هر آنچه باید در رابطه با موزه سعدآباد بدانید

در رابطه با موزه سعدآباد بدانید چه می دانید ؟

مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد  یا کاخ موزه سعدآباد تهران در میدان دربند تهران در شمال غربی تجریش  و در خوش آب و هواترین منطقه تهران در زمینی به مساحت ۳۰۰ هکتار بنا شده ‌است مجموعه کاخ سعدآباد دارای حدود ۱۸۰ هکتار جنگل طبیعی، چشمه‌سارها، قنات‌ها، باغستان‌ها، گلخانه‌ها و خیابان است.

هر آنچه باید در رابطه با موزه سعدآباد بدانید

عمارت کاخ موزه سعدآباد تهران از شمال با کوه‌های البرز، از شرق با گلاب‌دره، از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد و از شمال به جنوب در امتداد رودخانه دربند امتداد دارد و این رودخانه از شمال وارد محوطه کاخ شده و از دیواره جنوبی آن خارج می شود. مجموعه سعدآباد تهران با هیجده کاخ بزرگ و کوچک از دوره های قاجار و پهلوی، یکی از بزرگ ترین و مهم ترین مجموعه موزه های ایران است.

خبر هایی در رابطه با موزه سعدآباد

کاخ سعد آباد تهران یکی از مراکز گردشگری معروف پایتخت هست که گردشگران داخلی و خارجی زیادی هر روز از ان بازدید می کنند.

از مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد تهران که یکی از نقاط اصلی گردشگران پایتخت به شمار می رود، فقط در ۴ روز نخست امسال هشتاد هزار نفر بازدید کردند.

کاخ موزه سعد آباد چند دهه است که با استقبال گردشگران داخلی و بین المللی همراه است و کم تر تور های گردشگری خارجی در سال های اخیر، ایران را بدون بازدید از کاخ سعد آباد تهران ترک کرده اند. کاخی که امروزه، استفاده های دیپلماتیک فراوانی از آن می شود و محل استقبال رسمی ریاست جمهوری اسلامی ایران از شخصیت های عالی رتبه خارجی است که به کشورمان سفر می کنند.

مجموعه فرهنگی هنری و تاریخی سعد آباد، متشکل از موزه و ۱۸ کاخ است. کاخی در شمال شهر تهران در محله ای که امروزه متمول ترین شهروندان پایتخت در آن سکنا گزیده اند و مسیر عبور و مرور مهمانان خارجی عالی رتبه رییس جمهور است. کاخی در پهنه پر طراوت کوهپایه های توچال و دره سرسبز دربند, بخش دل انگیزی از شمال شهر تهران شکل می گیرد که مجموعه سعدآباد با یک میلیون و صد هزارمترمربع وسعت دراین گستره غنوده است.

سعدآباد که از شمال با کوههای البرز,از شرق با گلابدره, از غرب با ولنجک و از جنوب با تجریش همسایگی دارد, در زمان قاجار, محل استقرار و سکونت تابستانی شاهان این سلسله بوده است.پس از کودتای ۱۲۹۹, در وسعتی تازه و الحاق باغ های مختلف, به اقامتگاه تابستانی رضاخان اختصاص یافته, کاخ و کوشک هایی به مناسبت و ضرورت های گوناگون در جای جای این پهنهء برتافته از درختان کهن و سپیدار و سرو, به فاصله ای از بازمانده بناهای قاجار سر برآورده که طی سالیان به چهارده کاخ کوچک و بزرگ, هرکدام به سبک و شیوه ای در معماری رسیده است.

سعدآباد همان طور که گفتیم شمال ۱۸ کاخ است که اکثر آن ها امروزه برای بازدید عموم باز هست. اما برای بازدید از ان ها باید بلیط جداگانه تهیه کرد و با یک بلیط نمی توان کل کاخ را مشاهده نمود.

هیجده کاخ کوچک و بزرگ از دوره های قاجاریه و پهلوی در سعدآباد وجود دارند:
۱- کاخ احمدشاهی (در اختیار بسیج خواهران) .

۲- کاخ شهوند (کاخ موزه سبز فعلی) .

۳- کاخ سفید (کاخ موزه ملت).

۴- کاخ اختصاصی (موزه تاریخ طبیعی سابق در حال حاضر در اختیـار نهاد ریاســت جمهوری) .

۵- کاخ اسود (سیاه) موزه هنرهای زیبا فعلی .

۶- کاخ شمس (موزه مردم شناسی) .

۷- کاخ اشرف (موزه ظروف و صنایع دستی) .

۸- کاخ غلامرضا (ساختمان تبصره ۳۶) .

۹- کاخ ملکه مادر (ســــاختمان جمهوری) .

۱۰- کاخ احمدرضا (در اختیار نهاد) .

۱۱- ساختمان عبدالرضا (امور اداری سعدآباد) .

۱۲- کاخ بهمن پهلوی پسر غلامرضا (ساختمان یونسکو) .

۱۳- کاخ شهرام پسر اشرف (موزه نظامی) .

۱۴- کاخ فریده دیبا (موزه آفرینشهای هنری)
۱۵- کاخ قدیم ولیعهد رضا پهلوی (موزه بهزاد).

۱۶- کاخ جدید ولیعهد رضا پهلوی (موزه دفینه سابق و در اختیار نهاد)

۱۷- کاخ فرحناز و علیرضا فرزندان محمدرضا شاه ( موزه خط و کتابت میرعماد).

۱۸- کاخ لیلا (موزه آبکار)

علاوه بر کاخ های مذکور و چندین ساختمان قدیمی دیگر , تاسیسات و امکانات دیگری همچون : سالن های مرغداری و گاوداری , موزستان و گلخانه های گوناگون , استخرهای مختلف , چشمه سارها , زمین های تنیس و سالن بولینگ , سینما و آمفی تئاتر روباز در این مجموعه ۱۱۰ هکتاری وجود دارند.

کاخ اختصاصی سعدآباد 

این کاخ، در سمت غرب موزه هنرهای زیبا قرار دارد. این کاخ، در سال‌های اولیه بعد از انقلاب ایران، به عنوان موزه تاریخ طبیعی استفاده می شده ‌است. ولی در حال حاضر، در اختیار نهاد ریاست جمهوری ایران می‌باشد، و غیر قابل بازدید، برای عموم است.

اشتراک گذاری:
دیگران چه می‌خوانند
ارسال دیدگاه