اضطراب و نگرانی‌هایتان را به حساب افسردگی نگذارید
وی عنوان کرد: متاسفانه مردم تصور اشتباهی از افسردگی دارند و اضطراب، ترس و نگرانی خود را به حساب افسردگی گذاشته و از علائم اصلی بیماری غافل می‌شوند. گلی اظهار کرد: توصیه می‌شود که افراد قبل از مراجعه به روان‌شناس، به زندگی خود دقت کنند زیرا خواب ناکافی، تغذیه نامناسب و خستگی و فرسودگی شغلی نیز سبب افسردگی می‌شود که در این صورت فرد با رعایت این مسائل به حالت عادی باز می‌گردد.

 

گردآوری: گروه سلامت گهـــر

 

منبع : ایسنا

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي