هدیه هایی که دادن آن ها حرام است

تاريخ : 22 دی

هدیه هایی که دادن آن ها حرام است

هدیه هایی که دادن آن ها حرام است, پورتال خبری فرهنگی گهر

هدیه هایی که دادن آن ها حرام است

یکی از کارهایی که زمینه ساز محبت و مودت بین قلب ها می شود و همچنین وسیله ای برای ابراز محبت محسوب می شود، هدیه دادن و مبادرت به آن است، از این رو، روایات و آموزه های دینی بر هدیه دادن توصیه و تاکید دارند.

 

پیامبر گرامی اسلام (ص) درباره اهمیت و جایگاه هدیه دهی می فرمایند: «به یکدیگر هدیه دهید، تا نسبت به همدیگر با محبت شوید. به یکدیگر هدیه دهید؛ زیرا هدیه کینه ها را مى برد.»

 

همچنین آن حضرت (ص) فرموده اند: «هدیه دادن محبت مى آورد و برادرى را نگه مى دارد و کینه و دشمنى را مى برد. براى یکدیگر هدیه ببرید تا دوستدار هم شوید.»

 

امیرمومنان علی (ع) نیز فرموده اند: «اگر به برادر مسلمان خود هدیه اى دهم که به کارش آید، خوشتر است نزد من از اینکه همانند آن هدیه صدقه دهم.»

 

از رسول اکرم (ص) روایت است که فرمودند: «امّت من تا هنگامى که یکدیگر را دوست بدارند، به یکدیگر هدیه دهند و امانتدارى کنند، در خیر و خوبى خواهند بود.»

 

آن حضرت (ص) می فرمایند: «از احترام مرد به برادرش این است که پیشکش او را بپذیرد و از همان چیزى که نزد خود دارد به او پیشکشى دهد و براى پیشکش دادن چیزى به او، خود را به تکلّف و زحمت نیندازد.»

 

امام رضا (ع) از اجداد خویش از رسول خدا (ص) روایت کرده است که فرمودند: «خوب چیزى است هدیه؛ زیرا آن کلید حوائج است.»

 

البته بنابر روایات هر هدیه ای جایز نیست و حتی دادن و پذیرفتن برخی هدیه ها نه تنها صحیح نبوده بلکه گاه حرام نیز شمرده می شود.

 

پیامبر خدا (ص) در این باره می فرمایند: «هر کس براى برادر خود وساطتى بکند و او به خاطر آن وساطت برایش هدیه اى ببرد و او آن هدیه را بپذیرد، هر آینه به در بزرگى از درهاى ربا وارد شده است.»

 

و نیز امیرمومنان (ع) درباره آیه «بسیار مال حرام مى خورند» فرمودند: «مقصود کسى است که مشکل برادر خود را برطرف کند و آنگاه هدیه او را بپذیرد.»

آخرين هاي اين بخش
ديگران چه مي خوانند
دیدگاه ها
برای ارسال دیدگاه مرتبط با این مطلب کلیک کنید

گـهـر در شبکه هاي اجتماعي